Lisansüstü Tez Konusuna Karar Vermede Danışman Deneyimleri: Nitel Bir İnceleme
Year 2021,
Volume: 1 Issue: 3, 163 - 171, 17.12.2021
Burcu Cengiz
,
Dilay Açıl
,
Ayşe Çal
,
Zühal Bahar
Abstract
Bu çalışmada lisansüstü eğitimde danışmanlarin tez konusuna karar verme deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.Bu çalışma niteliksel çalışma yöntemlerinden fenomenolojik araştırma tasarımında planlanmıştır. Veriler yapılandırılmış form ile elde edilmiş; kod ve temalar içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Katılımcıların (n=12) tamamının kadın; %75’inin evli; yaş ort. 39.58±5.08; %83.3’ünün doktor öğretim üyesi; akademik ortamda çalışma süresinin ort. 14±4.69 yıl; klinik deneyiminin ort. 3.58±2.63 yıl olduğu belirlenmiştir. Danışmanlar hemşirelik ile ilişkili toplam 7 alanda yl ve doktora eğitimi sürdürmektedir. Öğrencinin ilgi alanı; danışmanın yetkinliği; araştırma konusunun mesleki gelişime katkısı, öğrencinin öğrenme istekliliği olmak üzere 4 ana temadan ve bunlarla ilişkili alt temalar ortaya çıkmıştır. Lisansüstü eğitim sürecinin kaliteli ve verimli geçebilmesi özellikle öğrencinin zaman yönetimi; özgün konular ile ilgili yaratıcılığı ve danışmanın uygun yönlendirmesi ile ilişkilendirilebilir. Hemşirelik lisansüstü eğitim sürecinin hem danışman hem de öğrenci gözüyle değerlendirilmesi önerilmektedir.
References
- 1. Akbulut, H. I., Çepni, S., & Şahin, Ç. (2013). Doktora Tez Sürecinde Karşilaşilan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 50-69.
- 2. Akgün, Ö. E., & Güntaş, S. (2018). Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yeterliliklerinin Danışman Görüşlerine Dayalı Olarak Incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti Örneği. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 131-144.
- 3. Akyüz, M., Yilmaz, F. T., & Aldemir, K. (2020). Zaman Yönetim Becerilerinin Akademik Başari Ile Ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 414-424.
- 4. Ali, P., Watson, P., Dhingra, K. (2016) Postgraduate research students’ and their supervisors’ attitudes towards supervision. International Journal of Doctoral Studies, 11. Pp. 227-241. Issn 1556-8881
- 5. Bahçeci, F., & Uşengül, L. (2018). Yüksek Lisans Ve Doktora Öğrencilerinin Tez Konusu Belirleme Kriterlerinin Incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(2), 85-96.
- 6. Denis, C., Colet, N. R., & Lison, C. (2019). Doctoral Supervision In North America: Perception And Challenges Of Supervisor And Supervisee. Higher Education Studies, 9(1), 30-39.
- 7. Doğan, Ö. (2018). Zaman Yönetimi ve Akademik Başarı Ilişkisi: Artvin Çoruh Üniversitesi, Hopa Iktisadi Ve Idari Bilimler Fakültesinde Bir Uygulama. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 149-174.
- 8. Galdino, M. J. Q., Martins, J. T., Haddad, M. D. C. F. L., Robazzi, M. L. D. C. C., & Birolim, M. M. (2016). Burnout Syndrome Among Master’s And Doctoral Students In Nursing. Acta Paul Enferm., 29(1), 100-106.
- 9. Gonzalez-Ocampo, G., & Castello, M. (2018). Writing In Doctoral Programs: Examining Supervisors’ Perspectives. Higher Education, 76(3), 387-401.
- 10. Günay, D. (2018). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Ve Lisansüstü Eğitime Felsefi Bir Bakış. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(2), 71-88.
- 11. ÖSYM. (2021). Yüksek öğrenim istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 10.06.2021)
- 12. ORPHEUS. (2021). https://orpheus-med.org/ (Erişim Tarihi: 10.06.2021)
- 13. Hu, Y., Van Der Rijst, R.M., Van Veen, K., Verloop, N. (2016). The purposes and processes of master's thesis supervision: a comparison of Chinese and Dutch supervisors. Higher education research & development, 35(5), 910-924.
- 14. İlter, I. Akademik Başarı, Lisansüstü eğitim farkındalığı ve lisansüstü eğitim niyeti arasındaki ilişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2020, 53(1), 117-156.
- 15. Kapucu, S., & Bulut, H. (2019). Turkish Public University Students' Views On The Quality Of Phd Education In Nursing. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 84-90.
- 16. Karadağ, E., Danişman, Ş., Dulay, S., Bayir, Ö. Ö., & Tekel, E. (2018). Eğitim Fakültesi Araştırma Görevlilerinin Zorlu Akademik Yolculukları: Doktora Tez Süreci. Yükseköğretim Dergisi, 8(1), 103-112.
- 17. Karadağ, N., & Özdemir, S. (2017). Türkiye De Doktora Eğitimi Sürecine Ilişkin Öğretim Üyelerinin Ve Doktora Öğrencilerinin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (2), 267-281.
- 18. Karaman, S., Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
- 19. Koskenoja, M. (2019). Factors Supporting And Preventing Master Thesis Progress In Mathematics And Statistics--Connections To Topic And Supervisor Selection. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(1), 183-195.
- 20. Lei, S. A. (2009). Strategies For Finding And Selecting An Ideal Thesis Or Dissertation Topic: A Review Of Literature. College Student Journal, 43(4), 1324-1333.
- 21. Özen, F., Altunbay, M. (2021). Öğrencilerin lisansüstü eğitimden beklentileri ile ders ve danışman seçme süreçlerini etkileyen etmenler: bir şehir üniversitesi örneği. Journal Of Higher Education/Yüksekögretim Dergisi, 11(1).
- 22. Seçkin M, Aypay A, Apaydın Ç. (2014). Lisansüstü eğitim alan öğrencilerin akademik danışmanlık hakkındaki görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 28-35.
- 23. Thomas, E., Magilvy, J.K. Qualitative rigor or research validity in qualitative research. Journal for Specialists in Pediatric Nursing. 2011; 16: 151-155.
- 24. Yıldırım, A., Şimşek, H. Qualitative research methods in the social sciences. 8. Ed., Ankara: Seckin Publishing Company, 2008 .
Year 2021,
Volume: 1 Issue: 3, 163 - 171, 17.12.2021
Burcu Cengiz
,
Dilay Açıl
,
Ayşe Çal
,
Zühal Bahar
References
- 1. Akbulut, H. I., Çepni, S., & Şahin, Ç. (2013). Doktora Tez Sürecinde Karşilaşilan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 50-69.
- 2. Akgün, Ö. E., & Güntaş, S. (2018). Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Yeterliliklerinin Danışman Görüşlerine Dayalı Olarak Incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti Örneği. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 131-144.
- 3. Akyüz, M., Yilmaz, F. T., & Aldemir, K. (2020). Zaman Yönetim Becerilerinin Akademik Başari Ile Ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 414-424.
- 4. Ali, P., Watson, P., Dhingra, K. (2016) Postgraduate research students’ and their supervisors’ attitudes towards supervision. International Journal of Doctoral Studies, 11. Pp. 227-241. Issn 1556-8881
- 5. Bahçeci, F., & Uşengül, L. (2018). Yüksek Lisans Ve Doktora Öğrencilerinin Tez Konusu Belirleme Kriterlerinin Incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(2), 85-96.
- 6. Denis, C., Colet, N. R., & Lison, C. (2019). Doctoral Supervision In North America: Perception And Challenges Of Supervisor And Supervisee. Higher Education Studies, 9(1), 30-39.
- 7. Doğan, Ö. (2018). Zaman Yönetimi ve Akademik Başarı Ilişkisi: Artvin Çoruh Üniversitesi, Hopa Iktisadi Ve Idari Bilimler Fakültesinde Bir Uygulama. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 149-174.
- 8. Galdino, M. J. Q., Martins, J. T., Haddad, M. D. C. F. L., Robazzi, M. L. D. C. C., & Birolim, M. M. (2016). Burnout Syndrome Among Master’s And Doctoral Students In Nursing. Acta Paul Enferm., 29(1), 100-106.
- 9. Gonzalez-Ocampo, G., & Castello, M. (2018). Writing In Doctoral Programs: Examining Supervisors’ Perspectives. Higher Education, 76(3), 387-401.
- 10. Günay, D. (2018). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Ve Lisansüstü Eğitime Felsefi Bir Bakış. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(2), 71-88.
- 11. ÖSYM. (2021). Yüksek öğrenim istatistikleri. https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 10.06.2021)
- 12. ORPHEUS. (2021). https://orpheus-med.org/ (Erişim Tarihi: 10.06.2021)
- 13. Hu, Y., Van Der Rijst, R.M., Van Veen, K., Verloop, N. (2016). The purposes and processes of master's thesis supervision: a comparison of Chinese and Dutch supervisors. Higher education research & development, 35(5), 910-924.
- 14. İlter, I. Akademik Başarı, Lisansüstü eğitim farkındalığı ve lisansüstü eğitim niyeti arasındaki ilişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2020, 53(1), 117-156.
- 15. Kapucu, S., & Bulut, H. (2019). Turkish Public University Students' Views On The Quality Of Phd Education In Nursing. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 84-90.
- 16. Karadağ, E., Danişman, Ş., Dulay, S., Bayir, Ö. Ö., & Tekel, E. (2018). Eğitim Fakültesi Araştırma Görevlilerinin Zorlu Akademik Yolculukları: Doktora Tez Süreci. Yükseköğretim Dergisi, 8(1), 103-112.
- 17. Karadağ, N., & Özdemir, S. (2017). Türkiye De Doktora Eğitimi Sürecine Ilişkin Öğretim Üyelerinin Ve Doktora Öğrencilerinin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (2), 267-281.
- 18. Karaman, S., Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
- 19. Koskenoja, M. (2019). Factors Supporting And Preventing Master Thesis Progress In Mathematics And Statistics--Connections To Topic And Supervisor Selection. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(1), 183-195.
- 20. Lei, S. A. (2009). Strategies For Finding And Selecting An Ideal Thesis Or Dissertation Topic: A Review Of Literature. College Student Journal, 43(4), 1324-1333.
- 21. Özen, F., Altunbay, M. (2021). Öğrencilerin lisansüstü eğitimden beklentileri ile ders ve danışman seçme süreçlerini etkileyen etmenler: bir şehir üniversitesi örneği. Journal Of Higher Education/Yüksekögretim Dergisi, 11(1).
- 22. Seçkin M, Aypay A, Apaydın Ç. (2014). Lisansüstü eğitim alan öğrencilerin akademik danışmanlık hakkındaki görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 28-35.
- 23. Thomas, E., Magilvy, J.K. Qualitative rigor or research validity in qualitative research. Journal for Specialists in Pediatric Nursing. 2011; 16: 151-155.
- 24. Yıldırım, A., Şimşek, H. Qualitative research methods in the social sciences. 8. Ed., Ankara: Seckin Publishing Company, 2008 .