Abstract
Çeşitli yetersizlikleri nedeniyle özel gereksinimli öğrenci-ÖGÖ olarak isimlendirilen öğrenciler
öğretmenlerinden farklı alanlarda dersler almaktadırlar. ÖGÖ’ lerin genel eğitim ortamlarında
aldıkları derslerden birisi de müzik dersidir ve müzik öğretmenleri ÖGÖ’ lere sahip oldukları
özyeterlik algıları ile eğitim vermekte, öğrencileri müzik alanında geliştirmeyi hedeflemektedirler.
Bu çalışmada müzik öğretmenlerinin ÖGÖ’ lerle müzik uygulamalarına ilişkin özyeterlik
algılarının tespitinde kullanılmak üzere “Müzik Öğretmenlerinin Özel Gereksinimli Öğrencilerle
Müzik Uygulamalarına İlişkin Özyeterlik Algısı Ölçeği”-ÖYAÖ geliştirilmesi amaçlanmıştır.
ÖYAÖ’ nin geliştirilme aşamasında 253 ve asıl uygulamasında ise 227 müzik öğretmeni ile
çalışılmıştır. Likert tipli hazırlanmış olan ölçeğin faktör analizi işlemi sonucunda altı boyuttan
oluştuğu ortaya çıkarılmış, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Yapılan istatistiki
hesaplamalar sonunda KMO değeri 0.9 ve Cronbach’s Alpha Katsayısı 0.9 olarak bulunmuştur. Bu
değerler ÖYAÖ’ nin müzik öğretmenlerinin ÖGÖ’ lerin müzik eğitimlerine ilişkin özyeterlik
durumlarını ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir.