Büyük ve modern teşebbüslerde pay sahipleri, şirket yönetimi ve sermaye piyasası arasında var olan ilişki yumağının en temel problemlerinden birini, mülkiyet (sahiplik) ve kontrol (denetim) fonksiyonlarının birbirinden ayrılmasının beraberinde getirdiği asimetrik bilgi dağılımı ve bunun neticesinde ortaya çıkan „Sahip (Prinzipal)-Vekil (Agency)-Problemi“ teşkil etmektedir. Sözkonusu asimetrik bilgi dağılımı şirketlerin icradan sorumlu yöneticilerine (Manager), vekil masrafl arına yol açan gizli hareket alanları yaratmaktadır. Kurumsal yönetim ilkeleri vasıtasıyla bu durumu yumuşatmak mümkündür. Kurumsal yönetim, bir işletmede önemli kararların alınmasını belirleyen veya etkileyen unsurların tamamı olarak tanımlanabilir. Bu kavram, karar alma yetkisine ilişkin kuralları, atama ve seçim süreçleri, teşvik ve ücret sistemleri, şirketin organizasyon yapısı ve özelliklede piyasa mekanizmalarını kapsamaktadır
Ein grundlegendes Problem moderner Grossunternehmen im Beziehungsgefl echt zwischen Anteilseignern, Geschäftsführung und Kapitalmarkt liegt in der durch die Trennung von Eigentum und Kontrolle verursachten asymmetrischen Informationsverteilung und der daraus resultierenden AgencyProblematik begründet. Durch die Existenz von Informationsasymmetrien werden den Managern diskretionäre Handlungsspielräume eröffnet, wodurch AgencyKosten entstehen. Ein Corporate Governance Regelwerk kann diese entschärfen. Corporate Governance beschreibt die Gesamtheit der Sachverhalte, die bestimmen oder beeinfl ussen, wie in Unternehmen wichtige Entscheidungen getroffen werden. Der Begriff der Corporate Governance umfasst die Regelung von Entscheidungsk ompetenzen, Ernennungs- bzw. Wahlverfahren, Anreiz- und Entlohnungssysteme, Organisationsstrukturen in Unternehmen und insbesondere Marktmechanismen.
Primary Language | German |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 11 Issue: 1 |