BibTex RIS Cite

Ürün Sorumluluğu Risk Kontrolü Başarı İçin Yedi Anahtar

Year 2013, Volume: 17 Issue: 2, 1785 - 1802, 01.01.2013

Abstract

Ayıplı ürünler nedeniyle ortaya çıkan zararlardan dolayı günümüzde kabul edilen kusursuz sorumluluk ilkesi zarar gören için önemli bir koruma getirmiştir. Dağıtım zincirindeki herkese uygulanacak olan bu ilke, üretici, toptancı ve perakendecinin yükümlülüklerini de belirlemiştir. Bu yükümlülükleri, denetleme ve test etme, uyarı, dikkat ve özen şeklinde ifade edebiliriz.Sorumlu olacak kişilerin, ürün güvenliğini sağlamaları ve bu suretle ayıplı ürün nedeniyle ödeyecekleri tazminatları en aza indirmeleri için yedi faaliyet sahasına özen göstermeleri gerekir. Bunları şu şekilde sıralayabiliriz: İdarî önderlik ve destek, güvenli tasarım, yasal inceleme ve hukukî danışman, kalite güvencesi ve denetim, ürün etiketleri, ambalajlama ve uyarılar, pazarlama ve tüketici hizmetleri, ürünün piyasadan toplatılmasına ilişkin plânlama ve bunun uygulanması.Ürünün güvenli olması alacağı üst düzey idarî desteğe bağlıdır. Ürün sorumluluğu davalarında en çok dayanak noktası yapılan tasarım ayıplarının önüne geçilebilmesi için alternatif tasarımların daha güvenli olmaması gerekir. Ürün piyasaya sürülmeden önce uzman bir hukukçunun bu ürünü incelemesi sorumluluğun azalmasında önemli bir faktördür. Güvenli ürünler üretmek için gerekli şartların yeknesak hâle getirilmesi ve ISO 9000’in uygulanması gereklidir. Ürün etiketleri, ambalajlama ve uyarılar da ürün kavramı içinde yer alır ve üreticinin bunlara da dikkat etmesi gerekir. Ürüne ilişkin olarak üreticinin kullanacağı bir cümle tüketici açısından garanti anlamına geleceğinden pazarlama tekniklerinin gözden geçirilmesi gerekir. Her türlü tedbirin alınmasına, gerekli dikkat ve özenin gösterilmesine rağmen ürünün ayıplı olma ihtimali vardır. Bu durumda en rasyonel tercih, ürünün piyasadan toplatılması olacaktır

References

  • American Law Institute (ALI). “Restatement of the Law Third, Torts:Products Liability.” Philadelphia: ALI, 1998.
  • Boyl v. California Chemical Co. 221 F. Supp. 669 (D. Or. 1963).
  • Campbell, J.M. and R.L. Edwards. Products Liability: The Duty to Warn. Chicago: The Defense Research Institute Inc., 1989.
  • Consumer Product Safety Commission (CPSC). Recall Handbook: A Guide for Manufacturers, Importers, Distributors and Retailers. Washington, DC: CPSC, 1999.
  • Hammer, W. Product Safety Management and Engineering. 2nd ed. Des Plaines, IL:ASSE, 1993.
  • Kinser v. Gehl Co. 184 F.3d 1259, 1267 (10th Cir. 1999).
  • Phillips, J.J. Products Liability in a Nutshell. St. Paul, MN: West Group, 1998.
  • Ream, D., ed. Products Liability Pre-Trial Notebook. Chicago: The Defense Research Institute Inc., 1989.

PRODUCT LIABILITY RISK CONTROL SEVEN KEYS TO SUCCESS

Year 2013, Volume: 17 Issue: 2, 1785 - 1802, 01.01.2013

Abstract

For damages caused by defective products accepted today, the principle of strict liability has brought an important protection for everyone who got harmed. Distribution of this principle to be applied to everyone in the chain, a manufacturer, wholesaler and retailer has also determined obligations. We can express these obligations as inspecting and testing, warning and attention and care.People who will be responsible need to demonstrate care for seven business units in order to provide the safety of the product and minimize the compensation to be paid due to defective products. We can arrange them like these: Management leadership and support, safe design, legal review and counsel, quality assurance and control, product labels, packaging and warnings, marketing and customer service, product recall planning and implementation.The safety of the product depends on high-level administrative support which it will take. In order to be able to prevent the very premise of the design in the cases of the product liability, the alternative designs should not be safer. Before the product is brought out, the review of an expert lawyer is an important factor in reducing the liability. To produce safe products, the necessary conditions should be made uniform and ISO 9000 should be inplemented. Product labels, packaging and warnings take place within the concept of the product and the manufacturer must pay attention to them. Marketing techniques should be reviewed, as a phrase used by the manifacturer means a warrancy from the point of consumers’ view. Even if all kinds of necessary attention and care is taken, there is a possibilty that the product may be defective. In this case, the most rational chose is that the product should be recalled from the market

References

  • American Law Institute (ALI). “Restatement of the Law Third, Torts:Products Liability.” Philadelphia: ALI, 1998.
  • Boyl v. California Chemical Co. 221 F. Supp. 669 (D. Or. 1963).
  • Campbell, J.M. and R.L. Edwards. Products Liability: The Duty to Warn. Chicago: The Defense Research Institute Inc., 1989.
  • Consumer Product Safety Commission (CPSC). Recall Handbook: A Guide for Manufacturers, Importers, Distributors and Retailers. Washington, DC: CPSC, 1999.
  • Hammer, W. Product Safety Management and Engineering. 2nd ed. Des Plaines, IL:ASSE, 1993.
  • Kinser v. Gehl Co. 184 F.3d 1259, 1267 (10th Cir. 1999).
  • Phillips, J.J. Products Liability in a Nutshell. St. Paul, MN: West Group, 1998.
  • Ream, D., ed. Products Liability Pre-Trial Notebook. Chicago: The Defense Research Institute Inc., 1989.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Oğuz Sadık Aydos This is me

Publication Date January 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Aydos, O. S. (2013). Ürün Sorumluluğu Risk Kontrolü Başarı İçin Yedi Anahtar. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 17(2), 1785-1802.
AMA Aydos OS. Ürün Sorumluluğu Risk Kontrolü Başarı İçin Yedi Anahtar. AHBVU-FLJ. January 2013;17(2):1785-1802.
Chicago Aydos, Oğuz Sadık. “Ürün Sorumluluğu Risk Kontrolü Başarı İçin Yedi Anahtar”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 17, no. 2 (January 2013): 1785-1802.
EndNote Aydos OS (January 1, 2013) Ürün Sorumluluğu Risk Kontrolü Başarı İçin Yedi Anahtar. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 17 2 1785–1802.
IEEE O. S. Aydos, “Ürün Sorumluluğu Risk Kontrolü Başarı İçin Yedi Anahtar”, AHBVU-FLJ, vol. 17, no. 2, pp. 1785–1802, 2013.
ISNAD Aydos, Oğuz Sadık. “Ürün Sorumluluğu Risk Kontrolü Başarı İçin Yedi Anahtar”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 17/2 (January 2013), 1785-1802.
JAMA Aydos OS. Ürün Sorumluluğu Risk Kontrolü Başarı İçin Yedi Anahtar. AHBVU-FLJ. 2013;17:1785–1802.
MLA Aydos, Oğuz Sadık. “Ürün Sorumluluğu Risk Kontrolü Başarı İçin Yedi Anahtar”. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, vol. 17, no. 2, 2013, pp. 1785-02.
Vancouver Aydos OS. Ürün Sorumluluğu Risk Kontrolü Başarı İçin Yedi Anahtar. AHBVU-FLJ. 2013;17(2):1785-802.