Eğitim ortamında öğrenci kazanımlarının nitelikli olabilmesi için kullanılan
tekniklerden biri de istasyon tekniğidir. İstasyon tekniğinin üst düzey davranışların
kazandırılmasında etkili olduğu söylenmektedir. Bu teknikle, duyuşsal alanla ilgili, birlikte
çalışma, başkasının başladığını tamamlama, bilgi, beceri ve duyguyu paylaşma da
kazandırılabilir. Yapılan çalışma ile istasyon tekniğinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerine duyuşsal
alanda neler kazandırdığı ve öğrencilerde ne gibi duyuşsal, bilişsel ve devinişsel davranış
değişiklikleri oluşturduğu saptanmaya çalışılmıştır.
İstasyon tekniğiyle ders işlemede amaca ulaşabilmek için, aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır:
1. Öğrencilerin istasyon tekniği ile ders işlemeye yönelik duyguları nelerdir?
2. Öğrencilerin istasyon tekniği ile ders işlemenin diğer yöntem ve tekniklerle ders
işlemeye göre farklılıkları konusundaki görüşleri nelerdir?
3. Öğrencilere göre, istasyon tekniği ile ders işleme hangi duygu, düşünce ve becerileri
geliştirmektedir?
Bu araştırmada, nitel araştırma yönteminin yarı yapılandırılmış odak grup görüşmesi
kullanılmıştır. MEB’e bağlı Ankara’da bir ilköğretim okulu 5. sınıflarından iki şube random
yoluyla belirlenmiştir.
İstasyon tekniği ile ders işlemenin öğrencilerin hoşuna gittiği, diğer tür ders işlemelerden
farklı olduğu, iletişimi, birlikte çalışmayı ve paylaşımı artırdığı, yaratıcılığı sağladığı, düşünce
becerilerini geliştirdiği saptanmıştır. Araştırma geniş örneklem üzerinde uzun sürede yapılabilir.
One of the techniques used in educational environment for qualitative learning out come
is station technique. There are, however, some principles to observe while using this method. The
most important of these is that behaviours to be imparted may be those of applications and higher
levels. Educational environments may be further enriched by using a variety of these. The aim of
this study is to examine that what kind of cognitive, affective and psychomotor behavioral had
been developed in students due to the station technique.
To achieve goals while studying lessons with station technique, answers to following
questions had been searched.
1. What are the feelings of students on studying lessons with station technique?
2. What are the ideas of students on the differences between studying lessons with station
technique and studying lessons with other tecniques and methods?
3. According to students, studying lessons with station technique improves which
feelings, thinking, and skill ?
To sum up, students attributed the following positive characteristics to the learning station
technique: Enhancing creativity; imparting high-level cognitive and sensory skills; improving
collaborative peer work; continuing with what has been started earlier by others; opportunities for
group work which contribute to building trust and friendship. Students also grasped that time had
its specific importance in this technique. They learned through experience that it was necessary to think well, decide and put this decision into practice within a given time period. On the basis of
these, it can be stated that students liked and adopted the technique which facilitated the solution
of their daily problems.
This method should be taught to teachers with practical application. There may be studies
covering other courses too by using this specific method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 9 Issue: 1 |