Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlilik İnançları

Year 2008, Volume: 8 Issue: 2, 161 - 170, 15.03.2016

Abstract

Bu çalýþmanýn temel amacý, sýnýf, fen bilgisi ve okul öncesi öðretmeni adaylarýnýn
matematik öðretimine iliþkin öz-yeterlilik inançlarý, cinsiyet, liseden mezun olduðu alan ve
anabilim dallarýna göre farklýlaþýp farlýlaþmadýðýný tespit etmektir. Çalýþma, 2007-2008
eðitim-öðretim yýlýnýn ikinci döneminde, Giresun Eðitim Fakültesi Sýnýf, Fen Bilgisi ve
Türkçe öðretmenliði anabilim dalý öðretmen adaylarýndan 232’nin katýlýmýyla
gerçekleþtirilmiþtir. Çalýþmada nitel ve nicel araþtýrma yöntemleri benimsenmiþtir. Veriler,
araþtýrmacý tarafýndan geliþtirilen bir ölçek aracýlýðýyla toplanmýþtýr. Nicel verilerin
analizinde istatistiksel teknikler, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi uygulamalarý
gerçekleþtiriliþtir. Bu araþtýrma sonucunda, öðretmen adaylarýnýn matematik öðretimine
yönelik öz-yeterlik inancý ve baþa çýkma davranýþý alt boyutlarý açýsýndan yüksek eðilimlere
sahip olduklarý saptanmýþtýr. Cinsiyet, liseden mezun olduklarý alan ve anabilim dallarýna göre
incelendiðinde, öz-yeterlik inancý açýsýndan, öðretmen adaylarý arasýnda anlamlý farklýlýklar
olmadýðý bulunmuþtur. Öðretmen adaylarýnýn matematik öðretimine ve dersi veren öðretim
elemanýna yönelik açýk uçlu soruya verilen cevaplarýn içerik analizinde, genelde olumlu yönde
görüþ bildirdikleri tespit edilmiþtir.

References

  • Akbaþ, A. & Çelikkaleli, Ö. (2006). Sýnýf Öðretmen Adaylarýnýn Fen Öðretimi Öz-yeterlik Ýnançlarýnýn Cinsiyet, Öðretnim Türü ve Üniversitelere Göre Ýncelenmesi. Mersin Eðitim Fakültesi Dergisi, 2, 98-110.
  • Alabay, E. (2006). Ýlköðretim Okulöncesi Öðretmen Adaylarýnýn Fen ile Ýlgili Öz-yeterlik Ýnanç düzeylerinin Ýncelenmesi. Yeditepe Üniversitesi Eðitim Fakültesi Dergisi, 2(1)
  • Baydar, C. S. (2000). Beliefs of pre-service mathematics teachers at the Middle East Technical University and Gazi University about the nature of mathematics and the teaching of mathematics. Unpublishhed master’s thesis. Middle East Technical University. Ankara.
  • Býkmaz, F. H. (2204). Sýnýf Öðretmenliðinin Fen Öðretiminde Öz-yeterlik Ýnancý Ölçeðinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalýþmasý. Milli Eðitim Dergisi Sayý: 161
  • Duadepe-Paksu, A. (2008). Comparing teachers’ beliefs about mathematics in terms of their branches and gender. Hacettepe Eðitim Fakültesi Dergisi, 35, 87-97.
  • Ekici, G. (2006). Meslek Lisesi Öðretmenlerinin Öðretmen Öz-yeterlik inançlarý Üzerine Bir Araþtýrma. Eðitim Araþtýrmalarý. 8, 87-96.
  • Ekici, G. (2008). Sýnýf Yönetimi Dersinin Öðretmen Adaylarýnýn Öðretmen Öz-yeterlik Algý Düzeyine Etkisi. Hacettepe Eðitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110.
  • Çoban, (2002) (25) Çoban, A. (2002). Matematik Dersinin Ýlköðretim Programlarý ve Liselere Giriþ Sýnavlarý Açýsýndan Deðerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eðitimi Kongresi. (16–18 Eylül 2002). Ankara: ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi.
  • Günhan-Cantürk, B. & Baþer, N. (2007). Geometriye Yönelik Öz-yeterlik Ölçeðinin Geliþtirilmesi. Hacettepe Eðitim Fakültesi Dergisi, 33, 68-76.
  • Hamurcu, H. (2006). Sýnýf Öðretmen Adaylarýnýn Fen Öðretimine Yönelik Öz-yeterlik Ýnançlarý. Eðitim Araþtýrmalarý. 8, 112-122
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araþtýrma Yöntemi: Kavramlar, Ýlkeler, Teknikler. Ankara: 3A Araþtýrma Eðitim Danýþmanlýk Ltd.
  • Özkan, Þ., Namoðlu, N., Iþýk, M.A., Çakýr, O., Mutlu, T. (2008). Ýlköðretim Fen-Teknoloji Bilgisi ve Matematik Öðretiminde Fen-Teknoloji Bilgisi, Matematik ve Sýnýf Öðretmenlerinin Öz-yeterlik Duygusu ve Sonuç Beklentilerin Belirlenmesi. Milli Eðitim Dergisi Sayý: 180.
  • Türnüklü, A. (2000). Eðitimbilim Araþtýrmalarýnda Etkin Olarak Kullanýlabilecek Nitel Bir Araþtýrma Tekniði: Görüþme. Eðitim Yönetimi, 6, 4, [543-559].
  • Umay, A. (2002). “Ýlköðretim Matematik Öðretmenliði Programýnýn Öðrencilerin Matematiðe Karþý Özyeterlik Algýsýna Etkisi” V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eðitimi Kongresi. (16–18 Eylül 2002). Ankara: ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi.
  • Üredi, I. & Üredi, L. (2005). Ýlköðretim 8. Sýnýf Öðrencilerinin Öz-düzenleme Stratejileri ve Motivasyonel Ýnançlarýnýn Matematik Baþarýsýný Yordama Gücü. Mersin Eðitim Fakültesi Dergisi, 1, 250-260.

PROSPECTIVE TEACHERS’ SELF-EFFICACY BELIEFS REGARDING MATHEMATICS TEACHING

Year 2008, Volume: 8 Issue: 2, 161 - 170, 15.03.2016

Abstract

The fundamental aim of this study is to determine whether or not prospective
Classroom, Science, and pre-school teachers’ self-efficacy beliefs regarding mathematics
instruction differs in terms of gender, field of graduation from high-school, and branches of
main sciences. The study was carried out at Giresun University, Faculty of Education in the
academic year of 2007 and 2008 with the participation of 232 prospective teachers who were
students in Classroom, Science and Turkish teacher training departments. In the study,
quantitative and qualitative methods of research were used and the data were collected by
means a scale devised by the researcher. Statistical techniques were used in the analyses of the
quantitative data, whereas content analysis was used in the analyses of the qualitative data. The
results obtained showed that prospective teachers had a high tendency of self-efficacy beliefs
and the solution-finding attitude regarding mathematics instruction in terms of subdimensions. It was also found that there were no significant differences between prospective
teachers with respect to self-efficacy beliefs when their genders, field of graduation from high
school, and their branches of main sciences were considered. The results also indicated that
prospective teachers assumed a positive view in the content analyses of the answers given for
the open-ended questions regarding mathematics instruction and the teacher who teaches the
subject.

References

  • Akbaþ, A. & Çelikkaleli, Ö. (2006). Sýnýf Öðretmen Adaylarýnýn Fen Öðretimi Öz-yeterlik Ýnançlarýnýn Cinsiyet, Öðretnim Türü ve Üniversitelere Göre Ýncelenmesi. Mersin Eðitim Fakültesi Dergisi, 2, 98-110.
  • Alabay, E. (2006). Ýlköðretim Okulöncesi Öðretmen Adaylarýnýn Fen ile Ýlgili Öz-yeterlik Ýnanç düzeylerinin Ýncelenmesi. Yeditepe Üniversitesi Eðitim Fakültesi Dergisi, 2(1)
  • Baydar, C. S. (2000). Beliefs of pre-service mathematics teachers at the Middle East Technical University and Gazi University about the nature of mathematics and the teaching of mathematics. Unpublishhed master’s thesis. Middle East Technical University. Ankara.
  • Býkmaz, F. H. (2204). Sýnýf Öðretmenliðinin Fen Öðretiminde Öz-yeterlik Ýnancý Ölçeðinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalýþmasý. Milli Eðitim Dergisi Sayý: 161
  • Duadepe-Paksu, A. (2008). Comparing teachers’ beliefs about mathematics in terms of their branches and gender. Hacettepe Eðitim Fakültesi Dergisi, 35, 87-97.
  • Ekici, G. (2006). Meslek Lisesi Öðretmenlerinin Öðretmen Öz-yeterlik inançlarý Üzerine Bir Araþtýrma. Eðitim Araþtýrmalarý. 8, 87-96.
  • Ekici, G. (2008). Sýnýf Yönetimi Dersinin Öðretmen Adaylarýnýn Öðretmen Öz-yeterlik Algý Düzeyine Etkisi. Hacettepe Eðitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110.
  • Çoban, (2002) (25) Çoban, A. (2002). Matematik Dersinin Ýlköðretim Programlarý ve Liselere Giriþ Sýnavlarý Açýsýndan Deðerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eðitimi Kongresi. (16–18 Eylül 2002). Ankara: ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi.
  • Günhan-Cantürk, B. & Baþer, N. (2007). Geometriye Yönelik Öz-yeterlik Ölçeðinin Geliþtirilmesi. Hacettepe Eðitim Fakültesi Dergisi, 33, 68-76.
  • Hamurcu, H. (2006). Sýnýf Öðretmen Adaylarýnýn Fen Öðretimine Yönelik Öz-yeterlik Ýnançlarý. Eðitim Araþtýrmalarý. 8, 112-122
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araþtýrma Yöntemi: Kavramlar, Ýlkeler, Teknikler. Ankara: 3A Araþtýrma Eðitim Danýþmanlýk Ltd.
  • Özkan, Þ., Namoðlu, N., Iþýk, M.A., Çakýr, O., Mutlu, T. (2008). Ýlköðretim Fen-Teknoloji Bilgisi ve Matematik Öðretiminde Fen-Teknoloji Bilgisi, Matematik ve Sýnýf Öðretmenlerinin Öz-yeterlik Duygusu ve Sonuç Beklentilerin Belirlenmesi. Milli Eðitim Dergisi Sayý: 180.
  • Türnüklü, A. (2000). Eðitimbilim Araþtýrmalarýnda Etkin Olarak Kullanýlabilecek Nitel Bir Araþtýrma Tekniði: Görüþme. Eðitim Yönetimi, 6, 4, [543-559].
  • Umay, A. (2002). “Ýlköðretim Matematik Öðretmenliði Programýnýn Öðrencilerin Matematiðe Karþý Özyeterlik Algýsýna Etkisi” V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eðitimi Kongresi. (16–18 Eylül 2002). Ankara: ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi.
  • Üredi, I. & Üredi, L. (2005). Ýlköðretim 8. Sýnýf Öðrencilerinin Öz-düzenleme Stratejileri ve Motivasyonel Ýnançlarýnýn Matematik Baþarýsýný Yordama Gücü. Mersin Eðitim Fakültesi Dergisi, 1, 250-260.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hasan Hüseyin Aksu This is me

Publication Date March 15, 2016
Submission Date January 28, 2015
Published in Issue Year 2008 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Aksu, H. H. (2016). Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlilik İnançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 161-170.