Araştırmada, okul yöneticilerinin görev yaptıkları öğretim kademesi, en uzun süreyle
yaşadıkları yerleşim yerleri, yönetim görevinden memnun olma, yöneticilik görevini kişiliklerine
uygun bulma, hizmet süreleri, yönetici olarak çalışma süreleri, yönetici olarak görev yaptıkları
okul sayısı ve aldıkları ödül sayısı değişkenlerine göre iç-dış kontrol odaklarının incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2008-2009 eğitim ve öğretim yılında Erzurum il
merkezinde ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticileri
oluşturmaktadır. Örneklem, adı geçen evrenden seçkisiz olarak belirlenen toplam 56 okul
yöneticisinden oluşmuştur. Araştırmada, okul yöneticilerinin iç-dış kontrol odakları ile ilgili
veriler Rotter (1966) tarafından geliştirilen ve Dağ (1991) tarafından uyarlama çalışmaları
yapılan “Rotter’in İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği” ile toplanmıştır. Ayrıca, okul yöneticilerine
ilişkin değişkenlerle ilgili veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ile
elde edilmiştir. Verilerin istatistiksel analizinde t testi, tek yönlü varyans ve regresyon analizleri
kullanılmıştır. Bulgulara göre, okul yöneticilerinin görev yaptıkları okul türleri, en uzun süreyle
yaşadıkları yerleşim yerleri, yönetim görevinden memnun olma ve yöneticilik görevini
kişiliklerine uygun bulma değişkenlerine göre yöneticilerin iç-dış kontrol odaklarına ait puanlar
arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Yapılan regresyon analizi sonucu, sadece hizmet süresinin
yöneticilerin iç-dış kontrol odaklarını yordadığı görülmüştür.
The aim of this study is to determine school managers’ locus of control regarding the
variables of the place they live for the longest period, the stage (level) they are teaching at, state
of satisfaction with administrative duties, finding the management jobs suitable for their
personality, their service period, the period they work as manager, number of the schools they’ve
been in manager position and reward they’ve got. Population of the study comprises the school
managers serving in primary and secondary education institutions in Erzurum province within
2008-09 academic year. The sample of the study consists of 56 school managers chosen randomly
and unproportionally out of the population. Data pertaining school managers’ locus of control was
obtained through “Rotter’s Internal & External Locus of Control Questionnaire” which was
developed by Rotter (1966) and adapted by Dağ (1991). Furthermore, data pertaining variables
was obtained through “personal information form” designed by the researchers. t–test, one way
ANOVA and regression analysis were applied in statistical analysis of the data. Considering the
findings, there was no significant difference found between locus of control scores of school
managers from the aspect of the place they live for the longest period, the stage (level) they are
teaching at, state of satisfaction with administrative duties, finding the management jobs suitable
for their personality, their service period, the period they work as manager, number of the schools
they’ve been in manager position and rewards they’ve got. Moreover, as the result of the
regression analysis; among the variables only service period was found to predict the locus of
control.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 9 Issue: 1 |