Aim of this study is find
the relationships between gifted students’ learning strategy preferences and
their individual characteristics. 257 gifted students attending Science Art Centre,
which is an after school activity center for gifted and talented, participated
into the study. Data were collected by Learning Strategy Scale. In this study,
whether the students’ learning strategy preferences change according to their
age, gender, grade levels and duration of attendance to Science and Art Centre.
It is found that age, gender, grade levels have a meaningful effect on learning
strategy preferences, but duration of attendance to Science and Art Centre is
not a meaningful variable on learning strategy preferences.
Bu
araştırmanın amacı üstün yetenekli öğrencilerin öğrenme
stratejileri tercihleri ile bireysel özellikleri arasındaki ilişkinin ortaya
konmasıdır. Araştırmaya daha önce üstün yetenekli olarak tanılanarak Bilim ve
Sanat Merkezinde zenginleştirilmiş program eğitimine devam eden 257 öğrenci
katılmıştır. Araştırmada veriler Öğrenme Stratejileri ölçeği aracılığı ile
toplanmış ve öğrencilerin öğrenme strateji tercihlerinin yaş, cinsiyet, bilim
ve sanat merkezine devam süresi ve sınıf seviyeleri değişkenlerine göre
farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Bu değişkenlerden cinsiyet ve sınıf
düzeyleri tercih edilen öğrenme stratejileri üzerinde anlamlı bir etkiye sahip
olurken, bilim sanat merkezine devam süresinin öğrenme stratejileri tercihi
üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 11, 2019 |
Submission Date | May 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |