Research Article
BibTex RIS Cite

ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ ZİHİN YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN CİNSEL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Year 2020, , 1206 - 1221, 02.06.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-656106

Abstract

Bu araştırmada ergenlik dönemindeki zihin yetersizliği olan bireylerin cinsel gelişim özelliklerinin ebeveyn görüşleri ile belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç için ‘Ergenlik Dönemi Zihin Yetersizliği Olan Çocukların Cinsel Gelişim Özellikleri’ ölçeği geliştirilmiştir. Araştırma, nicel araştırma desenlerinden betimsel türde tarama modeline göre yapılandırılmıştır. Ölçek, açıklayıcı faktör analizi için 310, doğrulayıcı faktör analizi ve araştırmanın bulgularını elde etmek için 550 olmak üzere toplamda 860 ebeveyne uygulanmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından alan yazın taranarak oluşturulan ölçek ve aile bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS ve LISREL paket programları ile analiz edilmiştir. Cronbach Alpha güverlilik katsayısı tüm ölçeğe ilişkin 0,85 olarak tespit edilirken ölçeğin 9 boyutlu yapısının, doğrulayıcı faktör analizinden elde edilen uyum istatistiklerine göre doğrulandığı tespit edilmiştir.

References

  • Akbaba, S. (2004). Çocuk Eğitimcileri ve Sağlıklı Psikolojik Gelişim. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (2). Atak, H. ve Çok, F. (2010). İnsan Yaşamında Yeni Bir Dönem: Beliren Yetişkinlik.
  • Anderson, J. C. ve Gerbing, D. W. (1984). TheEffect of samplingerror on convergence, impropersolutions, andgoodness of fit ındicesformaximumlikelihoodconfirmatoryfactoranalysisPsychometrika, 49, 155-73
  • Avustralya Victoria StateGovernment, BetterHealth Channel, (2017). Intellectualdisabilityandsexuality. 19 Mayıs 2017 tarihinde Bentler P.M. (1990). Comparative fit indexes in structuralmodels. PsycholBull,(107), 2, 238-246.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Browne, K.d., Mcmanus, M. (2010). AdolescentswithIntellectualDisabilityandFamilySexualAbuse : AssessmentandTreatment of SexualOffenderswithIntellectualDisabilities: A Handbook
  • Browne M. W. &Cudeck R. (1989). Singlesamplecross-validationindexesforcovariancestructures. MultivariateBehavioralResearch ,(4), 24, 445-55
  • Cangöl, E., Karaca, P. ve Aslan, E. (2013). Engelli Bireylerde Cinsel Sağlık. Androloji Bülteni, 53, 141-146
  • Couwenhoven, T. (2013). Down Sendromlu Çocuklara Bedenlerini, Sınırlarını ve Cinselliği Öğretmek. (Çev. Sezer, F.). İstanbul: Down Sendromu Derneği İktisadi İşletmesi Yayınları. Birinci baskı
  • Cohen, R.J. ve Swerdlik, M.E. (2013). Psikolojik test ve değerlendirme, testler ve ölçmeye giriş (Psychologicaltestingandassessment, an introduction of test andmeasurement) (Çev.Ed. Ezel Tavşancıl). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Crocker, L. ve Algina, J. (1986). Introductıontoclassicaland modern test theory. CBS CollagePublishersCanpany. USA
  • Çakmak S. ve Çakmak, S. (2013). Ergenlik Dönemi (12-18) Cinsel Gelişim. Özel Eğitime İhtiyaç Duyan Çocuklarda Cinsel Eğitim Uygulamaları. Ankara: Vize Yayıncılık 3. Baskı
  • Çalışandemir, F., Bencik, S. ve Artan, İ. (2010). Çocukların Cinsel Eğitimi: Geçmişten Günümüze Bir Bakış. Eğitim ve Bilim, 33(150).
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2014).Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • DeVellis, R.F. (2014). Ölçek Geliştirme, Kuram ve Uygulamalar (Çev.Ed. Tarık Totan). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Düzkantar, A. (2011). Ergenlik Döneminde Cinsiyet Eğitimi. Cinsel Gelişim ve Cinsiyet Eğitimi. 21. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Gazimağusa Kıbrıs
  • Gönener, H. D. (2010). Zihinsel Engelli Çocuklarda İhmal-İstismar ve Hemşirelik Bakımı. Journal of ExperimentalandClinicalMedicine, 27(4). Gül, S. K. ve Güneş, İ. D. (2009). Ergenlik Dönemi Sorunları ve Şiddet. Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 80
  • Hu L. T. ve Bentler P.M. (1999). Cutoffcriteriafor fit ındexes in covariancestructureanalysis: conventionalcriteriaversusnewalternatives. StructuralEquationModeling: A MultidisciplinaryJournal, (6), 1, 1-55.
  • Jöreskog, K. G. ve Sörbom, D. (1993). Lisrel 8: StructuralEquationModelingWiththeSimplisCommand Language. Hillsdale: ErlbaumAssociatesPublishers.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın 21. Basım, Ekim 2010 sayfa 77-148.
  • Koç, M. (2004). Gelişim Psikolojisi Açısından Ergenlik Dönemi ve Genel Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (17), 231-238. Retrievedfromhttp://dergipark.gov.tr/erusosbilder/issue/23750/253040
  • Konuk Er, R., Büyükbayraktar, Ç. G. ve Kesici Ş. (2016). Özel Eğitime İhtiyacı Olan Öğrencilere Yönelik Cinsel Eğitim Programının Geliştirilmesi TurkishJournal of Education Volume 5; Issue4 224-234 DOI: 10.19128/turje.97572
  • Kök, G. (2010).Zihinsel Engelli Çocuğun Cinsel Sağlığına Yönelik Ebeveynlere Verilen Sağlık Eğitiminin Etkinliğinin İncelenmesi. Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği Programı Doktora Tezi.T.C. Genelkurmay Başkanlığı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kline, R.B. (2005). PrinciplesandPractice of StructuralEquationModeling.NewYork: TheGuilfordPress
  • Madi, B. (2016) Farklı Gelişen Çocuklar: Kulaksızoğlu, A. (Edt.) Otistik ve Zihinsel Engellilerde Cinsel Gelişim ve Sorunları 3. Basım Mart 2016 Ankara: Nobel akademik yayıncılık sayfa 245-249
  • Marsh, H. W., Balla, J. R. ve McDonald, R. P. (1988). Goodness-of-fit indices in confirmatoryfactoranalysis: Theeffect of sample size. PsychologicalBulletin, (103),3, 391-410
  • MEB. (2015). Ergen ve Ergen Gelişimi 1. 12-18 Yaş Aile Eğitim Programı. Sayfa 57-58
  • Özdamar, K.(2013). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi (9. Baskı). Eskişehir: Nisan Kitabevi, 1. Cilt
  • Özdemir, O., Güzel Özdemir, P., Tayyib Kadak, M., ve Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik Gelişimi. CurrentApproaches in Psychiatry/Psikiyatride Güncel Yaklasimlar, 4(4). DOİ:10.5455/cap.20120433
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları,(3),6, 49-73
  • Sümbüloğlu K. ve Akdağ B. (2009). İleri Biyoistatistiksel Yöntemler. (Birinci Baskı). Ankara: Hatipoğlu
  • Silverberg, C. (2017). DebunkingMythsAboutSexualityandDisabilit. 23.05.2017 tarihinde http://sexuality.about.com/od/disability/p/disability_sex1.htm sitesinden alınmıştır.
  • Seçer, İ.(2015). Psikolojik Test GeliştirmeveUyarlamaSüreç, SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: AnıYayıncılık.
  • Şeker, H. veGençdoğan, B. (2014). PsikolojideveEğitimdeÖlçmeAracıGeliştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Şimşek, Ö.F.(2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. İstanbul: Ekinoks Yayınları
  • Tuğrul, B.ve Artan, İ.(2001). Çocukların Cinsel Eğitimi ile ilgili Anne Görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20: 141 - 149 {200l]
  • VieiraA.L.(2011). Preparation of theanalysis. Interactive LISREL in practice. (First Edition). London: Springer
Year 2020, , 1206 - 1221, 02.06.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-656106

Abstract

References

  • Akbaba, S. (2004). Çocuk Eğitimcileri ve Sağlıklı Psikolojik Gelişim. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (2). Atak, H. ve Çok, F. (2010). İnsan Yaşamında Yeni Bir Dönem: Beliren Yetişkinlik.
  • Anderson, J. C. ve Gerbing, D. W. (1984). TheEffect of samplingerror on convergence, impropersolutions, andgoodness of fit ındicesformaximumlikelihoodconfirmatoryfactoranalysisPsychometrika, 49, 155-73
  • Avustralya Victoria StateGovernment, BetterHealth Channel, (2017). Intellectualdisabilityandsexuality. 19 Mayıs 2017 tarihinde Bentler P.M. (1990). Comparative fit indexes in structuralmodels. PsycholBull,(107), 2, 238-246.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Browne, K.d., Mcmanus, M. (2010). AdolescentswithIntellectualDisabilityandFamilySexualAbuse : AssessmentandTreatment of SexualOffenderswithIntellectualDisabilities: A Handbook
  • Browne M. W. &Cudeck R. (1989). Singlesamplecross-validationindexesforcovariancestructures. MultivariateBehavioralResearch ,(4), 24, 445-55
  • Cangöl, E., Karaca, P. ve Aslan, E. (2013). Engelli Bireylerde Cinsel Sağlık. Androloji Bülteni, 53, 141-146
  • Couwenhoven, T. (2013). Down Sendromlu Çocuklara Bedenlerini, Sınırlarını ve Cinselliği Öğretmek. (Çev. Sezer, F.). İstanbul: Down Sendromu Derneği İktisadi İşletmesi Yayınları. Birinci baskı
  • Cohen, R.J. ve Swerdlik, M.E. (2013). Psikolojik test ve değerlendirme, testler ve ölçmeye giriş (Psychologicaltestingandassessment, an introduction of test andmeasurement) (Çev.Ed. Ezel Tavşancıl). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Crocker, L. ve Algina, J. (1986). Introductıontoclassicaland modern test theory. CBS CollagePublishersCanpany. USA
  • Çakmak S. ve Çakmak, S. (2013). Ergenlik Dönemi (12-18) Cinsel Gelişim. Özel Eğitime İhtiyaç Duyan Çocuklarda Cinsel Eğitim Uygulamaları. Ankara: Vize Yayıncılık 3. Baskı
  • Çalışandemir, F., Bencik, S. ve Artan, İ. (2010). Çocukların Cinsel Eğitimi: Geçmişten Günümüze Bir Bakış. Eğitim ve Bilim, 33(150).
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2014).Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • DeVellis, R.F. (2014). Ölçek Geliştirme, Kuram ve Uygulamalar (Çev.Ed. Tarık Totan). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Düzkantar, A. (2011). Ergenlik Döneminde Cinsiyet Eğitimi. Cinsel Gelişim ve Cinsiyet Eğitimi. 21. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Gazimağusa Kıbrıs
  • Gönener, H. D. (2010). Zihinsel Engelli Çocuklarda İhmal-İstismar ve Hemşirelik Bakımı. Journal of ExperimentalandClinicalMedicine, 27(4). Gül, S. K. ve Güneş, İ. D. (2009). Ergenlik Dönemi Sorunları ve Şiddet. Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 80
  • Hu L. T. ve Bentler P.M. (1999). Cutoffcriteriafor fit ındexes in covariancestructureanalysis: conventionalcriteriaversusnewalternatives. StructuralEquationModeling: A MultidisciplinaryJournal, (6), 1, 1-55.
  • Jöreskog, K. G. ve Sörbom, D. (1993). Lisrel 8: StructuralEquationModelingWiththeSimplisCommand Language. Hillsdale: ErlbaumAssociatesPublishers.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın 21. Basım, Ekim 2010 sayfa 77-148.
  • Koç, M. (2004). Gelişim Psikolojisi Açısından Ergenlik Dönemi ve Genel Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (17), 231-238. Retrievedfromhttp://dergipark.gov.tr/erusosbilder/issue/23750/253040
  • Konuk Er, R., Büyükbayraktar, Ç. G. ve Kesici Ş. (2016). Özel Eğitime İhtiyacı Olan Öğrencilere Yönelik Cinsel Eğitim Programının Geliştirilmesi TurkishJournal of Education Volume 5; Issue4 224-234 DOI: 10.19128/turje.97572
  • Kök, G. (2010).Zihinsel Engelli Çocuğun Cinsel Sağlığına Yönelik Ebeveynlere Verilen Sağlık Eğitiminin Etkinliğinin İncelenmesi. Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği Programı Doktora Tezi.T.C. Genelkurmay Başkanlığı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kline, R.B. (2005). PrinciplesandPractice of StructuralEquationModeling.NewYork: TheGuilfordPress
  • Madi, B. (2016) Farklı Gelişen Çocuklar: Kulaksızoğlu, A. (Edt.) Otistik ve Zihinsel Engellilerde Cinsel Gelişim ve Sorunları 3. Basım Mart 2016 Ankara: Nobel akademik yayıncılık sayfa 245-249
  • Marsh, H. W., Balla, J. R. ve McDonald, R. P. (1988). Goodness-of-fit indices in confirmatoryfactoranalysis: Theeffect of sample size. PsychologicalBulletin, (103),3, 391-410
  • MEB. (2015). Ergen ve Ergen Gelişimi 1. 12-18 Yaş Aile Eğitim Programı. Sayfa 57-58
  • Özdamar, K.(2013). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi (9. Baskı). Eskişehir: Nisan Kitabevi, 1. Cilt
  • Özdemir, O., Güzel Özdemir, P., Tayyib Kadak, M., ve Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik Gelişimi. CurrentApproaches in Psychiatry/Psikiyatride Güncel Yaklasimlar, 4(4). DOİ:10.5455/cap.20120433
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları,(3),6, 49-73
  • Sümbüloğlu K. ve Akdağ B. (2009). İleri Biyoistatistiksel Yöntemler. (Birinci Baskı). Ankara: Hatipoğlu
  • Silverberg, C. (2017). DebunkingMythsAboutSexualityandDisabilit. 23.05.2017 tarihinde http://sexuality.about.com/od/disability/p/disability_sex1.htm sitesinden alınmıştır.
  • Seçer, İ.(2015). Psikolojik Test GeliştirmeveUyarlamaSüreç, SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: AnıYayıncılık.
  • Şeker, H. veGençdoğan, B. (2014). PsikolojideveEğitimdeÖlçmeAracıGeliştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Şimşek, Ö.F.(2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları. İstanbul: Ekinoks Yayınları
  • Tuğrul, B.ve Artan, İ.(2001). Çocukların Cinsel Eğitimi ile ilgili Anne Görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20: 141 - 149 {200l]
  • VieiraA.L.(2011). Preparation of theanalysis. Interactive LISREL in practice. (First Edition). London: Springer
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Süleyman Gürbüz 0000-0003-1651-2310

Emine Eratay 0000-0001-6798-1753

Publication Date June 2, 2020
Submission Date December 6, 2019
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Gürbüz, S., & Eratay, E. (2020). ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ ZİHİN YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN CİNSEL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1206-1221. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-656106