Sosyal geçerlik incelemesi özel eğitim
alanında tek denekli araştırma modellerine dayalı olarak gerçekleştirilen
çalışmalarda sıklıkla görülmektedir ve tek denekli araştırmaların bir parçası
olarak değerlendirilip kalite göstergesi olarak sunulmaktadır (Storey ve
Horner, 1991). Bu çalışma, lisansüstü özel eğitim tezlerinde sosyal geçerlik
verilerinin incelenerek, özellikle tek denekli araştırma modellerine dayalı
gerçekleştirilen çalışmaların araştırma kalitesi bakımından güçlendirilmesi
için sosyal geçerlik boyutunun geliştirilmesine yönelik ipuçlarının sunulması
bakımından önemlidir. Çalışmada 2008-2018 yılları arasında özel eğitim alanında
yapılan, ulaşılabilen lisansüstü çalışmalarda sosyal geçerlik kavramını
değerlendirilme yaklaşımlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Belirlenen amaç
doğrultusunda sosyal geçerlik verileri; tez türlerine, yıllara, sosyal geçerlik
verisi toplama araçlarına ve veri toplanan gruplara göre incelenerek durum
analizi yapılmıştır. Çalışmada 2008-2018 yılları arasında özel eğitim alanında
tek denekli araştırma modeline dayalı olarak ulusal tez merkezinde yayınlanmış
lisansüstü tezlerin sosyal geçerlik kavramını ele alış ve sunuşları
incelenmiştir. İncelemede çalışmanın araştırma sorularına bağlı olarak,
sıklıkları özetleyebilmek için tarama modelinde betimsel araştırma deseni
tercih edilmiştir. Bulgulara bakıldığında, sosyal geçerlik verisinin ele
alınışının ve tezlerde sunulmasının yıllara, sosyal geçerlik verisi toplama
araçlarına ve veri toplanan gruplara göre doktora ve yüksek lisans düzeyinde
farklılaşmadığı, lisansüstü çalışmaların neredeyse tamamında sosyal geçerlik verilerinin
değerlendirme yaklaşımlarından öznel değerlendirme yaklaşımının tercih
edilirken çoğunlukla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak doğrudan
etkilenen gruptan sosyal geçerlik verisi toplandığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | February 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |