Bu araştırma, öğretmenlik
mesleğinin imajını ortaya çıkarmaya yönelik bir ölçek geliştirme ve uygulama
çalışmasıdır. Araştırma kapsamında öğretmenlik mesleğinin imajını ölçecek
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek ve bu ölçek ile öğretmenlerin görüşlerine
göre öğretmenlik mesleğinin imajını ortaya çıkarmak hedeflenmiştir. “Öğretmenlik
mesleği imaj ölçeği” olarak adlandırılan ölçek beş boyuttan ve 28 maddeden
oluşmaktadır. Ölçek toplam varyansın %54,9’unu açıklamaktadır ve Cronbach Alpha değeri ,813 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin
Eskişehir ilinde daha büyük bir örnekleme uygulanması ile elde edilen sonuçlara
göre öğretmenler, öğretmenlik mesleğinin imajının orta düzeyde olduğunu;
“mesleki ve kişisel özellikler”, “mesleki cazibe” ve “statü” boyutlarında
meslek imajının iyi düzeyde olduğunu; “toplumsal algı” ve “medya” boyutlarında
ise düşük düzeyde olduğunu belirtmektedirler. Bu sonuçlara göre mesleğin
imajının iyileştirilmesine yönelik ve toplumsal algıyı iyileştirecek çalışmalar
yapılması önerilmiştir.
This research is a scale
development and implementation study which aims to explore the occupational
image of teaching. The aim of this research was to develop a valid and reliable
scale, and to reveal the occupational image of teaching based on the teachers’
views via this scale. The scale called “the occupational image scale of
teaching” consists of five dimensions
and 28 items. The scale explains the 54,9 % of the total variance and the
Cranbach Alpha of the scale is ,813.
The results of the final implementation of the scale in Eskişehir showed that
the image of the teaching occupation is at moderate level. Although the
occupational image is at a good level in the factors, “professional and
personal characteristics”, “occupational attraction” and “status”, it is at low
level in the factors “social perception” and “media”. Based on these results,
it is suggested to carry out practices to enhance the image of the occupation
and the social perception.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 11, 2019 |
Submission Date | November 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |