Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin okula bağlanma
düzeylerini, sahip oldukları demografik değişkenler ve öğrenim gördükleri
okulların özellikleri açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu
2017-2018 eğitim öğretim yılında Tokat il merkezindeki 14 farklı ortaokulda
öğrenim görmekte olan 1011 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak
“Öğrenci Formu”, “Okul Özellikleri Formu” ve Hill (2006) tarafından çocuk ve
ergenlerin okula bağlanma düzeylerini değerlendirmek amacıyla geliştirilmiş ve
Savi (2011) tarafından Türkçe’ye uyarlanmış olan “Çocuk ve Ergenler İçin Okula
Bağlanma Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel
istatististikler, parametrik testlerden korelasyon, T-Testi, ANOVA testi, non
parametrik testlerden ise Mann Whitney U testleri kullanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre öğrencilerin sırasıyla öğretmenlerine, arkadaşlarına ve
okullarına bağlılık gösterdikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin farklı bağlılık
boyutları ve toplam bağlılık düzeylerinin cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi,
anne-babalarının eğitim durumu, gelir düzeyi, kardeş sayılarına ve okullarının
bulunduğu yerleşim yerine, okullarında rehberlik servisi ve spor salonu bulunup
bulunmama durumuna göre anlamlı farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Sonuç
olarak ortaokullarda bağlılığı etkileyen birçok değişken bulunmaktadır. Bu
nicel değişkenlerden hareketle okul yaşamını ve okul yaşamının niteliğinin
derinlemesine incelenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | June 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |