Bu araþtýrmanýn amacý, aday öðretmenlerin eleþtirel düþünme becerilerine yönelik
eðilimleri ile duygusal zeka düzeyleri arasýndaki iliþkiyi belirlemektir. Tarama modelinin
kullanýldýðý bu araþtýrma, 2006-2007 öðretim yýlý II. yarýyýl döneminde Abant Ýzzet Baysal
Üniversitesi Eðitim Fakültesinin 4. sýnýfýnda öðrenim gören toplam 374 aday öðretmenden
elde edilen veriler doðrultusunda gerçekleþmiþtir. Araþtýrma verileri, aday öðretmenlerin bazý
kiþisel özelliklerinin belirlenmesi için “Kiþisel Bilgi Formu”, eleþtirel düþünme becerileri
eðilimlerini ölçmek için “California Eleþtirel Düþünme Eðilimleri Ölçeði” ve duygusal zeka
düzeylerini ölçmek için “Bar-On Duygusal Zeka Anketi” aracýlýðýyla toplanmýþtýr. Kökdemir
(2003) tarafýndan Türkçe’ye uyarlanan California Eleþtirel Düþünme Eðilimi Ölçeði
analitiklik, açýk fikirlilik, meraklýlýk, kendine güven, doðruyu arama, sistematiklik olmak
üzere alt ölçeklerinde yer alan toplam 51 sorudan oluþmaktadýr. Mumcuoðlu (2002)
tarafýndan Türkçe’ye uyarlanan Bar-On Duygusal Zeka Anketi duygusal öz farkýndalýk,
giriþkenlik, öz saygý, öz gerçekleþtirme, baðýmsýzlýk, empati, kiþiler arasý iliþkiler, sosyal
sorumluluk ve problem çözme, gerçeklik deðerlendirmesi, esneklik, strese tolerans, dürtü
kontrolü, mutluluk, iyimserlik, olumlu izlenim, olumsuz izlenim alt boyutlarýnda yer alan
toplam 128 sorudan oluþmaktadýr. Araþtýrmada elde edilen verilerin analizinde SPSS 11.0
paket programý kullanýlmýþtýr. Verilerin çözümlenmesinde istatistiksel tekniklerden frekans,
yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, ortalamanýn ortalamasý, Pearson Momentler
Çarpýmý Korelasyon Katsayýsý kullanýlmýþtýr. Verilerin analiz edilmesiyle ortaya çýkan
sonuçlar þu þekilde özetlenebilir:
1. Aday öðretmenlerin eleþtirel düþünme eðilimleri ölçeði alt ölçeklerinde
“Katýlýyorum” ve “Kýsmen Katýlýyorum” seçeneklerine eðilim gösterdikleri; duygusal zeka
anketinde “Çoðu Zaman Bana Uygun” seçeneðinde yoðunlaþtýklarý görülmektedir.
2. Aday öðretmenlerin eleþtirel düþünme eðilimleri alt ölçekleri ile duygusal zeka alt
boyutlarý arasýnda p<.01 manidarlýk düzeyinde manidar bir iliþki olduðu belirlenmiþtir. Ancak
belirlenen bu iliþkinin pozitif yönlü, düþük ve orta derecede olduðu gözlenmiþtir. Ayrýca aday
öðretmenlerin eleþtirel düþünme ölçeði ve duygusal zeka anketinden aldýklarý toplam puanlar
arasýnda p<.01 manidarlýk düzeyinde pozitif yönlü ve orta seviyede manidar bir iliþki olduðu
saptanmýþtýr.
The aim of this study is to examine the relationship between candidate teachers’
critical thinking skills tendencies and their emotional intelligence levels. The survey approach
was followed and the subjects (n =374) were the fourth year candidate teachers of the Faculty
of Education, Abant Izzet Baysal University in the second semester of the 2006-2007 academic
year. The, “Personal Information Form”, was used to identify candidate teachers’ personal
characteristics. In addition, the “California Critical Thinking Tendencies Inventory” ,
translated into Turkish by Kökdemir (2003), which has 51 items with the subscales of
analyticity, open-mindedness, inquisitiveness, self-confidence, truth seeking, and
systematicity; and the “Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire”, translated into Turkish
by Mumcuoðlu (2002), which has 128 items with the subscales emotional self-awareness,
enterprisingness, self-respect, self-actualization, independence, empathy, interpersonal
relationships, social responsibility, problem solving, reality testing, flexibility, stress
tolerance, impulse control, happiness, optimism, positive impression, negative impression.
For the analysis of the data collected, the SPSS version 11.0 package program was used. By
means of this program, the frequency, percentage, mean scores, standard deviation, mean
square and Pearson Product Moment Correlation Coefficient techniques were used. The
results of the study can be summarized as follows:
1. It is seen that the candidate teachers had “agree” and “partially disagree”
tendencies in critical thinking tendencies inventory, and they had mostly appropriate to me”
tendencies in emotional intelligence questionnaire.
2. When the relationship between candidate teachers’ tendencies in the subscales of
critical thinking tendencies inventory and emotional intelligence questionnaire is concerned, a
significant relationship was observed at the 0.01 level. However, it was observed that the
relationship was positive, low and at intermediate level. In addition to this, an intermediate
level of significance was found between the scores achieved by candidate teachers in the
critical thinking tendencies inventory and emotional intelligence questionnaire at the 0.01
level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 8 Issue: 1 |