This research was designed to determine whether music teachers’s involvement in work varies according to different demographic variables such as gender, age, marital status, years of service, having children, educational status, and the number of certified programs in the field of music education. In this research, as the survey model descriptive survey model was used among the general survey models. The population of the study consists of 380 music teachers working at different levels of public and community schools affiliated to the Ministry of National Education in Mersin province, while the sample consists of 107 music teachers who were selected by the convenience sampling method to represent the population. As a data collection tool, a “Personal Information Form” consisting of 7 questions and a “Work Engagement Scale (UWES-9)” consisting of 9 questions were used to determine the demographic information of the study group. In the analysis of the data obtained, confirmatory factor analysis of AMOS 24 and t test and one-way analysis of variance of SPSS 21 package program were performed. As a result of these tests, it was indicated that the level of involvement of music teachers in employment differed significantly only in terms of their marital status, while there was no difference with regards to other demographic variables. These results were discussed within the scope of the relevant literature and related suggestions are presented for future studies
Bu araştırma, müzik öğretmenlerinin çalışmaya tutulma durumlarının yaş, hizmet yılı, cinsiyet, çocuk sahibi olma, medeni durum, öğrenim durumu ve müzik eğitimi alanında katıldığı sertifikalı program sayısı gibi çeşitli demografik değişkenler kapsamında değişiklik gösterip göstermediğini tespit etmek amacıyla tasarlanmıştır. Tarama modelleri ile gerçekleşen araştırma genel tarama modeli tercih edilmiştir. Daha da özelinde ise betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Mersin ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kamu ve resmi okulların farklı kademelerinde çalışan 380 müzik öğretmeni oluştururken örneklemi ise evreni temsil edecek nitelikte, kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen n=107 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak çalışma grubunun demografik bilgilerini belirlemek üzere 7 soruluk “Kişisel Bilgi Formu” ve 9 sorudan oluşan "İşe Tutulma Ölçeği(UWES-9)" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde AMOS 24’te doğrulayıcı faktör analizi ve SPSS 21 paket programında ise t testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Yapılan testler neticesinde müzik öğretmenlerinin işe tutulma düzeylerinin sadece medeni durumları kapsamında anlamlı derecede farklılaştığı, diğer demografik değişkenler açısından ise herhangi bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Ortaya çıkan bu sonuçlar ilgili literatür kapsamında tartışılmış ve ileride yapılacak olan çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2023 |
Submission Date | June 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |