Bu çalışmanın amacı ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin matematik problemlerinin
çözümünde kullandıkları problem çözme stratejilerini belirlemek ve bu stratejilerin problem
çözme başarısını yordama gücünü ortaya koymaktır. Araştırma ilköğretim 4. ve 5. sınıfa devam
eden rastlantısal örnekleme yoluyla seçilen 162 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmanın verilerini
toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Matematik Problemlerini Çözme
Stratejilerini Belirleme Ölçeği” ile Sadık (2006) tarafından geliştirilen “Problem Çözme Başarı
Testi” kullanılmıştır. Araştırma sonunda hem 4. hem de 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme
stratejilerini kullanma düzeyinin yüksek olduğu ve 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme
stratejilerini daha fazla kullandıkları bulunmuştur. Araştırmada problem çözme stratejilerini
kullanma durumlarının cinsiyet değişkeni açısından anlamlı bir farklılık göstermediği
saptanmıştır. Problem çözme stratejilerinden problemi okuma ve anlama ile problemi farklı ifade
etme stratejilerinin problem çözme başarısını yordamada etkili olduğu görülmüştür.
The purpose of this study is to determine the problem solving strategies in mathematics
used by the 4th and the 5th grade primary school students and the prediction level of these
strategies on problem solving performance. The subjects of the study are 162 fourth and fifthgrade elementary school students. The data of the study were collected using “Mathematics
Problem Solving Strategies Scale” developed by researcher and “Problem Solving Achievement
Test” developed by Sadık (2006). The results of the study indicated that both the fourth and the
fifth-grade students used highly the problem solving strategies and there was a significant
difference between the fourth and the fifth-grade students in favor of the fourth-grade students.
There was no significant differences between male and female students in terms of problem
solving strategies. The problem solving strategies such as reading and understanding the problem
and defining the problem in a different way affected the problem solving performance of the
students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 9 Issue: 1 |