Research Article
BibTex RIS Cite

Zihin Engelli Çocukların Anasınıfına Geçiş Sürecinde Ebeveyn Gereksinimlerinin Belirlenmesi

Year 2009, Volume: 9 Issue: 1, 63 - 75, 15.03.2016

Abstract

Bu araştırma, zihin engelli çocukların anasınıfına geçiş sürecinde ebeveynlerinin
gereksinimlerini belirlemeyi amaçlamıştır. Araştırma grubunu okul öncesi dönemde yaşları 3 ile 5
arasında zihin engelli çocuğu bulunan 50 anne-baba oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Kargın,
Akçamete ve Baydık (2001) tarafından geliştirilen "Anasınıfına Geçişte Aile Gereksinimlerini
Belirleme Aracı" ile toplanmıştır. Ayrıca çocuğun eğitime başlama yaşı, annenin ve babanın
yaşları, eğitim düzeyleri gibi değişkenlerin yer aldığı bir Bilgi Formuyla toplanan bilgilere göre
ailelerin gereksinim düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Sonuçta zihin
engelli çocuğa sahip ailelerin anasınıfına geçiş döneminde bilgiye gereksinimleri olduğu
görülmüştür.

References

  • Edson, A. (1994): Crossing the great divide: The nursery school child goes to kindergarten. Young Children, 49(5), 69-75.
  • Fowler, S. A.; Schwartz, 1.& Atwater, J. (1991). Perspectives on the transition from to kindergarten for children with disabilities and their families. Exceptional Children, October/November, 136-145.
  • Friend, M. (2006). Special education. Contemporary perspectives for school professionals. Boston. Pearson Education.
  • Gürsel, 0. (2003). Programdan programa geçiş. O Gürsel (Ed.), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Geliştirilmesi. (183-198). Eskişahir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1484. Açıköğretim Fakültesi Yayını No=794.
  • Gürsel, O, Ergenekon, Y., Batu, E. S.(2007). Gelişimsel geriliği olan bireylere okuldan işe geçiş becerilerinin kazandırılmasına ilişkin öğretmenlerin ve yöneticilerin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Fakültesi Dergisi, 7(2), 61-84.
  • Hanline, M. F. (1988). Parent perceptions of the integration transition process: Overcoming artifıcal barriers. Exceptional Children, 55(6), 487-492.
  • Hanline M. F ve Halvorsen, A.(1989). Parent perception of the integration transition process: “Overcoming artifıcal barriers. Exceptional Children”, 55(6), 487-492.
  • Kargın, T., Akçamete, G., Baydık, B. (2001). Okulöncesi Yaşta İşitme Engelli çocuğu Bulunan Ailelerin Anasınıfına Geçiş Sürecindeki Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Özel Eğitim Dergisi. 3(1), 13-24
  • Kobal, G. (2003). Erken eğitim programına katılan down sendromlu bebeklerde fizyoterapi programının büyük kas gelişimine etkisinin incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi. 4(2).3139. Luckasson, R, Coulter; D., Polloway, E., Reis, S., Schalock, R., Snell, M., Spitalnik, D., Stark, J.
  • (1992). Mental retardation: defınition, classifıcation and systems of supports. (9th Edition). Washington, DC: American Association on Mental retardation.
  • Meier, D. & Schafran. A. (1999). Strengthening the preshool to kindergarten transition: A commuty collaborates. Young Children, May, 40-46.
  • Pianta, RC. & Kraft - Sayre, M. (1999). Parents observation about their children's transition to kindergarten. Young Children, May, 47-52.
  • Pianta, RC., Kraft-Sayre, M., Rimm-Kaufman, S., Gercke, N., Higgins, T. (2001). Collaboration in building partnerships between families and schools: The Natioanal center for early development and learning's kindergarten transition intervention. Early Childhood Research Quarterly. 16, 117-132.
  • Snellman, M. K., Smith, T. & Rotatori, A. F. (l994). Perspectives in regular educational initaitives and transitional programıning involving parents. Advances in Special Education, 8, 171- 189).
  • Smith, D.D. (2007). Introduction to special education. Making a difference. (Sixth Edition). Boston Pearson.

A STUDY ON NEEDS OF PARENTS WITH MENTALLY RETARDED CHILDREN IN TRANSITION TO KINDERGARTEN

Year 2009, Volume: 9 Issue: 1, 63 - 75, 15.03.2016

Abstract

This study investigated the information needs of parents with mentally retarded children
in transition into public kindergarten. The research group consisted of 50 parents who have
children with mentally retarded with ages ranging from 3 to 5. "The Scale Parental Information
Needs in Transition to Kindergarten" was used. This research also examined the effects of
different variables such as the age at which children began education, age and educational level of
parents. The results show that parents with mentally retarded childeren have information needs. 

References

  • Edson, A. (1994): Crossing the great divide: The nursery school child goes to kindergarten. Young Children, 49(5), 69-75.
  • Fowler, S. A.; Schwartz, 1.& Atwater, J. (1991). Perspectives on the transition from to kindergarten for children with disabilities and their families. Exceptional Children, October/November, 136-145.
  • Friend, M. (2006). Special education. Contemporary perspectives for school professionals. Boston. Pearson Education.
  • Gürsel, 0. (2003). Programdan programa geçiş. O Gürsel (Ed.), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Geliştirilmesi. (183-198). Eskişahir: Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1484. Açıköğretim Fakültesi Yayını No=794.
  • Gürsel, O, Ergenekon, Y., Batu, E. S.(2007). Gelişimsel geriliği olan bireylere okuldan işe geçiş becerilerinin kazandırılmasına ilişkin öğretmenlerin ve yöneticilerin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Fakültesi Dergisi, 7(2), 61-84.
  • Hanline, M. F. (1988). Parent perceptions of the integration transition process: Overcoming artifıcal barriers. Exceptional Children, 55(6), 487-492.
  • Hanline M. F ve Halvorsen, A.(1989). Parent perception of the integration transition process: “Overcoming artifıcal barriers. Exceptional Children”, 55(6), 487-492.
  • Kargın, T., Akçamete, G., Baydık, B. (2001). Okulöncesi Yaşta İşitme Engelli çocuğu Bulunan Ailelerin Anasınıfına Geçiş Sürecindeki Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Özel Eğitim Dergisi. 3(1), 13-24
  • Kobal, G. (2003). Erken eğitim programına katılan down sendromlu bebeklerde fizyoterapi programının büyük kas gelişimine etkisinin incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi. 4(2).3139. Luckasson, R, Coulter; D., Polloway, E., Reis, S., Schalock, R., Snell, M., Spitalnik, D., Stark, J.
  • (1992). Mental retardation: defınition, classifıcation and systems of supports. (9th Edition). Washington, DC: American Association on Mental retardation.
  • Meier, D. & Schafran. A. (1999). Strengthening the preshool to kindergarten transition: A commuty collaborates. Young Children, May, 40-46.
  • Pianta, RC. & Kraft - Sayre, M. (1999). Parents observation about their children's transition to kindergarten. Young Children, May, 47-52.
  • Pianta, RC., Kraft-Sayre, M., Rimm-Kaufman, S., Gercke, N., Higgins, T. (2001). Collaboration in building partnerships between families and schools: The Natioanal center for early development and learning's kindergarten transition intervention. Early Childhood Research Quarterly. 16, 117-132.
  • Snellman, M. K., Smith, T. & Rotatori, A. F. (l994). Perspectives in regular educational initaitives and transitional programıning involving parents. Advances in Special Education, 8, 171- 189).
  • Smith, D.D. (2007). Introduction to special education. Making a difference. (Sixth Edition). Boston Pearson.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İlknur Çifci Tekinarslan This is me

Özlem Bircan This is me

Publication Date March 15, 2016
Submission Date January 28, 2015
Published in Issue Year 2009 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Çifci Tekinarslan, İ., & Bircan, Ö. (2016). Zihin Engelli Çocukların Anasınıfına Geçiş Sürecinde Ebeveyn Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 63-75.