In this study, the academic backgrounds and teaching competency of the instructors
assigned to faculties of Education were analyzed. The model of the study is the descriptive
scanning model, which is one of the general scanning models. The study is composed of two
populations. The first encompasses all instructors of the education faculties all over the country.
All of the education faculties in the population were included in the sampling. The prospective
teachers being educated in the education faculties constitute the second population. The
prospective teachers in the Education Faculty of Gaziosmanpasa University were taken as the
sample. Data concerning their teaching competency were obtained from the instructors. The
teaching competency of the prospective teachers was also analyzed. The findings of the study
revealed that the academic backgrounds of the instructors assigned to the education faculties is
variable and that the number of the instructors with competences other than teaching is too high to
be undermined, while there are many instructors trained in the teacher’s training faculties.
Çalışma çerçevesinde, eğitim fakültelerinde görevli akademik personelin akademik
kökenleri ve öğretmen yeterlikleri incelenmiştir. Araştırmanın modeli genel tarama modellerinden
betimsel tarama modelidir. Araştırma iki evrenden oluşmaktadır. Tüm devlet üniversitelerinin
eğitim fakültelerindeki öğretim elemanları birinci evrendir. Evreni oluşturan eğitim fakültelerinin
tamamı örnekleme alınmıştır. Bu evren üzerinde öğretim elemanlarının akademik kökenleri
incelenmiştir. Eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğretmen adayları ise ikinci evreni
oluşturmaktadır. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören öğretmen
adayları örneklem olarak alınmıştır. Öğretim elemanlarının öğretmen yeterliklerine ilişkin veriler
öğretmen adaylarından elde edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının kendi öğretmen yeterlikleri
de incelenmiştir. Araştırma sonucunda, eğitim fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının
akademik kökenlerinin değişken olduğu, öğretmen eğitimi kökenli öğretim elemanları yanında,
azımsanamayacak sayıda öğretmen eğitimi dışındaki yeterliklere sahip öğretim elemanlarının da
eğitim fakültelerinde görev yaptığı anlaşılmıştır
Öğretim elemanının öğretmenlik yeterliği öğretim elemanlarının akademik kökenleri eğitim fakültesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 9 Issue: 2 |