6102 sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu, 1 Temmuz 2012 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Yeni TTK düzenlenirken İsviçre’deki 1986 tarihli Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun’daki değişiklikler göz önünde tutulmuş ve haksız rekabete ilişkin amaç ve ilkelerde bir takım değişiklikler kabul edilmiştir. Bununla birlikte yeni haksız rekabet hallerinin de getirildiği görülmektedir. 6102 sayılı TTK m.54 ile getirilen yeni haksız rekabet hükümleri, dürüst ve bozulmamış rekabeti, bütün katılanların menfaatine sağlar. “Bütün katılanlar” ifadesi ile rekabet hukukunun “ekonomi”, “tüketici” ve “kamu”dan oluşan ünlü üçlüsü kastedilmiştir. “Bütün katılanlar” ifadesinin kullanılması, rekabet kurallarının sadece rakipler arası ilişkilere özgülenmesi ihtimalini ortadan kaldırmıştır. 6102 sayılı TTK m.55/I-f’de, dürüstlük kuralına aykırı genel işlem şartları, bir haksız rekabet hali olarak düzenlenmiştir. Ayrıca iki genel işlem şartı hali de örnek olarak gösterilmiştir. Söz konusu hükmün uygulanmasında, tüketici, tacir, tacir olmayan ayrımı söz konusu değildir
Turkish Commercial Code (Law No.6102) has entered into force on 1 July 2012. The new TCC has taken into account the changes made to the Swiss Law on the Prevention of Unfair Competition of 1986 and it has also brought some changes in the principles and aims of unfair competition. Furthermore, new circumstances for unfair competition have been introduced.Article 54 of the TCC (Law No.6102) states that the aim of the provisions regarding to the unfair competition is to provide fair and sound competition in the interest of all participants. The term of “all participants” refers to the famous trio of the competition law: economy, consumer and public. Besides, the possibility to allocate the competition rules only among the relationship between the competitors has been removed.According to the article 55/I-f of the TCC (Law No.6102), general terms and conditions of trade which are contrary to the principle of good faith, are regarded as unfair competition. This provision also demonstrates two examples for such general terms and conditions of trade. Consumer, merchant or non-merchant distinction is not made in the application of this provision
Unfair Competition General Terms and Conditions Standard Contract Rule of Honesty Unfair Terms
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 17 Issue: 2 |