Bu çalışmada üstün zekâlı ve normal zekâlı öğrencilerin rutin
olmayan problemlerin çözümündeki başarıları incelenmektedir. Örnek olay
yönteminin kullanıldığı bu çalışma 72 ortaokul öğrencisinin (36 üstün zekâlı,
36 normal zekâlı) katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Yazılı sınav ve
mülakatlardan elde edilen veriler içerik ve söylem analizi metotları
kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular, rutin olmayan problemlerin çözümünde
üstün zekâlı öğrencilerin akranlarına kıyasla çok daha esnek
düşünebildiklerini, farklı yaklaşım ve özgün yöntemler kullandıklarını
göstermektedir. Kullanılan stratejilerin çeşitliliği ve etkinliği noktasında da
üstün zekâlı öğrencilerin daha başarılı oldukları görülmüştür. Üstün zekâlı
öğrenciler liste yapma, şekil çizme, problemi basitleştirme, geriye doğru
çalışma ve örüntü arama/bağıntı bulma stratejilerini başarılı bir şekilde
kullanırken normal zekâlıların deneme-yanılma, işlem seçme ve denklem kurma
türünden geçmişten aşina oldukları rutin stratejileri tercih ettikleri
görülmüştür. Bu durum, içerdiği düşünce derinliği ve gerektirdiği zihinsel
gayretler açısından problem çözme stratejileri arasında hiyerarşik bir yapının
olduğuna işaret etmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 19, 2017 |
Submission Date | January 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |