Yapılan
araştırmalar lise düzeyinde disiplin sorunlarının, en çok meslek liselerinde
yaşandığını göstermektedir. Bu araştırmanın amacı, Siirt ilinde bulunan meslek
liselerin de disiplin sorunlarını sınıf düzeyine göre dağılımını göstermek ve
bu disiplin sorunlarının nedenlerini incelemektir. Araştırma karma bir yapıda
olduğundan, açıklayıcı desen (Explanatory Design) yöntemi kullanılmıştır.
Disiplin kayıtlarının ve öğrenci sayılarının sınıflar bazında hesaplanmasında
nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli, disiplin sorunlarının
nedenlerini belirlemede ise nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz
kullanılmıştır. Araştırma, 2011-2012 ile 2016-2017 eğitim-öğretim yılları arasında Siirt il merkezinden dört
meslek lisesinde yer alan disiplin kurulu karar defterinin incelenmesi ve bu
kurul üyesi 9 okul idarecisi, 3 rehber öğretmen ve 5 öğretmen ile bireysel
olarak görüşülmüştür. Bu görüşmede araştırma için geliştirilen 9 soruluk yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre disiplin
olaylarının sınıflar düzeyinde farklılaştığı görülmüştür. En çok ceza alan
sınıf düzeyinin 11. sınıflar, en az ceza alan sınıf düzeyinin ise 12. sınıflar
olduğu, okullarda öğrencilere ceza verilirken ödüllendirmenin ise hiç
yapılmadığı görülmüştür. Elde edilen bir diğer sonuç ise okul yönetiminde değişiklik
olan okullarda yeni gelen idarecilerin daha fazla ceza verme eğilimi
gösterdikleri olmuştur. Araştırmada ayrıca disiplin kurullarının istenmeyen
öğrenci davranışlarını engellemede ve söndürmede etkili olamadıkları, ceza alan
öğrencilerin aynı suçtan tekrar tekrar ceza aldıkları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2018 |
Submission Date | June 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |