Hemşirelik Öğrencileri Tarafından İntern Eğitim Programının Değerlendirilmesi: Tanımlayıcı Bir Çalışma
Year 2022,
Volume: 1 Issue: 1, 1 - 8, 25.08.2022
Ebru Karazeybek
,
Arzu Akcan
,
Fatma Arıkan
,
Süreyya Sarvan
,
Nezaket Yıldırım
,
Kerime Bademli
,
İlkay Boz
,
Ayşegül İşler Dalgıç
Abstract
Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik intern uygulaması dersi kapsamında öğrenci hemşirelerin öz-bildirimi ile intern uygulama programının yeterliğini değerlendirmektir. Yöntem: Araştırmanın örneklemini Akdeniz Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi dördüncü sınıfta öğrenim gören 232 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Birey Tanıtım Formu” ve “Nightingale Intern Programı Değerlendirme Ölçeği” ile Nisan-Mayıs 2017 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırmada tanımlayıcı istatistikler ve iki kategorili değişkenler arasındaki karşılaştırmalarda student-t testi kullanılmıştır. Çalışmada etik kurul onayı, kurum izin yazısı ve katılımcılardan aydınlatılmış onam alınmıştır. Bulgular Öğrencilerin yaş ortalaması 22±0.82 olup, %72’sinin kadın olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin %81.5’i intern uygulama dersinin bir eğitim öğretim yarı yılı boyunca dört gün olarak devam etmesini ve %66.8’i de klinik alanlar arasında rotasyon yapılmasını önermişlerdir. Öğrencilerin Nightingale Intern Programı Değerlendirme Ölçeği toplam puan ortalaması 4.02± 0.83 (min=1-max=5) olarak bulunmuştur. Ölçeğin en yüksek puan ortalaması ise 4.20 ± 0.80 ile “hasta ve yakınları ile iletişim” alt boyutu olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin en düşük puan ortalamasına sahip alt boyutunun 3.69±0.85 ile “uygulama alanı özelliği” alt boyutu olduğu saptanmıştır. Sonuç Araştırma sonucunda öğrencilerin genel olarak intern uygulama programından memnun oldukları ve programı yeterli buldukları saptanmıştır. İntern uygulamasının en çok hasta ve yakınları ile iletişimi geliştirdiği, uygulama alanı özelliklerinin ise en olumsuz bulunan alan olduğu saptanmıştır. Bu çalışma sonucunda hemşirelik intern eğitim programlarında uygulama alanının nitelikli olmasının önemi ortaya konulmuştur.
References
- 1. Esmaeili M, Cheraghi MA, Salsali M, Ghiyasvandian S. Nursing students' expectations regarding effective clinical education: A qualitative study. International Journal of Nursing Practice. 2014;20(5):460-7.
- 2. Tural B, Rızalar S, Çetin A, Sezgin S. Opinions and suggestions of nurses about internship. Balıkesır Health Sciences Journal. 2014;3(3):135-40.
- 3. Arguvanlı S, Özkan B. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği intern uygulamasına ilişkin görüşleri. Journal of Psychiatric Nursing. 2016;7(1):13-7.
- 4. Hotun Şahin N, Can G, Eşkin Bacaksız F, Kaya H, Şenyuva E, Balcı S, ve ark. Nightingale intern programı değerlendirme ölçeği'nin (N-İPDÖ) geliştirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2016;24(3):143-53.
- 5. Doğu Ö, Güler DS. Klinisyen hemşirelerin intörnlük uygulaması hakkındaki görüşleri. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;6(2):79-82.
- 6. Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2012;5(1):16-22.
- 7. Waweru LW, Mapesa OJ, Elijah N. Factors hindering Integration of theory Into practice by bachelor of science in nursing students at Thika Level Five Hospital, Kenya. Amarjeet Kaur Sandhu. 2016;8(4):4099.
- 8. Baraz S, Memarian R, Vanaki Z. Learning challenges of nursing students in clinical environments: A qualitative study in Iran. Journal of Education and Health Promotion. 2015;4(52):1-9.
- 9. Khishigdelger L. Real life experience of nursing students at the clinical practice. Amarjeet Kaur Sandhu. 2016;8(4):424.
- 10. Sun F-K, Long A, Tseng YS, Huang H-M, You J-H, Chiang C-Y. Undergraduate student nurses' lived experiences of anxiety during their first clinical practicum: A phenomenological study. Nurse Education Today. 2016;37:21-6.
- 11. Bahçecioğlu Turan G, Tan M, Dayapoğlu N. Hemşirelik öğrencilerinin ve klinik hemşirelerin intörn uygulamasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;20(3):170-9.
- 12. Ateş N, Güçlüel Y, Pirecioğlu M, Güngörmüş E, Yıldırım A. İntörn klinik uygulama programına yönelik intörn hemşire, rehber hemşire ve klinik sorumlu hemşiresinin görüş ve önerileri. Turkish Journal of Research & Development in Nursing. 2017;19(3).
- 13. Erdoğan Z, Eyüboğlu G, Ay A, Göçmen Baykara Z, Bulut H, Güler Demir S. İntörnlük uygulamasının hemşirelik öğrencilerinin kişisel ve mesleki benlik bağdaşım düzeyleri ile profesyonellik tutumları üzerine etkisi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;5(2):25-37.
- 14. Ayaz Alkaya S, Yaman Sözbir Ş, Bayrak Kahraman B. The effect of nursing internship program on burnout and professional commitment. Nurse Education Today. 2018;68:19-22.
- 15. Heidari MR, Norouzadeh R. Nursing students’ perspectives on clinical education. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 2015;3(1):39.
- 16. Gustafsson M, Engström AK, Ohlsson U, Sundler AJ, Bisholt B. Nurse teacher models in clinical education from the perspective of student nurses—A mixed method study. Nurse Education Today. 2015;35(12):1289-94.
- 17. Magnani D, Di Lorenzo R, Bari A, Pozzi S, Del Giovane C, Ferri P. The undergraduate nursing student evaluation of clinical learning environment: an Italian survey. Professioni Infermieristiche. 2014;67(1).
- 18. Tarsuslu B, Cincioğlu E, Durat G, Çiğdem Ş, Özdemir K, Akduran F. Bir sağlık bilimleri fakültesi intörn programının öğrenciler, hemşireler ve ebeler tarafından değerlendirilmesi. Journal of Innovative Healthcare Practices. 2020;1(1):14-21.
- 19. Gökalp K, Durmaz H, Orak OS. Hemşirelerin gözüyle intörn hemşire. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(3):80-5.
- 20. Kaplan A, Alan H. Hemşirelikte intörnlük eğitiminin değerlendirilmesi: Sistematik derleme. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2021;8(2):273-83.
- 21. Kaphagawani NC, Useh U. Analysis of nursing students learning experiences in clinical practice: Literature review. Studies on Ethno-Medicine. 2013;7(3):181-5.
- 22. Baykara ZG, Çalışkan N, Karadağ A. Effect of the case analysis method on nursing students’ assessment skills of ethical problems Vaka analiz yönteminin hemşirelik öğrencilerinin etik sorun değerlendirme becerilerine etkisi. Journal of Human Sciences. 2014;11(1):236-55.
- 23. Jamshidi N, Molazem Z, Sharif F, Torabizadeh C, Najafi Kalyani M. The challenges of nursing students in the clinical learning environment: A qualitative study. The Scientific World Journal. 2016;1-7.
- 24. Li J, Zhou L, Zhu D, Hu C, Zhang X, Xu Y. Chinese version of the nursing students' perception of instructor caring (C-NSPIC): Assessment of reliability and validity. Nurse Education Today. 2013;33(12):1482-9.
Evaluation of Intern Training Program By Nursing Students: A Descriptive Study
Year 2022,
Volume: 1 Issue: 1, 1 - 8, 25.08.2022
Ebru Karazeybek
,
Arzu Akcan
,
Fatma Arıkan
,
Süreyya Sarvan
,
Nezaket Yıldırım
,
Kerime Bademli
,
İlkay Boz
,
Ayşegül İşler Dalgıç
Abstract
Aim: The aim of this study is to evaluate the adequacy of the intern practice program with the self-report of nurse students within the scope of the nursing intern practice course. Method: The sample of the study consisted of 232 students studying in the fourth grade of Akdeniz University Nursing Faculty. The data were collected between April-May 2017 with the "Individual Introduction Form" and "Nightingale Intern Program Evaluation Scale". Student-t test was used in the comparison between descriptive statistics and two-category variables in the study. Ethics committee approval, institutional permission letter, and informed consent from the participants were obtained in this study. Results: The mean age of the students was 22±0.82, and 72% of them were female. 81.5% of the students suggested that the intern practice course should continue for four days during an academic semester and 66.8% of them recommended rotation between clinical areas. The students' Nightingale Intern Program Evaluation Scale total score was found to be 4.02± 0.83 (min=1-max=5). The highest score of the scale was determined as “communication with patients and their relatives” sub-dimension with 4.20 ± 0.80. It was determined that the lowest score of the scale was 3.69±0.85 in the "application area feature" sub-dimension. Conclusion: As a result of this study, students were generally satisfied with the intern application program and they found the program sufficient. Also, it was determined that the intern practice most improved the communication with the patients and their relatives, and the features of clinical areas were found to be the most negative. The importance of the quality of the clinical area in nursing intern training programs has been revealed.
References
- 1. Esmaeili M, Cheraghi MA, Salsali M, Ghiyasvandian S. Nursing students' expectations regarding effective clinical education: A qualitative study. International Journal of Nursing Practice. 2014;20(5):460-7.
- 2. Tural B, Rızalar S, Çetin A, Sezgin S. Opinions and suggestions of nurses about internship. Balıkesır Health Sciences Journal. 2014;3(3):135-40.
- 3. Arguvanlı S, Özkan B. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği intern uygulamasına ilişkin görüşleri. Journal of Psychiatric Nursing. 2016;7(1):13-7.
- 4. Hotun Şahin N, Can G, Eşkin Bacaksız F, Kaya H, Şenyuva E, Balcı S, ve ark. Nightingale intern programı değerlendirme ölçeği'nin (N-İPDÖ) geliştirilmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi. 2016;24(3):143-53.
- 5. Doğu Ö, Güler DS. Klinisyen hemşirelerin intörnlük uygulaması hakkındaki görüşleri. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;6(2):79-82.
- 6. Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2012;5(1):16-22.
- 7. Waweru LW, Mapesa OJ, Elijah N. Factors hindering Integration of theory Into practice by bachelor of science in nursing students at Thika Level Five Hospital, Kenya. Amarjeet Kaur Sandhu. 2016;8(4):4099.
- 8. Baraz S, Memarian R, Vanaki Z. Learning challenges of nursing students in clinical environments: A qualitative study in Iran. Journal of Education and Health Promotion. 2015;4(52):1-9.
- 9. Khishigdelger L. Real life experience of nursing students at the clinical practice. Amarjeet Kaur Sandhu. 2016;8(4):424.
- 10. Sun F-K, Long A, Tseng YS, Huang H-M, You J-H, Chiang C-Y. Undergraduate student nurses' lived experiences of anxiety during their first clinical practicum: A phenomenological study. Nurse Education Today. 2016;37:21-6.
- 11. Bahçecioğlu Turan G, Tan M, Dayapoğlu N. Hemşirelik öğrencilerinin ve klinik hemşirelerin intörn uygulamasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;20(3):170-9.
- 12. Ateş N, Güçlüel Y, Pirecioğlu M, Güngörmüş E, Yıldırım A. İntörn klinik uygulama programına yönelik intörn hemşire, rehber hemşire ve klinik sorumlu hemşiresinin görüş ve önerileri. Turkish Journal of Research & Development in Nursing. 2017;19(3).
- 13. Erdoğan Z, Eyüboğlu G, Ay A, Göçmen Baykara Z, Bulut H, Güler Demir S. İntörnlük uygulamasının hemşirelik öğrencilerinin kişisel ve mesleki benlik bağdaşım düzeyleri ile profesyonellik tutumları üzerine etkisi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;5(2):25-37.
- 14. Ayaz Alkaya S, Yaman Sözbir Ş, Bayrak Kahraman B. The effect of nursing internship program on burnout and professional commitment. Nurse Education Today. 2018;68:19-22.
- 15. Heidari MR, Norouzadeh R. Nursing students’ perspectives on clinical education. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 2015;3(1):39.
- 16. Gustafsson M, Engström AK, Ohlsson U, Sundler AJ, Bisholt B. Nurse teacher models in clinical education from the perspective of student nurses—A mixed method study. Nurse Education Today. 2015;35(12):1289-94.
- 17. Magnani D, Di Lorenzo R, Bari A, Pozzi S, Del Giovane C, Ferri P. The undergraduate nursing student evaluation of clinical learning environment: an Italian survey. Professioni Infermieristiche. 2014;67(1).
- 18. Tarsuslu B, Cincioğlu E, Durat G, Çiğdem Ş, Özdemir K, Akduran F. Bir sağlık bilimleri fakültesi intörn programının öğrenciler, hemşireler ve ebeler tarafından değerlendirilmesi. Journal of Innovative Healthcare Practices. 2020;1(1):14-21.
- 19. Gökalp K, Durmaz H, Orak OS. Hemşirelerin gözüyle intörn hemşire. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(3):80-5.
- 20. Kaplan A, Alan H. Hemşirelikte intörnlük eğitiminin değerlendirilmesi: Sistematik derleme. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2021;8(2):273-83.
- 21. Kaphagawani NC, Useh U. Analysis of nursing students learning experiences in clinical practice: Literature review. Studies on Ethno-Medicine. 2013;7(3):181-5.
- 22. Baykara ZG, Çalışkan N, Karadağ A. Effect of the case analysis method on nursing students’ assessment skills of ethical problems Vaka analiz yönteminin hemşirelik öğrencilerinin etik sorun değerlendirme becerilerine etkisi. Journal of Human Sciences. 2014;11(1):236-55.
- 23. Jamshidi N, Molazem Z, Sharif F, Torabizadeh C, Najafi Kalyani M. The challenges of nursing students in the clinical learning environment: A qualitative study. The Scientific World Journal. 2016;1-7.
- 24. Li J, Zhou L, Zhu D, Hu C, Zhang X, Xu Y. Chinese version of the nursing students' perception of instructor caring (C-NSPIC): Assessment of reliability and validity. Nurse Education Today. 2013;33(12):1482-9.