Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE YAPILMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERDE ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ’NDE OYUNUN TERAPÖTİK KULLANIMININ İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 8 Issue: 3, 296 - 345, 16.12.2024

Abstract

Bu araştırma, Türkiye’de çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında oyunun terapötik kullanımına yönelik lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Türkiye Ulusal Tez Veri Tabanında yer alan lisansüstü tezler 25-31 Mart 2024 tarihleri arasında “oyun, çocuk, hemşire” anahtar kelimeleri kullanılarak taranmış, 1996-2024 yılları arasında toplam 132 lisansüstü teze ulaşılmıştır. Araştırmaya dahil edilme ölçütlerini sağlayan 49 tez dahil edilmiştir. Tezlerin %77.6’sı yüksek lisans, %22.4’ü doktora tezidir. Tezlerin %72’si son beş yılda yapılmıştır, %79.6’sı deneysel, %20.4’ü ise yarı deneysel tasarımdadır. Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinde oyunun; prosedürel ağrılı işlemler, internet bağımlılığı, kanser hastalığında yaşam kalitesi ve semptom yönetimi ve sosyal yetkinlik ve davranış yönetimi konularında kullanıldığı belirlenmiştir. Oyunun ağırlıklı olarak onkoloji ve çocuk cerrahi servislerinde yatan hastaların bakımında kullanıldığı belirlenmiştir. Oyunun ağrı, anksiyete ve korkuyu azalttığı, internet bağımlılığının yönetiminde olumlu etkisinin olduğu, fizyolojik göstergeler ve emosyonel göstergeler üzerinde olumlu etkisinin olduğu, ebeveyn anksiyetesini azalttığı ve memnuniyeti arttırdığı, yorgunluk düzeyini azalttığı, yaşam kalitesini yükselttiği, mobilizasyonu artırdığı, işlem süresini kısalttığı, sosyal yetkinlik ve davranış yönetiminde olumlu etkisinin olduğu ve psikososyal semptomlar üzerinde etkili olmadığı bulunmuştur. Hemşirelerin terapötik oyun kullanımı konusunda hizmet içi eğitimler alması önerilmektedir.

References

  • Aghdam Shayan M. (2019). Ağrılı işlem esnasında dikkat dağıtma yöntemlerinden rüzgar gülü üfleme ve el kuklasının çocuğun ağrısına ve annenin kaygısına etkisi (Yayın No. 548817) [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Akar A. (2022). Çocuklarda kan alma işlemi öncesi uygulanan oyun hamuru aktivitelerinin ağrı ve anksiyete üzerine etkisi (Yayın No. 749162) [Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Akay G. (2024). Palyatif bakım alan oyun çağı çocuklarında aspirasyon işleminde masal dinleme ve çizgi film izlemenin ağrıya etkisi (Yayın No. 848551) [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Akay N. (2018). Bebeklerde (3-6 ay) periferik intravenöz kateter uygulaması sırasında kullanılan müzikli dönencenin ağrı algısına etkisi (Yayın No. 526337) [Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Al‐Yateem, N., Brenner, M., Shorrab, A.A., & Docherty, C. (2016). Play distraction versus pharmacological treatment to reduce anxiety levels in children undergoing day surgery: a randomized controlled non‐inferiority trial. Child: Care, Health and Development, 42(4), 572-581. https://doi.org.10.1111/cch.12343
  • Anderoğlu S. (2021). Periferik intravenöz kateterizasyon sırasında uygulanan terapötik oyunun çocukların ağrı ve anksiyete düzeyleri ile ebeveynlerin anksiyete düzeyleri üzerine etkisi (Yayın No. 727218) [Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aranha, B.F., Souza, M.A., Pedroso, G.E.R., Maia, E.B.S., & Melo, L.L. (2020). Using the instructional therapeutic play during admission of children to hospital: the perception of the family. Revista Gaúcha de Enfermagem, 41, 20180413. https://doi.org.10.1590/1983-1447.2020.20180413
  • Arıkan, A. (2019). Çocuklarda venöz kan alma işlemi sırasında uygulanan helicone ve pika bilekliğin ağrı ve anksiyete üzerine etkisi (Yayın No. 617855) [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aslan, H. (2018). İnvaziv girişimler için kullanılan materyallerden oluşturulan oyuncaklar ile oyun oynama deneyiminin kanserli çocuklarda invaziv girişim ağrısına etkisi (Yayın No. 493542) [Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Atak Meriç, T. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda venöz kan alımı sırasında iki farklı oyuncakla yapılan dikkati başka yöne çekme işleminin çocuğun emosyonel ve fizyolojik göstergelerine etkisinin belirlenmesi (Yayın No. 458125) [Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ayan, G. (2019). Çocuklara ameliyat öncesi dönemde terapötik oyun ile verilen eğitimin çocukların anksiyete ve korku düzeylerine etkisi (Yayın No. 539725) [Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydoğmuş A. (2023). 3-6 yaş grubundaki çocukların oyun hamuruyla oynamasının nebülizatör tedavisine uyumlarına etkisi (Yayın No. 831530) [Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Beşirik S. (2016). Emzirme ve dikkati başka yöne çekme yönteminin bebeklerde hissedilen akut ağrı düzeyine etkisi (Yayın No. 444026) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bora Güneş, N., & Çavuşoğlu, H. (2022). Çocuğun Gelişimi ve Oyunun Önemi. İçinde D. Yıldız (Ed.), Çocuk hemşireliği bakım uygulamalarında terapötik oyun. (ss. 1-9). Türkiye Klinikleri.
  • Can, F.G. (2020). Çocuklarda intratekal kemoterapi öncesi uygulanan terapötik oyunun korku anksiyete ve ağrı üzerine etkisi (Yayın No. 652884) [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Caner N. (2020). Sanal gerçeklik gözlüğü ve akıllı telefon oyun uygulamasının 7-13 yaş grubu çocuklarda preoperatif anksiyete üzerine etkisi (Yayın No. 650564) [Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çalı, Ö. (2020). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda periferik intravenöz kateter girişimi öncesi, sırası ve sonrasında uygulanan atravmatik bakım paketi’nin çocuğun ağrı düzeyi, emosyonel ve fizyolojik göstergelerine etkisinin belirlenmesi (Yayın No. 643897) [Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiftçi, E. (2019). Bir mizah girişiminin çocuk ve ebeveyninin ameliyat öncesi ve sonrası anksiyetesini azaltmaya etkisi: Hastane palyaçoluğu (Yayın No. 579420) [Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ciuffo, L.L., Souza, T.V., Freitas, T.M., Moraes, J.R.M.M., Santos, K.C.O.D., & Santos R.O.J.F.L.D. (2023). The use of toys by nursing as a therapeutic resource in the care of hospitalized children. Revista Brasileira de Enfermagem, 76(2), e20220433. https://doi.org.10.1590/0034-7167-2022-0433
  • Coşkuntürk, A.E. (2015). İnteraktif terapötik oyun eğitim programının kalp ameliyatı olacak çocukların ve annelerinin anksiyete düzeyine etkisi (Yayın No. 412517) [Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Díaz-Rodríguez M., Alcántara-Rubio L., Aguilar-García D., Pérez-Muñoz C., Carretero-Bravo J., & Puertas-Cristóbal E. (2021). The Effect of Play on pain and anxiety in children in the field of nursing: A systematic review. Journal of Pediatric Nursing, 6, 15-22. https://doi.org.10.1016/j.pedn.2021.02.022
  • Durak H. (2019). Çocuklarda inhaler ilaç uygulaması sırasında çizgi film izletme ve oyun kartı kullanımının fizyolojik parametreler ve korku düzeyine etkisi (Yayın No. 645415) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Okan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gershon, J., Zimand, E., Lemos, R., Rothbaum, B.O., & Hodges, L. (2003). Use of virtual reality as a distractor for painful procedures in a patient with pediatric cancer: A case study. Cyberpsychology & Behavior, 6(6), 657–661. https://doi.org/10.1089/109493103322725450
  • Gjærde, L.K., Hybschmann, J., Dybdal, D., Topperzer, M.K., Schrøder, M.A., Gibson, J.L., Ramchandani, P., Ginsberg, E.I., Ottesen, B., Frandsen, T.L., & Sørensen, J.L. (2021). Play interventions for paediatric patients in hospital: a scoping review. BMJ Open, 11(7), e051957. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2021-051957
  • Godino-Iáñez, M.J., Martos-Cabrera, M.B., Suleiman-Martos, N., Gomez-Urquiza, J.L., Vargas-Roman, K., Membrive-Jimenez, M.J., & Albendín-García, L. (2020). Play therapy as an intervention in hospitalized children: a systematic review. Healthcare (Basel, Switzerland), 8(3), 239. https://doi.org/10.3390/healthcare8030239
  • Halemani, K., Issac, A., Mishra, P., Dhiraaj, S., Mandelia, A., & Mathias, E. (2022). Effectiveness of preoperative therapeutic play on anxiety among children undergoing invasive procedure: a systematic review and meta-analysis. Indian Journal of Surgical Oncology, 13(4), 858-867. https://doi.org/10.1007/s13193-022-01571-1
  • He, H.G., Zhu, L., Chan, S.W.C., Klainin-Yobas, P., & Wang, W. (2015). The effectiveness of therapeutic play intervention in reducing perioperative anxiety, negative behaviors, and postoperative pain in children undergoing elective surgery: a systematic review. Pain Management Nursing, 16(3), 425-439. https://doi.org/10.1016/j.pmn.2014.08.011
  • İnan G. (2017). Kan alma işlemi sırasında uygulanan üç farklı dikkati başka yöne çekme yönteminin çocukların ağrı ve anksiyete düzeyine etkisi (Yayın No. 468702) [Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • İnanç Yılmaz, B. (2020). 4-6 yaş grubu çocuklarda periferik katater uygulamasının oyuncak bez bebek üzerinde anlatımının korku, anksiyete ve ağrı üzerine etkisi (Yayın No. 643898) [Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • İnanlı G. (2018). İntraartiküler enjeksiyon uygulanan çocuklarda bilgisayar oyunlarının ağrı puanı, kaygı düzeyi ve işlem süresine etkisi (Yayın No. 491871) [Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • İşler Z. (2022). Çocuk cerrahi hastalarına periferik damar yolu açma girişimi öncesi terapötik oyun ile verilen eğitimin anksiyete üzerine etkisi (Yayın No. 747340) [Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Jun-Tai, N. (2008). Play in hospital. Paediatrics and Child Health, 18(5), 233-237. https://doi.org/10.1016/j.paed.2008.02.002
  • Karabıyık İ. (2023). Ortopedi ve travmatoloji ameliyatı geçiren çocuklarda ağrının azaltılmasında çevrimiçi oyun, soğuk uygulama ve plasebonun etkisinin karşılaştırılması (Yayın No. 811627) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaca, T.N. (2019). Acil serviste çocuklarda damar yolu açma işlemine yönelik oluşan korku ve anksiyete üzerine müzikli-hareketli oyuncakların etkisi (Yayın No. 539983) [Yüksek Lisans Tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karadağ, Ö.E. (2020). Kan alma sırasında kullanılan simülatif oyuncağın çocuklarda ağrı ve yaşam bulgularına etkisi (Yayın No. 651689) [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakaş, N. (2020). Oyun hamuru etkinliğinin çocuklarda dental kaygının giderilmesine etkisi (Yayın No. 650313) [Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakaya, A., & Gözen, D. (2016). The effect of distraction on pain level felt by school-age children during venipuncture procedure-randomized controlled trial. Pain Management Nursing, 17(1), 47-53. https://doi.org.1016/j.pmn.2015.08.005
  • Karmaliani, R., McFarlane, J., & Khuwaja, H.M.A. (2020). Right To Play’s intervention to reduce peer violence among children in public schools in Pakistan: a cluster-randomized controlled trial. Global Health Action, 13(1), 1836604. https://doi.org.10.1080/16549716.2020.1836604
  • Kavlakçı, M. (2020). Dijital oyun oynamanın çocuklarda sütur atma sırasındaki ağrı, korku ve anksiyete düzeylerine etkisi: Randomize kontrollü çalışma (Yayın No. 649282) [Yüksek Lisans Tezi, İzmir Ekonomi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kerimoğlu Yıldız, G. (2018). Kemoterapi alan çocuklar için geliştirilen tablet oyunu ve eğitim kitapçığının semptom yönetimi ve yaşam kalitesine etkisi (Yayın No. 541908) [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kılıçarslan Törüner, E., & Büyükgönenç, L. (2017). Çocuk sağlığı temel hemşirelik yaklaşımları. Ankara Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Kırkan, Ç. (2022). Oyuncak nebülizatör ve oyuncak maske kullanılarak uygulanan terapötik oyunun çocuğun korku ve anksiyete düzeyine etkisi (Yayın No. 742666). [Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Koç, S. (2023). Periferik damar yolu açılması sırasında kullanılan müzikli oyuncağın çocukların ağrısı, korkusu ve ebeveynlerinin memnuniyetine etkisi (Yayın No. 815457) [Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Koukourikos, K., Tzeha, L., Pantelidou, P., & Tsaloglidou, A. (2015). The importance of play during hospitalization of children. Materia Sociomedica 27(6), 438-441. https://doi.org/10.5455/msm.2015.27.438-441
  • Kurt, A. (2017). Çocuklarda postoperatif ağrının giderilmesinde dikkati başka yöne çekme tekniklerinin (parmak kukla oyunları) etkisi (Yayın No. 487103) [Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kurt, S.M. (2023). Çocuklarda intramuskuler enjeksiyon sırasında uygulanan dikkati başka yöne çekme yöntemlerinin ağrı ve anksiyeteye etkisi. (Yayın No. 831386) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • La Banca, R. O., Laffel, L. M. B., Volkening, L. K., C Sparapani, V., de Carvalho, E. C., & Nascimento, L. C. (2021). Therapeutic play to teach children with type 1 diabetes insulin self-injection: A pilot trial in a developing country. Journal for Specialists in Pediatric Nursing: JSPN, 26(1), e12309. https://doi.org/10.1111/jspn.12309
  • Li, H.C. (2007). Evaluating the effectiveness of preoperative interventions: the appropriateness of using the Children's Emotional Manifestation Scale. Journal of Clinical Nursing, 16(10), 1919-26. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2007.01784.x
  • Li, W.H.C., Chung, J.O.K., Ho, K.Y., & Kwok, B.M.C. (2016). Play interventions to reduce anxiety and negative emotions in hospitalized children. BMC Pediatrics 16, 36. https://doi.org/10.1186/s12887-016-0570-5
  • Metlek, S. (2021). Terapötik oyunun sünnet öncesi ve sonrası dönemde çocuklardaki ağrı ve anksiyete düzeyleri ile ebeveynlerin anksiyete düzeyleri üzerine etkisi (Yayın No. 732978) [Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Mohan, S., Nayak, R., Thomas, R. J., & Ravindran, V. (2015). The Effect of Entonox, Play Therapy and a Combination on Pain Relief in Children: A Randomized Controlled Trial. Pain Management Nursing, 16(6), 938–943. https://doi.org/10.1016/j.pmn.2015.08.004
  • Moll-Bertó, A., López-Rodrigo, N., Montoro-Pérez, N., Mármol-López, M.I., & Montejano-Lozoya, R. (2024). A systematic review of the effectiveness of non-pharmacological therapies used by nurses in children undergoing surgery. Pain Management Nursing 25(2), 195–203. https://doi.org/10.1016/j.pmn.2023.12.006
  • Nguyen, T.N., Nilsson, S., Helsström, A.L., & Bengtson, A. (2010). Music therapy to reduce pain and anxiety in children with cancer undergoing lumbar puncture: A randomized clinical trial. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 27(3), 146-155. https://doi.org/10.1177/1043454209355983
  • Özcan, M. (2022). Oyun çağı çocuklarında hastane arkadaşım yarencik girişiminin hastaneye uyuma etkisi (Yayın No. 740065) [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ.T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Salawati Ghasemi, S., Beyramijam, M., Yarahmadi, F., Nematifard, T., Bahrani, S.S., & Khaleghverdi, M. (2021). Comparison of the effects of hugo’s point massage and play on IV-line placement pain in children: A randomized clinical trial. Pain Research & Management, 2021, 6612175. https://doi.org/10.1155/2021/66121756612175
  • Sezici, E. (2013). Okul öncesi çocuklarda oyun terapisinin sosyal yetkinlik ve davranış yönetimine etkisi (Yayın No. 339721) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Shahrbabaki, R.M., Nourian, M., Farahani, A.S., Nasiri, M., & Heidari, A. (2023). Effectiveness of listening to music and playing with Lego on children's postoperative pain. Journal of Pediatric Nursing, 69, e7-e12. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2022.11.023.
  • Silva, R.D., Austregésilo, S.C., Ithamar, L., & Lima L.S. (2017). Therapeutic play to prepare children for invasive procedures: a systematic review. Jornal de Pediatria, 93(1), 6–16. https://doi.org/10.1016/j.jped.2016.06.005
  • Şimşek N. (2021). İnhalasyon tedavisi uygulanan 1-3 yaş çocuklarda terapötik oyunun çocuğun tedaviye uyumuna ve ebeveynin kaygı durumuna etkisi (Yayın No. 709613) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Sridharan, K., & Sivaramakrishnan, G. (2016). Therapeutic clowns in pediatrics: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. European Journal of Pediatrics, 175(10), 1353-1360. https://doi.org/10.1007/s00431-016-2764-0
  • Tunç Tuna, P. (2014). Çocuklarda periferal kanül uygulaması öncesi işleme hazırlamaya yönelik yapılan uygulamaların ağrı ve anksiyete üzerine etkisi (Yayın No. 361353) [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Tuncay S. (2017). Dijital oyunların anjiyografi olmuş çocukların ağrı ve immobilizasyonuna etkisi (Yayın No. 473833) [Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Tuncay, S. (2021). Terapötik oyun ve animasyon girişiminin sünnet olan çocukların korku, kaygı ve ağrısı ile ebeveynlerin kaygısı üzerine etkisi (Yayın No. 666492) [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Tural, E. (2012). Ameliyat öncesi dönemde çocuğa verilen eğitim ve terapötik oyun yönteminin çocuğun kaygı, korku ve ağrı düzeylerine etkisinin incelenmesi. (Yayın No. 326346). [Doktora Tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ullán, A.M., Belver, M.H., Fernandez, E., Lorente, F., Badia, M., & Fernandez, B. (2014). The effect of a program to promote play to reduce children’s post-surgical pain: with plush toys, it hurts less. Pain Management Nursing, 15(1), 273-282. https://doi.org/110.1016/j.pmn.2012.10.004
  • Uluhan, C. (2019). Re-Mission video oyununun kanserli adolesanların yorgunluk ve yaşam kalitesi düzeyine etkisi (Yayın No. 617805) [Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Uluışık, A. (2019). Dental korkuyu azaltmada oyun hamuru ile oynatılarak bilgilendirmenin etkisi (Yayın No. 553137) [Yüksek Lisans Tezi, Biruni Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • World Health Organization (WHO) (2023). Coronavirus (COVID-19) Dashboard. https://covid19.who.int/ United Nations Human Rights (1989). Convention on the Rights of the Child. https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child
  • United Nations International Children’s Emergency Fund (UNICEF) (2023). Convention on the Rights of the Child. https://www.unicef.org/child-rights-convention
  • Uslu, H. (2023). Randomize kontrollü çalışma: Periferal kanül uygulama öncesi oyuncak IV kateter ile yapılan işleme hazırlığın çocukların Ağrı, korku ve emosyonel göstergelerine etkisi (Yayın No. 784682) [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Uzşen, H. (2021). Kanserli çocuklara uygulanan terapötik oyunun yaşam kalitesi ve semptom kontrolüne etkisi (Yayın No. 706064) [Doktora Tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Wang, X., Liu, H., Tang, G., Sun, F., Wu, G., & Wu, J. (2024). The effect of distraction techniques on pain, fear, and anxiety in children undergoing circumcision: A meta-analysis of randomized controlled trials. American Journal of Men's Health, 18(1), 15579883241230166. https://doi.org/10.1177/15579883241230166
  • Wong, C.L., Ip, W.Y., Kwok, B.M.C., Choi, K.C., Ng, B.K.W., & Chan, C.W.H. (2018). Effects of therapeutic play on children undergoing cast-removal procedures: A randomised controlled trial. BMJ Open, 8(7), e021071.
  • World Health Organization (2017). Children’s rights in hospital: Rapid-assessment checklists. https://www.who.int/europe/publications/m/item/children-s-rights-in-hospital
  • Yanık, M. (2018). Nebülizatör tedavisi alan 3-6 yaş grubu çocuklarda oyuncak tipi nebülizatör ile verilen eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesi (Yayın No. 516267) [Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yasakçı, A. (2022). Yapılandırılmış terapötik oyun ile radyoterapi öncesi işlem hazırlığının çocuğun anksiyete-korku ve ebeveyn anksiyete düzeyine etkisi (Yayın No. 761275) [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldız, H. (2021). Çocuklara uygulanan periferik venöz kateterizasyonda oyun terapinin ağrı üzerine etkisi (Yayın No. 374069) [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz Akdağ, M. (2019). Akut apendisit ameliyatı olan 6-12 yaş grubu çocukların postoperatif dönemde çevre oyunu ile mobilizasyonunun korku ve ağrı düzeyine etkisi. (Yayın No. 625819) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Okan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yogman, M., Garner, A., Hutchinson, J., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R.M., & Committee on Psychosocial Aspects Of Child and Family Health; Council on Communications and Media. (2018). The power of play: A pediatric role in enhancing development in young children. Pediatrics, 142(3), 1-16. https://doi.org/10.1542/peds.2018-2058
  • Yumru, H. (2020). Erken ergenlik dönemindeki çocuklarda internet bağımlılığını önlemede oyun temelli programın etkisi (Yayın No. 654388) [Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Zengin, M., Yayan, E.H., & Düken, M.E. (2021). The effects of a therapeutic play/play therapy program on the fear and anxiety levels of hospitalized children after liver transplantation. Journal of Perianesthesia Nursing, 36(1), 81-85. https://doi.org/10.1016/j.jopan.2020.07.006
  • Zeren, C. (2021). Kemik iliği transplantasyonu olan 6-12 yaş grubu çocuk hastalara terapötik oyun yöntemiyle verilen eğitimin psikososyal semptomlar üzerine etkisinin incelenmesi (Yayın No. 666703) [Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.

INVESTIGATION OF POSTGRADUATE THESES ON THE USE OF PLAY IN THE FIELD OF CHILD HEALTH AND DISEASE NURSING IN TÜRKİYE

Year 2024, Volume: 8 Issue: 3, 296 - 345, 16.12.2024

Abstract

This research was conducted to examine postgraduate thesis studies on the therapeutic use of games in the field of child health and disease nursing in Turkey. Document analysis technique was used in the research. Postgraduate theses in the Turkey National Thesis Database were scanned between 25-31 March 2024 using the keywords "play, child, nurse". As a result of the scanning, a total of 132 postgraduate theses were reached between 1996-2024. 49 theses that met the inclusion criteria were included in the research. 77.6% of the theses are master's theses and 22.4% are doctoral theses. 72% of theses were written in the last five years. 79.6% of the theses were conducted in an experimental design, and 20.4% were conducted in a quasi-experimental design. The play in child health and disease nursing; It has been determined that it is used in procedural painful procedures, internet addiction, quality of life and symptom management in cancer, and social competence and behavior management. It was determined that the game was mainly used in the care of patients hospitalized in oncology and pediatric surgery wards. In the theses examined, it was found that the game reduced pain, anxiety and fear, had a positive effect on the management of internet addiction, had a positive effect on physiological indicators and emotional indicators, reduced parental anxiety and increased satisfaction, reduced fatigue, increased mobilization by positively affecting quality of life and immobilization, shortened the procedure time, had a positive effect on social competence and behavior management, and had no effect on psychosocial symptoms. It is recommended that nurses receive in-service trainings on the use of therapeutic play.

References

  • Aghdam Shayan M. (2019). Ağrılı işlem esnasında dikkat dağıtma yöntemlerinden rüzgar gülü üfleme ve el kuklasının çocuğun ağrısına ve annenin kaygısına etkisi (Yayın No. 548817) [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Akar A. (2022). Çocuklarda kan alma işlemi öncesi uygulanan oyun hamuru aktivitelerinin ağrı ve anksiyete üzerine etkisi (Yayın No. 749162) [Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Akay G. (2024). Palyatif bakım alan oyun çağı çocuklarında aspirasyon işleminde masal dinleme ve çizgi film izlemenin ağrıya etkisi (Yayın No. 848551) [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Akay N. (2018). Bebeklerde (3-6 ay) periferik intravenöz kateter uygulaması sırasında kullanılan müzikli dönencenin ağrı algısına etkisi (Yayın No. 526337) [Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Al‐Yateem, N., Brenner, M., Shorrab, A.A., & Docherty, C. (2016). Play distraction versus pharmacological treatment to reduce anxiety levels in children undergoing day surgery: a randomized controlled non‐inferiority trial. Child: Care, Health and Development, 42(4), 572-581. https://doi.org.10.1111/cch.12343
  • Anderoğlu S. (2021). Periferik intravenöz kateterizasyon sırasında uygulanan terapötik oyunun çocukların ağrı ve anksiyete düzeyleri ile ebeveynlerin anksiyete düzeyleri üzerine etkisi (Yayın No. 727218) [Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aranha, B.F., Souza, M.A., Pedroso, G.E.R., Maia, E.B.S., & Melo, L.L. (2020). Using the instructional therapeutic play during admission of children to hospital: the perception of the family. Revista Gaúcha de Enfermagem, 41, 20180413. https://doi.org.10.1590/1983-1447.2020.20180413
  • Arıkan, A. (2019). Çocuklarda venöz kan alma işlemi sırasında uygulanan helicone ve pika bilekliğin ağrı ve anksiyete üzerine etkisi (Yayın No. 617855) [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aslan, H. (2018). İnvaziv girişimler için kullanılan materyallerden oluşturulan oyuncaklar ile oyun oynama deneyiminin kanserli çocuklarda invaziv girişim ağrısına etkisi (Yayın No. 493542) [Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Atak Meriç, T. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda venöz kan alımı sırasında iki farklı oyuncakla yapılan dikkati başka yöne çekme işleminin çocuğun emosyonel ve fizyolojik göstergelerine etkisinin belirlenmesi (Yayın No. 458125) [Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ayan, G. (2019). Çocuklara ameliyat öncesi dönemde terapötik oyun ile verilen eğitimin çocukların anksiyete ve korku düzeylerine etkisi (Yayın No. 539725) [Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydoğmuş A. (2023). 3-6 yaş grubundaki çocukların oyun hamuruyla oynamasının nebülizatör tedavisine uyumlarına etkisi (Yayın No. 831530) [Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Beşirik S. (2016). Emzirme ve dikkati başka yöne çekme yönteminin bebeklerde hissedilen akut ağrı düzeyine etkisi (Yayın No. 444026) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bora Güneş, N., & Çavuşoğlu, H. (2022). Çocuğun Gelişimi ve Oyunun Önemi. İçinde D. Yıldız (Ed.), Çocuk hemşireliği bakım uygulamalarında terapötik oyun. (ss. 1-9). Türkiye Klinikleri.
  • Can, F.G. (2020). Çocuklarda intratekal kemoterapi öncesi uygulanan terapötik oyunun korku anksiyete ve ağrı üzerine etkisi (Yayın No. 652884) [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Caner N. (2020). Sanal gerçeklik gözlüğü ve akıllı telefon oyun uygulamasının 7-13 yaş grubu çocuklarda preoperatif anksiyete üzerine etkisi (Yayın No. 650564) [Doktora Tezi, Erciyes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çalı, Ö. (2020). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda periferik intravenöz kateter girişimi öncesi, sırası ve sonrasında uygulanan atravmatik bakım paketi’nin çocuğun ağrı düzeyi, emosyonel ve fizyolojik göstergelerine etkisinin belirlenmesi (Yayın No. 643897) [Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiftçi, E. (2019). Bir mizah girişiminin çocuk ve ebeveyninin ameliyat öncesi ve sonrası anksiyetesini azaltmaya etkisi: Hastane palyaçoluğu (Yayın No. 579420) [Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ciuffo, L.L., Souza, T.V., Freitas, T.M., Moraes, J.R.M.M., Santos, K.C.O.D., & Santos R.O.J.F.L.D. (2023). The use of toys by nursing as a therapeutic resource in the care of hospitalized children. Revista Brasileira de Enfermagem, 76(2), e20220433. https://doi.org.10.1590/0034-7167-2022-0433
  • Coşkuntürk, A.E. (2015). İnteraktif terapötik oyun eğitim programının kalp ameliyatı olacak çocukların ve annelerinin anksiyete düzeyine etkisi (Yayın No. 412517) [Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Díaz-Rodríguez M., Alcántara-Rubio L., Aguilar-García D., Pérez-Muñoz C., Carretero-Bravo J., & Puertas-Cristóbal E. (2021). The Effect of Play on pain and anxiety in children in the field of nursing: A systematic review. Journal of Pediatric Nursing, 6, 15-22. https://doi.org.10.1016/j.pedn.2021.02.022
  • Durak H. (2019). Çocuklarda inhaler ilaç uygulaması sırasında çizgi film izletme ve oyun kartı kullanımının fizyolojik parametreler ve korku düzeyine etkisi (Yayın No. 645415) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Okan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gershon, J., Zimand, E., Lemos, R., Rothbaum, B.O., & Hodges, L. (2003). Use of virtual reality as a distractor for painful procedures in a patient with pediatric cancer: A case study. Cyberpsychology & Behavior, 6(6), 657–661. https://doi.org/10.1089/109493103322725450
  • Gjærde, L.K., Hybschmann, J., Dybdal, D., Topperzer, M.K., Schrøder, M.A., Gibson, J.L., Ramchandani, P., Ginsberg, E.I., Ottesen, B., Frandsen, T.L., & Sørensen, J.L. (2021). Play interventions for paediatric patients in hospital: a scoping review. BMJ Open, 11(7), e051957. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2021-051957
  • Godino-Iáñez, M.J., Martos-Cabrera, M.B., Suleiman-Martos, N., Gomez-Urquiza, J.L., Vargas-Roman, K., Membrive-Jimenez, M.J., & Albendín-García, L. (2020). Play therapy as an intervention in hospitalized children: a systematic review. Healthcare (Basel, Switzerland), 8(3), 239. https://doi.org/10.3390/healthcare8030239
  • Halemani, K., Issac, A., Mishra, P., Dhiraaj, S., Mandelia, A., & Mathias, E. (2022). Effectiveness of preoperative therapeutic play on anxiety among children undergoing invasive procedure: a systematic review and meta-analysis. Indian Journal of Surgical Oncology, 13(4), 858-867. https://doi.org/10.1007/s13193-022-01571-1
  • He, H.G., Zhu, L., Chan, S.W.C., Klainin-Yobas, P., & Wang, W. (2015). The effectiveness of therapeutic play intervention in reducing perioperative anxiety, negative behaviors, and postoperative pain in children undergoing elective surgery: a systematic review. Pain Management Nursing, 16(3), 425-439. https://doi.org/10.1016/j.pmn.2014.08.011
  • İnan G. (2017). Kan alma işlemi sırasında uygulanan üç farklı dikkati başka yöne çekme yönteminin çocukların ağrı ve anksiyete düzeyine etkisi (Yayın No. 468702) [Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • İnanç Yılmaz, B. (2020). 4-6 yaş grubu çocuklarda periferik katater uygulamasının oyuncak bez bebek üzerinde anlatımının korku, anksiyete ve ağrı üzerine etkisi (Yayın No. 643898) [Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • İnanlı G. (2018). İntraartiküler enjeksiyon uygulanan çocuklarda bilgisayar oyunlarının ağrı puanı, kaygı düzeyi ve işlem süresine etkisi (Yayın No. 491871) [Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • İşler Z. (2022). Çocuk cerrahi hastalarına periferik damar yolu açma girişimi öncesi terapötik oyun ile verilen eğitimin anksiyete üzerine etkisi (Yayın No. 747340) [Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Jun-Tai, N. (2008). Play in hospital. Paediatrics and Child Health, 18(5), 233-237. https://doi.org/10.1016/j.paed.2008.02.002
  • Karabıyık İ. (2023). Ortopedi ve travmatoloji ameliyatı geçiren çocuklarda ağrının azaltılmasında çevrimiçi oyun, soğuk uygulama ve plasebonun etkisinin karşılaştırılması (Yayın No. 811627) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaca, T.N. (2019). Acil serviste çocuklarda damar yolu açma işlemine yönelik oluşan korku ve anksiyete üzerine müzikli-hareketli oyuncakların etkisi (Yayın No. 539983) [Yüksek Lisans Tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karadağ, Ö.E. (2020). Kan alma sırasında kullanılan simülatif oyuncağın çocuklarda ağrı ve yaşam bulgularına etkisi (Yayın No. 651689) [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakaş, N. (2020). Oyun hamuru etkinliğinin çocuklarda dental kaygının giderilmesine etkisi (Yayın No. 650313) [Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakaya, A., & Gözen, D. (2016). The effect of distraction on pain level felt by school-age children during venipuncture procedure-randomized controlled trial. Pain Management Nursing, 17(1), 47-53. https://doi.org.1016/j.pmn.2015.08.005
  • Karmaliani, R., McFarlane, J., & Khuwaja, H.M.A. (2020). Right To Play’s intervention to reduce peer violence among children in public schools in Pakistan: a cluster-randomized controlled trial. Global Health Action, 13(1), 1836604. https://doi.org.10.1080/16549716.2020.1836604
  • Kavlakçı, M. (2020). Dijital oyun oynamanın çocuklarda sütur atma sırasındaki ağrı, korku ve anksiyete düzeylerine etkisi: Randomize kontrollü çalışma (Yayın No. 649282) [Yüksek Lisans Tezi, İzmir Ekonomi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kerimoğlu Yıldız, G. (2018). Kemoterapi alan çocuklar için geliştirilen tablet oyunu ve eğitim kitapçığının semptom yönetimi ve yaşam kalitesine etkisi (Yayın No. 541908) [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kılıçarslan Törüner, E., & Büyükgönenç, L. (2017). Çocuk sağlığı temel hemşirelik yaklaşımları. Ankara Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Kırkan, Ç. (2022). Oyuncak nebülizatör ve oyuncak maske kullanılarak uygulanan terapötik oyunun çocuğun korku ve anksiyete düzeyine etkisi (Yayın No. 742666). [Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Koç, S. (2023). Periferik damar yolu açılması sırasında kullanılan müzikli oyuncağın çocukların ağrısı, korkusu ve ebeveynlerinin memnuniyetine etkisi (Yayın No. 815457) [Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Koukourikos, K., Tzeha, L., Pantelidou, P., & Tsaloglidou, A. (2015). The importance of play during hospitalization of children. Materia Sociomedica 27(6), 438-441. https://doi.org/10.5455/msm.2015.27.438-441
  • Kurt, A. (2017). Çocuklarda postoperatif ağrının giderilmesinde dikkati başka yöne çekme tekniklerinin (parmak kukla oyunları) etkisi (Yayın No. 487103) [Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kurt, S.M. (2023). Çocuklarda intramuskuler enjeksiyon sırasında uygulanan dikkati başka yöne çekme yöntemlerinin ağrı ve anksiyeteye etkisi. (Yayın No. 831386) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • La Banca, R. O., Laffel, L. M. B., Volkening, L. K., C Sparapani, V., de Carvalho, E. C., & Nascimento, L. C. (2021). Therapeutic play to teach children with type 1 diabetes insulin self-injection: A pilot trial in a developing country. Journal for Specialists in Pediatric Nursing: JSPN, 26(1), e12309. https://doi.org/10.1111/jspn.12309
  • Li, H.C. (2007). Evaluating the effectiveness of preoperative interventions: the appropriateness of using the Children's Emotional Manifestation Scale. Journal of Clinical Nursing, 16(10), 1919-26. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2007.01784.x
  • Li, W.H.C., Chung, J.O.K., Ho, K.Y., & Kwok, B.M.C. (2016). Play interventions to reduce anxiety and negative emotions in hospitalized children. BMC Pediatrics 16, 36. https://doi.org/10.1186/s12887-016-0570-5
  • Metlek, S. (2021). Terapötik oyunun sünnet öncesi ve sonrası dönemde çocuklardaki ağrı ve anksiyete düzeyleri ile ebeveynlerin anksiyete düzeyleri üzerine etkisi (Yayın No. 732978) [Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Mohan, S., Nayak, R., Thomas, R. J., & Ravindran, V. (2015). The Effect of Entonox, Play Therapy and a Combination on Pain Relief in Children: A Randomized Controlled Trial. Pain Management Nursing, 16(6), 938–943. https://doi.org/10.1016/j.pmn.2015.08.004
  • Moll-Bertó, A., López-Rodrigo, N., Montoro-Pérez, N., Mármol-López, M.I., & Montejano-Lozoya, R. (2024). A systematic review of the effectiveness of non-pharmacological therapies used by nurses in children undergoing surgery. Pain Management Nursing 25(2), 195–203. https://doi.org/10.1016/j.pmn.2023.12.006
  • Nguyen, T.N., Nilsson, S., Helsström, A.L., & Bengtson, A. (2010). Music therapy to reduce pain and anxiety in children with cancer undergoing lumbar puncture: A randomized clinical trial. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 27(3), 146-155. https://doi.org/10.1177/1043454209355983
  • Özcan, M. (2022). Oyun çağı çocuklarında hastane arkadaşım yarencik girişiminin hastaneye uyuma etkisi (Yayın No. 740065) [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ.T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Salawati Ghasemi, S., Beyramijam, M., Yarahmadi, F., Nematifard, T., Bahrani, S.S., & Khaleghverdi, M. (2021). Comparison of the effects of hugo’s point massage and play on IV-line placement pain in children: A randomized clinical trial. Pain Research & Management, 2021, 6612175. https://doi.org/10.1155/2021/66121756612175
  • Sezici, E. (2013). Okul öncesi çocuklarda oyun terapisinin sosyal yetkinlik ve davranış yönetimine etkisi (Yayın No. 339721) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Shahrbabaki, R.M., Nourian, M., Farahani, A.S., Nasiri, M., & Heidari, A. (2023). Effectiveness of listening to music and playing with Lego on children's postoperative pain. Journal of Pediatric Nursing, 69, e7-e12. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2022.11.023.
  • Silva, R.D., Austregésilo, S.C., Ithamar, L., & Lima L.S. (2017). Therapeutic play to prepare children for invasive procedures: a systematic review. Jornal de Pediatria, 93(1), 6–16. https://doi.org/10.1016/j.jped.2016.06.005
  • Şimşek N. (2021). İnhalasyon tedavisi uygulanan 1-3 yaş çocuklarda terapötik oyunun çocuğun tedaviye uyumuna ve ebeveynin kaygı durumuna etkisi (Yayın No. 709613) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Sridharan, K., & Sivaramakrishnan, G. (2016). Therapeutic clowns in pediatrics: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. European Journal of Pediatrics, 175(10), 1353-1360. https://doi.org/10.1007/s00431-016-2764-0
  • Tunç Tuna, P. (2014). Çocuklarda periferal kanül uygulaması öncesi işleme hazırlamaya yönelik yapılan uygulamaların ağrı ve anksiyete üzerine etkisi (Yayın No. 361353) [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Tuncay S. (2017). Dijital oyunların anjiyografi olmuş çocukların ağrı ve immobilizasyonuna etkisi (Yayın No. 473833) [Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Tuncay, S. (2021). Terapötik oyun ve animasyon girişiminin sünnet olan çocukların korku, kaygı ve ağrısı ile ebeveynlerin kaygısı üzerine etkisi (Yayın No. 666492) [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Tural, E. (2012). Ameliyat öncesi dönemde çocuğa verilen eğitim ve terapötik oyun yönteminin çocuğun kaygı, korku ve ağrı düzeylerine etkisinin incelenmesi. (Yayın No. 326346). [Doktora Tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ullán, A.M., Belver, M.H., Fernandez, E., Lorente, F., Badia, M., & Fernandez, B. (2014). The effect of a program to promote play to reduce children’s post-surgical pain: with plush toys, it hurts less. Pain Management Nursing, 15(1), 273-282. https://doi.org/110.1016/j.pmn.2012.10.004
  • Uluhan, C. (2019). Re-Mission video oyununun kanserli adolesanların yorgunluk ve yaşam kalitesi düzeyine etkisi (Yayın No. 617805) [Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Uluışık, A. (2019). Dental korkuyu azaltmada oyun hamuru ile oynatılarak bilgilendirmenin etkisi (Yayın No. 553137) [Yüksek Lisans Tezi, Biruni Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • World Health Organization (WHO) (2023). Coronavirus (COVID-19) Dashboard. https://covid19.who.int/ United Nations Human Rights (1989). Convention on the Rights of the Child. https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child
  • United Nations International Children’s Emergency Fund (UNICEF) (2023). Convention on the Rights of the Child. https://www.unicef.org/child-rights-convention
  • Uslu, H. (2023). Randomize kontrollü çalışma: Periferal kanül uygulama öncesi oyuncak IV kateter ile yapılan işleme hazırlığın çocukların Ağrı, korku ve emosyonel göstergelerine etkisi (Yayın No. 784682) [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Uzşen, H. (2021). Kanserli çocuklara uygulanan terapötik oyunun yaşam kalitesi ve semptom kontrolüne etkisi (Yayın No. 706064) [Doktora Tezi, Ege Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Wang, X., Liu, H., Tang, G., Sun, F., Wu, G., & Wu, J. (2024). The effect of distraction techniques on pain, fear, and anxiety in children undergoing circumcision: A meta-analysis of randomized controlled trials. American Journal of Men's Health, 18(1), 15579883241230166. https://doi.org/10.1177/15579883241230166
  • Wong, C.L., Ip, W.Y., Kwok, B.M.C., Choi, K.C., Ng, B.K.W., & Chan, C.W.H. (2018). Effects of therapeutic play on children undergoing cast-removal procedures: A randomised controlled trial. BMJ Open, 8(7), e021071.
  • World Health Organization (2017). Children’s rights in hospital: Rapid-assessment checklists. https://www.who.int/europe/publications/m/item/children-s-rights-in-hospital
  • Yanık, M. (2018). Nebülizatör tedavisi alan 3-6 yaş grubu çocuklarda oyuncak tipi nebülizatör ile verilen eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesi (Yayın No. 516267) [Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yasakçı, A. (2022). Yapılandırılmış terapötik oyun ile radyoterapi öncesi işlem hazırlığının çocuğun anksiyete-korku ve ebeveyn anksiyete düzeyine etkisi (Yayın No. 761275) [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yıldız, H. (2021). Çocuklara uygulanan periferik venöz kateterizasyonda oyun terapinin ağrı üzerine etkisi (Yayın No. 374069) [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılmaz Akdağ, M. (2019). Akut apendisit ameliyatı olan 6-12 yaş grubu çocukların postoperatif dönemde çevre oyunu ile mobilizasyonunun korku ve ağrı düzeyine etkisi. (Yayın No. 625819) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Okan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yogman, M., Garner, A., Hutchinson, J., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R.M., & Committee on Psychosocial Aspects Of Child and Family Health; Council on Communications and Media. (2018). The power of play: A pediatric role in enhancing development in young children. Pediatrics, 142(3), 1-16. https://doi.org/10.1542/peds.2018-2058
  • Yumru, H. (2020). Erken ergenlik dönemindeki çocuklarda internet bağımlılığını önlemede oyun temelli programın etkisi (Yayın No. 654388) [Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Zengin, M., Yayan, E.H., & Düken, M.E. (2021). The effects of a therapeutic play/play therapy program on the fear and anxiety levels of hospitalized children after liver transplantation. Journal of Perianesthesia Nursing, 36(1), 81-85. https://doi.org/10.1016/j.jopan.2020.07.006
  • Zeren, C. (2021). Kemik iliği transplantasyonu olan 6-12 yaş grubu çocuk hastalara terapötik oyun yöntemiyle verilen eğitimin psikososyal semptomlar üzerine etkisinin incelenmesi (Yayın No. 666703) [Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
There are 83 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Pediatric Health and Illnesses Nursing
Journal Section Research Article
Authors

Merve Çil 0000-0002-8862-7814

Kadriye Demir 0000-0002-7064-5432

Early Pub Date December 13, 2024
Publication Date December 16, 2024
Submission Date December 15, 2023
Acceptance Date June 25, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Çil, M., & Demir, K. (2024). TÜRKİYE’DE YAPILMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERDE ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ’NDE OYUNUN TERAPÖTİK KULLANIMININ İNCELENMESİ. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 296-345.

The journal is indexed in Sobiad Citation Index, Turkish Education Index and Turkey Citation Index.