Bu çalışmanın amacı ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin matematik problemlerinin
çözümünde kullandıkları problem çözme stratejilerini belirlemek ve bu stratejilerin problem
çözme başarısını yordama gücünü ortaya koymaktır. Araştırma ilköğretim 4. ve 5. sınıfa devam
eden rastlantısal örnekleme yoluyla seçilen 162 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmanın verilerini
toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Matematik Problemlerini Çözme
Stratejilerini Belirleme Ölçeği” ile Sadık (2006) tarafından geliştirilen “Problem Çözme Başarı
Testi” kullanılmıştır. Araştırma sonunda hem 4. hem de 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme
stratejilerini kullanma düzeyinin yüksek olduğu ve 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme
stratejilerini daha fazla kullandıkları bulunmuştur. Araştırmada problem çözme stratejilerini
kullanma durumlarının cinsiyet değişkeni açısından anlamlı bir farklılık göstermediği
saptanmıştır. Problem çözme stratejilerinden problemi okuma ve anlama ile problemi farklı ifade
etme stratejilerinin problem çözme başarısını yordamada etkili olduğu görülmüştür.
Altun, M. (1995). İlkokul 3., 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Davranışları Üzerine
Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü.
Altun, M., Memnun, D. S. ve Yazgan, Y. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Rutin Olmayan
Matematiksel Problemleri Çözme Becerileri ve Bu Konudaki Düşünceleri. İlköğretim
Online, 6 (1), 127-143.
Baykul, Y. (2002). İlköğretimde Matematik Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 4. Baskı. Ankara: PegemA
Yayıncılık.
Çalışkan, S., Selçuk, G. S. ve Erol, M. (2006). Fizik Öğretmen Adaylarının Problem Çözme
Davranışlarının Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30,
73-81.
Elizabeth, M., Oaks, T. ve Sanders, T. (2002). Improving Students Achievement through Inclusion
of Problem Solving in the Math Curriculum. Master of Arts Action Research Project.
Saint Xavier University and Skylight Professional Development Field-Based Master’s
Program.
Erden, M. (1984). İlkokul I. Devresine Devam Eden Öğrencilerin Dört İşleme Dayalı Problemleri
Çözerken Gösterdikleri Davranışlar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Gallagher, A. Ve Lisi, R. (1994). Gender Differences in Scholastic Aptitude Test-mathematics
Problem Solving among High-ability Students. Journal of Educational Psychology, 86
(2), 204-211.
Gök, T. ve Sılay, İ. (2008). Fizik Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme Gruplarında Problem Çözme s
Stratejileri Öğretiminin Problem Çözmeye Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. Eğitimde
Kuram ve Uygulama, 4 (2), 253-266.
Hegarty, M., Mayer, R. E., & Monk, C. A. (1995). Comprehension of Arithmetic Word problems:
A Comparison of Successful and Unsuccessful Problem Solvers. Journal of Educational
Psychology, 87, 18–32.
Jonassen, D. H. (2003). Designing Research-based Instruction for Story Problems. Educational
Psychology Review, 15, 267–296.
Kimball, M. M. (1989). A New Perspective on Women's Math Achievement. Psychological
Bulletin, 105, 198-214.
Krutetskii, V. A. (1976). The Psychology of Mathematical Abilities in School Children. Chicago:
University of Chicago Press.
Larkin, J. H., & Simon, H. A. (1987). Why a Diagram is (sometimes) Worth Ten Thousand
Words. Cognitive Science, 11, 65-99.
Lee, K. W. (1985). Cognitive Variables in Problem Solving in Chemistry. Research in Science
Education, 15, 43–50.
Mayer, R. E. (1999). The promise of Educational Psychology, Vol. 1: Learning in The Content
Areas. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
MEB. (2004). Milli Eğitim Bakanlığı. İlköğretim Matematik Öğretim Programı. Ankara: Milli
Eğitim Basımevi.
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School
Mathematics Electronic Version. http://standards.nctm.org. Erişim Tarihi: 21.02.2009.
Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2006). İlköğretimde Matematik Öğretimine Çağdaş Yaklaşımlar.
Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
Özçelik, D. A. (1992). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
Quilici, J., & Mayer. R. (1996). Role of Examples in How Students Learn to Categorize Statistics
Word Problems. Journal of Educational Psychology, 88, 144–161.
Sadık, R. (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Satranç Bilen Öğrenciler ile Satranç Bilmeyen
Öğrencilerin Doğal Sayılara İlişkin Dört İşlem ve Problem Çözme Başarılarının
Karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
Silver, E. A., & Marshall, S. P. (1990). Mathematical and Scientific Problem Solving: Findings,
Issues, and Instructional Implications. In B. F. Jones & L. Idol (Eds.), Dimensions of
Thinking and Cognitive Instruction (pp. 265–290). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Timmermans, R., Lieshout, E. V. ve Verhoeven, L. (2007). Gender-related Effects of
Contemporary Math Instruction for Low Performers on Problem-Solving Behavior.
Learning and Instruction, 17, 42-54.
Turgut, F. (1995). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargıcı Matbaası.10. Baskı.
Uesaka, Y., Manalo, E. ve Ichikawa, S. (2007). What Kinds of Perceptions and Daily Learning
Behaviors Promote Students’ Use of Diagrams in Mathematics Problem Solving.
Learning and Instruction, 17, 322-335.
Yazgan, Y. (2007). Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme
Stratejileriyle İlgili Gözlemler. İlköğretim Online, 6 (2), 249-263.
Yazgan, Y. ve Bintaş, J. (2005). İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Problem
Çözme Stratejilerini Kullanabilme Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 28, 210-218.
Yıldızlar, M. (2001). Matematik Problemlerini Çözebilme Yöntemleri. Ankara: Eylül Yayınevi.
Zohor, A. ve Gershikov, A. (2008). Gender and Performance in Mathematical Tasks: Does the
Context Make a Difference? International Journal of Science and Mathematics
Education, 6, 677-693.
PREDICTION LEVEL OF PROBLEM-SOLVING STRATEGIES ON PROBLEM SOLVING PERFORMANCE
Year 2009,
Volume: 9 Issue: 1, 103 - 113, 15.03.2016
The purpose of this study is to determine the problem solving strategies in mathematics
used by the 4th and the 5th grade primary school students and the prediction level of these
strategies on problem solving performance. The subjects of the study are 162 fourth and fifthgrade elementary school students. The data of the study were collected using “Mathematics
Problem Solving Strategies Scale” developed by researcher and “Problem Solving Achievement
Test” developed by Sadık (2006). The results of the study indicated that both the fourth and the
fifth-grade students used highly the problem solving strategies and there was a significant
difference between the fourth and the fifth-grade students in favor of the fourth-grade students.
There was no significant differences between male and female students in terms of problem
solving strategies. The problem solving strategies such as reading and understanding the problem
and defining the problem in a different way affected the problem solving performance of the
students.
Altun, M. (1995). İlkokul 3., 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Davranışları Üzerine
Bir Çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü.
Altun, M., Memnun, D. S. ve Yazgan, Y. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Rutin Olmayan
Matematiksel Problemleri Çözme Becerileri ve Bu Konudaki Düşünceleri. İlköğretim
Online, 6 (1), 127-143.
Baykul, Y. (2002). İlköğretimde Matematik Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 4. Baskı. Ankara: PegemA
Yayıncılık.
Çalışkan, S., Selçuk, G. S. ve Erol, M. (2006). Fizik Öğretmen Adaylarının Problem Çözme
Davranışlarının Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30,
73-81.
Elizabeth, M., Oaks, T. ve Sanders, T. (2002). Improving Students Achievement through Inclusion
of Problem Solving in the Math Curriculum. Master of Arts Action Research Project.
Saint Xavier University and Skylight Professional Development Field-Based Master’s
Program.
Erden, M. (1984). İlkokul I. Devresine Devam Eden Öğrencilerin Dört İşleme Dayalı Problemleri
Çözerken Gösterdikleri Davranışlar. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Gallagher, A. Ve Lisi, R. (1994). Gender Differences in Scholastic Aptitude Test-mathematics
Problem Solving among High-ability Students. Journal of Educational Psychology, 86
(2), 204-211.
Gök, T. ve Sılay, İ. (2008). Fizik Eğitiminde İşbirlikli Öğrenme Gruplarında Problem Çözme s
Stratejileri Öğretiminin Problem Çözmeye Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. Eğitimde
Kuram ve Uygulama, 4 (2), 253-266.
Hegarty, M., Mayer, R. E., & Monk, C. A. (1995). Comprehension of Arithmetic Word problems:
A Comparison of Successful and Unsuccessful Problem Solvers. Journal of Educational
Psychology, 87, 18–32.
Jonassen, D. H. (2003). Designing Research-based Instruction for Story Problems. Educational
Psychology Review, 15, 267–296.
Kimball, M. M. (1989). A New Perspective on Women's Math Achievement. Psychological
Bulletin, 105, 198-214.
Krutetskii, V. A. (1976). The Psychology of Mathematical Abilities in School Children. Chicago:
University of Chicago Press.
Larkin, J. H., & Simon, H. A. (1987). Why a Diagram is (sometimes) Worth Ten Thousand
Words. Cognitive Science, 11, 65-99.
Lee, K. W. (1985). Cognitive Variables in Problem Solving in Chemistry. Research in Science
Education, 15, 43–50.
Mayer, R. E. (1999). The promise of Educational Psychology, Vol. 1: Learning in The Content
Areas. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
MEB. (2004). Milli Eğitim Bakanlığı. İlköğretim Matematik Öğretim Programı. Ankara: Milli
Eğitim Basımevi.
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School
Mathematics Electronic Version. http://standards.nctm.org. Erişim Tarihi: 21.02.2009.
Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2006). İlköğretimde Matematik Öğretimine Çağdaş Yaklaşımlar.
Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
Özçelik, D. A. (1992). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
Quilici, J., & Mayer. R. (1996). Role of Examples in How Students Learn to Categorize Statistics
Word Problems. Journal of Educational Psychology, 88, 144–161.
Sadık, R. (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Satranç Bilen Öğrenciler ile Satranç Bilmeyen
Öğrencilerin Doğal Sayılara İlişkin Dört İşlem ve Problem Çözme Başarılarının
Karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
Silver, E. A., & Marshall, S. P. (1990). Mathematical and Scientific Problem Solving: Findings,
Issues, and Instructional Implications. In B. F. Jones & L. Idol (Eds.), Dimensions of
Thinking and Cognitive Instruction (pp. 265–290). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Timmermans, R., Lieshout, E. V. ve Verhoeven, L. (2007). Gender-related Effects of
Contemporary Math Instruction for Low Performers on Problem-Solving Behavior.
Learning and Instruction, 17, 42-54.
Turgut, F. (1995). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargıcı Matbaası.10. Baskı.
Uesaka, Y., Manalo, E. ve Ichikawa, S. (2007). What Kinds of Perceptions and Daily Learning
Behaviors Promote Students’ Use of Diagrams in Mathematics Problem Solving.
Learning and Instruction, 17, 322-335.
Yazgan, Y. (2007). Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Rutin Olmayan Problem Çözme
Stratejileriyle İlgili Gözlemler. İlköğretim Online, 6 (2), 249-263.
Yazgan, Y. ve Bintaş, J. (2005). İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Problem
Çözme Stratejilerini Kullanabilme Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 28, 210-218.
Yıldızlar, M. (2001). Matematik Problemlerini Çözebilme Yöntemleri. Ankara: Eylül Yayınevi.
Zohor, A. ve Gershikov, A. (2008). Gender and Performance in Mathematical Tasks: Does the
Context Make a Difference? International Journal of Science and Mathematics
Education, 6, 677-693.
Arsal, Z. (2016). Problem Çözme Stratejilerinin Problem Çözme Başarısını Yordama Gücü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 103-113.