The purpose of this study is to identify the ethical dilemmas that
school counselors face with regarding confidentiality, dual relationship and
competency. This research is qualitative in nature and the data was collected
through interviews. One hundred and thirty one volunteered psychological
counselors participated in the study. In addition to demographic questions,
five questions (the ethical dilemmas that they faced with regarding
confidentiality, dual relationships and competency; who they consult in case of
an ethical dilemma and how they evaluate their ethical knowledge) were asked to
the participants. Among the participants, 76% stated that they have faced with
ethical dilemmas about confidentiality, 66% stated that they have faced with
ethical dilemmas about dual relationships and 77% stated that they have faced
with ethical dilemmas regarding competency. Moreover, 39% of the participants
stated that their ethical knowledge is sufficient and 24% stated that when they
faced with an ethical dilemma they consult with their friends who are also
school counselors. The results were discussed under the light of literature and
it was found out that the ethical dilemmas that school counselors mentioned
have some universal and cultural aspects.
Bu çalışmanın amacı, okullarda çalışan psikolojik danışmanların
gizlilik, çoklu ilişkiler ve mesleki yeterlik ile ilgili olarak karşılaştıkları
etik ikilemleri ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma modeli
kullanılmış ve veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde
edilmiştir. Araştırmaya 131 psikolojik danışman katılmıştır. Katılımcı
psikolojik danışmanlara demografik sorulara ek olarak meslek etiği ile ilgili
karşılaştıkları sorunları ortaya çıkarmak için beş soru (gizlilik, çoklu
ilişkiler ve mesleki yeterlik konusunda karşılaştıkları etik sorunlar; etik
sorun olduğunda başvurdukları kaynaklar; etik bilgilerini ne derece yeterli
buldukları) sorulmuştur. Katılımcı okul psikolojik danışmanların %77’si de
mesleki yeterlik konusunda %76’sı gizlilik konusunda ve %66’sı çoklu ilişkiler
konusunda etik sorunlar yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca katılımcıların %39’u etik bilgilerinin
yeterli olduğunu, %24’si ise bir etik sorun ile karşılaştıklarında diğer okul
psikolojik danışmanı arkadaşlarına ulaştıklarını belirtmişlerdir.
Katılımcıların karşılaştıkları etik ikilem konuları literatür ışığında
tartışılmış ve okul psikolojik danışmanlarının dile getirdiği etik ikilemlerde
bazı evrensel ve kültüre özgü durumların olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | December 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |