Bu çalışmanın amacı Türk Dili ve Edebiyatı dersinin kültürel
işlevi üzerine öğretmen ve öğrencilerin görüşlerinin alınması ve dersin
kültürel örüntüsünün betimlenmesine katkı sağlanmasıdır. Fenomenoloji (olgu
bilim) deseninde oluşturulan çalışmanın örneklemini Kocaeli ili merkezinde
bulunan amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenen üç Anadolu, iki meslek ve bir
özel lisede çalışan ve görüşmeye gönüllü katılan 6 Türk Dili ve Edebiyatı
öğretmeni ile üç farklı lisedeki (Anadolu, meslek, özel lise) 30 gönüllü
öğrenci oluşturmaktadır. Öğretmenlere anket soruları sözlü görüşme yolu ile
sorulmuş ve cevaplar kaydedilmiştir. Sınıf ortamında uygulanan anketler yoluyla
da öğrencilerden veriler elde edilmiştir. Toplanan veriler tümevarımsal kodlama
tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre Türk Dili ve
Edebiyatı dersinde öğretmen ve öğrenciler, millî/ulusal, tarihi, dini ve ahlaki
değerleri, ulusal kültürel miras ve sembollerini tanıdıklarını, öğrettiklerini/
öğrendiklerini ancak evrensel değerleri ve uluslararası kültürel mirası daha az
tanıdıklarını, dersin yerel kültürel mirası hiç tanıtmadığını ve kültürel
çeşitliliği barındırmadığı görüşündedirler. Ayrıca, kültürel örüntü bağlamında,
en son öğretim programının daha önceki öğretim programlarından farklı olmadığı,
değerler ve yetkinlikler başlıklarıyla niceliksel olarak, değer bağlamlı bir
program olduğu görülmüştür. Dersin, kültürün eğitimsel işlevlerinden olan ırk/ulus
kavramını güçlendirme işlevinde başarılı olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın bir
diğer önemli sonucu ise dersin kültürel bilinci sadece millî ve manevi değerler
üzerinden kabul etmesinin, kültürü geçmişe yönelik tanımlanma eğiliminde,
geleneksel değerler odaklı, kültürün ve eğitimin tutucu işlevi bağlamlı olduğunun
işaretleri olarak yorumlanmasıdır. Dersin öğretim programının ve ders
kitaplarının; veli, öğrenci ve diğer paydaşların da görüşleri alınarak daha
demokratik bir örüntüye kavuşturulması, 21.yüzyıldaki gelişme ve değişmelerin
kültürel bağlamına hazırlıklı olması ve netleşmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | September 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |