Özyeterlik inancı bireylerin zor durumlarla mücadele etmesinde önemli bir faktördür.
Özyeterlik inancıyla ilgili birçok alanda araştırmalar yürütülmektedir. Bu çalışmada Amasya
üniversitesi eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının özyeterlik
inançlarında cinsiyete, branşa ve ölçeğin alt boyutlarına göre farklılık olup olmadığının
araştırılması amaçlanmıştır. Ölçeğin alt boyutları derse öğrenci katımlını sağlama, derste
öğretimsel stratejileri kullanma ve sınıf yönetimi’dir. Çalışma Amasya Üniversitesi Eğitim
Fakültesinde 2008-2009 öğretim yılında yürütülmüştür. Çalışmada ilişkisel tarama modeli
uygulanmıştır. Araştırmanın evreni, Eğitim Fakültesi son sınıfta öğrenim gören 620 öğretmen
adayıdır. Çalışmanın örneklemi ise 6 branştan 240 öğretmen adayıdır. Veriler, öğretmenlik
özyeterlik ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 16.0 kullanılmış, bağımsız
gruplar (cinsiyet) için t-testi ve branşlara ilişkin karşılaştırmalarda ise tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının özyeterlik inançlarında branşa ve cinsiyete göre
anlamlı farklılık bulunmamıştır. Derse öğrenci katılımını sağlama alt boyutunda sosyal bilgiler ve
matematik, Türkçe ve matematik branşlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğretimsel
stratejileri kullanma ve sınıf yönetimi boyutlarında öz yeterlik inanç düzeylerinde istatistiksel
açıdan anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Self-efficacy beliefs are an important factor in helping individuals to cope with difficult
situations. The present research aims to investigate whether there are differences in the teacher
candidates, who are students at Amasya University Faculty of Education, self-efficacy beliefs
according to gender, branch, and the sub-dimensions of the scale. The sub-dimensions of the scale
are ensuring student participation in the classroom, using teaching strategies, and classroom
management. This study was conducted in the 2008-2009 academic year at Amasya University
Faculty of Education. Relational screening model was used for the present study. The scope of
the study consists of the participation of 240 teacher candidates from six different branches. Data
was collected by the employment of a teacher self-efficacy scale. The SPSS 16.0 was used for
data analysis, t-test was conducted for independent groups (gender) and variance analysis
(ANOVA) was used for comparison among branches. The self-efficacy beliefs displayed no
significant difference among the branches and gender. However, there was significant difference
among the social studies and mathematics, Turkish and mathematics branches in the subdimension of ensuring student participation in the classroom. Statistically significant difference
was not found in the sub-dimensions of using teaching strategies and classroom management.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 9 Issue: 1 |