Araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmeni mesleki kimlik ölçeği geliştirmek amaçlanmıştır. Yöntem olarak sıralı keşfedici desen kullanılmıştır. Araştırma örneklemini, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Malatya, Osmaniye ve Sivas illerinde görev yapan 503 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Yapı geçerliğine yönelik Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri uygulandı. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçeğin, mesleki aidiyet ve öz aidiyet olmak üzere iki faktörden ve 9 maddeden oluştuğu, açıklanan toplam varyansın ise %56,75 olduğu görüldü. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ise ölçeğin 9 madde ve iki faktörden oluşan yapısının uyum indekslerine uygun olduğu görülmektedir (χ2/df=1,20; RMSEA=0,035; SRMR=0,04; CFI=0,97; NFI=0,90; RFI=0,85; GFI=0,96; AGFI=0,93). Ölçeğin öz aidiyet boyutunun Cronbach Alfa katsayı değeri 0,74, birleşik güvenirlik değeri 0,81, ortalama açıklanan varyans değeri ise 0,53’tür. Mesleki aidiyet boyutunun Cronbach Alfa katsayı değeri 0,80, birleşik güvenirlik değeri 0,86, ortalama açıklanan varyans değeri ise 0,57’dir. Ölçeğin genel Cronbach Alfa katsayı değeri ise 0,88’dir. Test-tekrar test güvenirliği için yapılan analize göre (n=36) ölçeğin tutarlılığının yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır (r: 0,88, p<0,001). Maddelerin ayırt ediciliği %27’lik alt-üst grup karşılaştırması ile yapıldı ve sonucunda tüm maddelerin ayırt edici olduğu görülmüştür. Sonuç olarak ölçeğin beden eğitimi ve spor öğretmenlerine yönelik mesleki kimlik algısını ölçen 2 boyut ve 9 maddeden oluşan, güvenilir ve geçerli bir ölçek olduğu anlaşılmıştır.
The aim of this research is to develop a physical education and sports teacher professional identity scale. Sequential exploratory design was used as the method. The research sample consists of 503 physical education and sports teachers working in Malatya, Osmaniye and Sivas provinces in the 2020-2021 academic year. Exploratory and Confirmatory Factor Analises were applied for construct validity. According to the results of exploratory factor analysis, it was seen that the scale consisted of two factors, professional belonging and self-belonging, and 9 items, and the total variance explained was 56.75%. According to the confirmatory factor analysis results, it is seen that the structure of the scale, consisting of 9 items and two factors, is suitable for the fit indices (χ2/df=1.20; RMSEA=0.035; SRMR=0.04; CFI=0.97; NFI=0.90; RFI=0.85; GFI=0.96; AGFI=0.93). The Cronbach Alpha coefficient value of the self-belonging dimension of the scale is 0.74, the composite reliability value is 0.81, and the average explained variance value is 0.53. The Cronbach Alpha coefficient value of the professional affiliation dimension is 0.80, the composite reliability value is 0.86, and the average explained variance value is 0.57. The overall Cronbach Alpha coefficient value of the scale is 0.88. According to the analysis conducted for test-retest reliability (n=36), it was determined that the consistency of the scale was high (r: 0.88, p<0.001). The distinctiveness of the items was made with a 27% lower-upper group comparison, and as a result, it was seen that all items were discriminative. As a result, it was understood that the scale is a reliable and valid scale consisting of 2 dimensions and 9 items measuring the professional identity perception of physical education and sports teachers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2024 |
Submission Date | September 5, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 |