Research Article
BibTex RIS Cite

İlköğretim Okulları Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlkokuma Ve Yazma Öğretimine Hazırlık Düzeyleri

Year 2008, Volume: 8 Issue: 1, 83 - 90, 15.03.2016

Abstract

Bu araþtýrma ilköðretim okullarýna yeni baþlayan birinci sýnýf öðrencilerinin
ilkokuma ve yazma öðretimine yönelik deneyim ve birikimlerini (duyuþsal hazýrlýk düzeyi ile
okuma ve yazma öðrenmeye hazýrlýk düzeyleri) ölçmek amacýyla yapýlmýþtýr. Araþtýrma
sonuçlarýna göre; (1). öðrencilerin okulöncesi dönemden ilkokuma ve yazma öðretimine
yönelik çok önemli deneyim ve birikimlerle okula baþladýklarý, (2). okulöncesi dönemde
alýnan anaokulu eðitiminin öðrencilerin okuma ve yazmaya hazýrlýk düzeyleri üzerinde etkili
olduðu görülmüþtür

References

  • Adams, M. J. (1990). Begining to Read: Thinking and Learning About Print, Cambridge, MA: MITPres.
  • Bloom, B. S. (1979). Ýnsan Nitelikleri ve Okulda Öðrenme, (Çev. D. Ali Özçelik), MEB Yayýnlarý.
  • Burns, C. P., Roe B. D. Ross, E. P. (1992), Teaching Reading in Today’s Elementery Schools. Boston: Houghton Mifflin Company
  • Cunningham, P. Vd., (1995). Reading and Writing in Elementary Classrooms, Longman Publishhers.
  • Fidan, N. (1998). Okulda Öðrenme ve Öðretme, Ýstanbul, Alkým Yayýnevi.
  • Çelenk, S. (2007). Ýlkokuma- Yazma Programý ve Öðretimi, Ankara, Aný Yayýncýlýk.
  • Çelenk, S. (2003). Okul Aile Ýþbirliði Ýle Okuduðunu Anlama Baþarýsý Arasýndaki Ýliþki, H. Ü. Eðitim Fakültesi Dergisi.
  • Gray, S. W. (1975). Okuma ve Yazma Öðretimi, (Çev. N. Yüzbaþýoðullarý), MEB Yayýnlarý.
  • McKEE, P. (1956). Okulda Okuma Öðretimi (Çev. Þ. Koç), MEB Yayýnlarý.
  • Sulzby, E. & Teale, (1991). “Emergent Literacy: New Perpectives,” Ýn Emergent Literacy: Yang Children Learn To Read and Write. Intenational Reading Association

LEVEL OF READINESS FOR READING AND WRITING EDUCATION AMONG FIRST GRADE STUDENTS OF PRIMARY SCHOOLS

Year 2008, Volume: 8 Issue: 1, 83 - 90, 15.03.2016

Abstract

This research aims to measure the experience and knowledge (affective readiness and
level of readiness to learn reading and writing) of first grade students who have recently started
primary school education. According to the findings of the study, it is observed that: 1) students
come to school with significant experience and knowledge gained in the pre-school period 2)
kindergarten education taken in the pre-school period has a significant contribution to the
students’levels of readiness for reading and writing

References

  • Adams, M. J. (1990). Begining to Read: Thinking and Learning About Print, Cambridge, MA: MITPres.
  • Bloom, B. S. (1979). Ýnsan Nitelikleri ve Okulda Öðrenme, (Çev. D. Ali Özçelik), MEB Yayýnlarý.
  • Burns, C. P., Roe B. D. Ross, E. P. (1992), Teaching Reading in Today’s Elementery Schools. Boston: Houghton Mifflin Company
  • Cunningham, P. Vd., (1995). Reading and Writing in Elementary Classrooms, Longman Publishhers.
  • Fidan, N. (1998). Okulda Öðrenme ve Öðretme, Ýstanbul, Alkým Yayýnevi.
  • Çelenk, S. (2007). Ýlkokuma- Yazma Programý ve Öðretimi, Ankara, Aný Yayýncýlýk.
  • Çelenk, S. (2003). Okul Aile Ýþbirliði Ýle Okuduðunu Anlama Baþarýsý Arasýndaki Ýliþki, H. Ü. Eðitim Fakültesi Dergisi.
  • Gray, S. W. (1975). Okuma ve Yazma Öðretimi, (Çev. N. Yüzbaþýoðullarý), MEB Yayýnlarý.
  • McKEE, P. (1956). Okulda Okuma Öðretimi (Çev. Þ. Koç), MEB Yayýnlarý.
  • Sulzby, E. & Teale, (1991). “Emergent Literacy: New Perpectives,” Ýn Emergent Literacy: Yang Children Learn To Read and Write. Intenational Reading Association
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Süleyman Çelenk This is me

Publication Date March 15, 2016
Submission Date January 28, 2015
Published in Issue Year 2008 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Çelenk, S. (2016). İlköğretim Okulları Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlkokuma Ve Yazma Öğretimine Hazırlık Düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 83-90.