Having positive effects in terms of organisational results makes the concept of corporate social responsibility important. For this reason, it is important to determine the universal validity of the results of the studies on the subject. Accordingly, the study is based on the empirical data and meta-analysis of the outcome variables related to corporate social responsibility (CSR) of national or international publications selected from Turkey through the JAMOVI programme. Thus, it is aimed to reveal the results of corporate social responsibility in detail. In this context, the analysis was carried out with 57 studies, 65 single data and 15,487 samples, which were found suitable for meta-analysis and included in the research. In the research, there are 6 concepts deemed appropriate for meta-analysis. Accordingly, it was determined that there is a positive relationship between organisational commitment, which is the most frequently associated concept with corporate social responsibility, and corporate social responsibility. At the same time, a positive and high relationship was found between corporate social responsibility and corporate image, job satisfaction, organisational citizenship, corporate reputation and organisational identification. It is thought that this study will contribute to the field in terms of providing a comprehensive and up-to-date version of corporate social responsibility through empirical studies in the national literature.
Corporate social responsibility meta-analysis results of corporate social responsibility corporate social responsibility in national literature
Örgütsel sonuçlar açısından olumlu etkilerinin bulunması kurumsal sosyal sorumluluk kavramını önemli kılmaktadır. Bu sebeple konu hakkında yapılan çalışmaların sonuçlarının evrensel geçerliliğinin tespit edilmesi önem arz etmektedir. Bu doğrultuda çalışma, JAMOVI programı aracılığıyla Türkiye'den seçilen ulusal veya uluslararası yayınların kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) ile ilgili sonuç değişkenlerinin deneysel verilerine ve meta-analizine dayanmaktadır. Böylelikle kurumsal sosyal sorumluluğun sonuçlarını detaylı bir şekilde ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda meta analize uygun bulunan ve araştırmaya dahil edilen 57 çalışma, 65 tekil veri ve 15.487 örneklem ile analiz gerçekleştirilmiştir. Araştırmada meta-analiz için uygun görülen 6 kavram bulunmaktadır. Buna göre kurumsal sosyal sorumluluk ile en sık ilişkilendirilen kavram olan örgütsel bağlılık ile kurumsal sosyal sorumluluk arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda kurumsal sosyal sorumluluk ile kurumsal imaj, iş tatmini, örgütsel vatandaşlık, kurumsal itibar ve örgütsel özdeşleşme arasında pozitif ve yüksek bir ilişki bulunmuştur. Bu çalışmanın, ulusal literatürdeki deneysel çalışmalar aracılığıyla kurumsal sosyal sorumluluğun kapsamlı ve güncel bir versiyonunu sunması açısından alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Kurumsal sosyal sorumluluk meta-analiz kurumsal sosyal sorumluluğun sonuçları ulusal yazında kurumsal sosyal sorumluluk
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Organizational Culture |
| Journal Section | Main Section |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 10, 2025 |
| Publication Date | August 18, 2025 |
| Submission Date | February 10, 2025 |
| Acceptance Date | July 31, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 2 |