Supply chain management in healthcare services plays an important role in ensuring that patients receive uninterrupted service. Disruptions in the supply chain can prevent the provision of quality service. Supply chain activities are important to meet the increasing demand for healthcare services and combat the epidemic, especially in crisis conditions such as pandemics. The role of healthcare professionals, one of the most important stakeholders of the supply chain, in supply activities cannot be denied. Therefore, healthcare professionals' perceptions of supply chain activities contribute to the effective management of processes. In this study, the perceptions of healthcare professionals regarding supply chain management during the Covid-19 pandemic process were examined using the Supply Chain Management and Ability to Meet Customer Requests Scale (SCMAMCRS). 385 healthcare professionals participated in the study. Parametric tests were performed because the sample size was sufficient and the skewness/kurtosis values were between +1 and -1. The results of the study were reached by using descriptive statistics, Independent Sample t-Test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA). It was observed that the perception of supply chain management of healthcare professionals participating in the research was above average during the Covid-19 pandemic period. In addition, it has been determined that the professional experience of the employees, the institution they work for, the position within the institution and the unit they work in have an impact on their perception of supply chain management during the Covid-19 pandemic process.
Sağlık hizmetlerinde tedarik zinciri yönetimi hastaların kesintisiz hizmet alabilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Tedarik zincirinde meydana gelen aksaklıklar kaliteli hizmet sunumu engelleyebilmektedir. Özellikle pandemi gibi kriz koşullarında artan sağlık hizmeti talebinin karşılanması ve salgınla mücadele edilebilmesi için tedarik zinciri faaliyetleri önem arz etmektedir. Tedarik zincirinin en önemli paydaşlarından biri olan sağlık çalışanlarının tedarik faaliyetlerindeki rolü yadsınamaz. Bu yüzden sağlık çalışanlarının tedarik zinciri faaliyetlerine yönelik algıları süreçlerin etkili bir şekilde yönetilmesine katkı sağlamaktadır. Bu çalışmada sağlık çalışanlarının Covid-19 pandemi sürecindeki tedarik zinciri yönetimine yönelik algıları Tedarik Zinciri Yönetimi ve Müşteri İsteklerini Karşılayabilme Yeteneği Ölçeği (TZYMİKYÖ) kullanılarak incelenmiştir. Çalışmaya 385 sağlık çalışanı katılım göstermiştir. Örneklem büyüklüğünün yeterli olması ve çarpıklık/basıklık değerlerinin +1 ile -1 arasında olmasından dolayı parametrik testler yapılmıştır. Çalışma sonucuna tanımlayıcı istatistikler, Bağımsız Örneklem t Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) yapılarak ulaşılmıştır. Çalışmaya katılan sağlık çalışanlarının Covid-19 pandemi sürecinde tedarik zinciri yönetimi algılarının ortalamanın üzerinde olduğu görülmüştür. Ayrıca çalışanların mesleki tecrübeleri, çalıştıkları kurum, kurum içindeki pozisyon ve çalıştıkları birimin Covid-19 pandemi sürecindeki tedarik zinciri yönetimi algıları üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Policy |
Journal Section | Main Section |
Authors | |
Early Pub Date | April 7, 2024 |
Publication Date | April 22, 2024 |
Submission Date | November 21, 2023 |
Acceptance Date | March 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 1 |