Abstract
Müzik dersi, eğitim kurumlarının farklı kademelerinde bulunan,
güzel sanatlar alanından bir derstir. Eğitim sürecinde, müzik dersinin öğretim
programının değişmesine paralel olarak, verilen ders saatlerinde ve hedef
öğrenci grubunda da değişiklikler yapılmıştır. Günümüzde müzik dersi, ilkokul
ve orta okullarda, haftada 1 saat olarak zorunlu dersler arasında yer
almaktadır. Lisede ise tüm sınıflarda 2 saat olarak zorunlu dersler arasına
konulmuştur. İmam hatip ortaokullarında ise yine haftada 1 saat olarak zorunlu
dersler arasındadır.
Yapılan bu çalışmada imam hatip ortaokullarında okuyan
öğrencilerin müzik dersine ilişkin algıları, bu dersin işlenişi ile ilgili
düşünceleri ve müziğin hayatlarındaki öneminin ne düzeyde olduğu belirlenmeye
çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden tipik durum çalışması tercih
edilmiştir. Araştırma, Kastamonu İl merkezine bağlı Şehit Mehmet Yılmaz İmam
Hatip Ortaokulunda öğrenim gören, 5, 6, 7 ve 8. sınıflardaki toplam 72 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadaki
çalışma grubunda yer alan öğrencilere, müzik dersini değerlendirmelerine
yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Değerlendirme formunda,
6 adet açık uçlu ve 4 adet çoktan seçmeli soruların bulunduğu maddeler yer
almaktadır. Öğrencilerin değerlendirme formunda yer alan sorulara vermiş
oldukları cevaplar kaydedilmiş ve cevaplarda yer alan ifadeler betimsel analiz
tekniği ile özetlenmiş ve yorumlanmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda elde
edilen bulgulara göre, imam hatip ortaokulunda okuyan öğrenciler, müzik dersini çok sevdiklerini, hayatlarında önemli bir
yeri olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca çalışmada, 5, 6 ve 7. sınıflarda müzik
dersi yerine başka derslerin konulduğu, öğrencilerin bu dersi yoğun bir şekilde
tekrar istedikleri bulgularına ulaşılmıştır. Bu sonuçlar dahilinde bazı
önerilerde bulunulmuştur.