Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlerin ödeme zamanları kanunla belirlenir. Kamu alacağının kanunla belirlenmiş olan ödeme müddeti içinde ödenmeyen kısmına vadenin bitim tarihinden itibaren gecikme zammı uygulanması söz konusudur. Gecikme zammı, vergi borcunu kanunların belirlemiş olduğu süreler içinde ödeyen mükellefl er ile bu süre içinde ödemeyenler arasında eşitliği sağlamak amacıyla vergi borcunun zamanında ödenmemesinin bir bedeli olarak alınır. Bu çalışmada karar ve ilam harçlarının ödenme süresi ile bu süre içerisinde ödenmeyen karar ve ilam harçları için gecikme zammı uygulanması hususu irdelenmiş, Harçlar Kanunu’nun 28’inci maddesinde karar ve ilam harcının ödenme zamanına ilişkin olarak 24/05/2013 tarih ve 6487 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesiyle 11/06/2013 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere getirilen değişiklik ve bu değişikliğin gecikme zammı hesaplanmasına etkisi analiz edilmiştir
The due date of taxes, duties, fees and other such financial obligations are determined by law. The unpaid portion of debts owed to the public sector by its due date is subject to late fee for overdue payment as of the end of the payment term. . Late fee is an amount charged as a result of non-payment of a tax obligation before the due date in order to ensure equality between the taxpayers who fulfilled their tax payment obligations within the statutory period and those who didn’t honor their dept before such due date. This study analyses the application of late fee to the overdue judgment and writ fees, and examines the amendment to Article 28 of the Act of Fees relating to the due date of judgment and writ fees, applicable as of 11/06/2013 and implemented by Article 10 of law no. 6487, dated 24/05/2013 and the impact of the aforementioned amendment on the calculation of late fee for delay in payment
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 20 Issue: 1 |