Bu araştırmada, ilköğretim okulu öğretmenlerinin okul yönetiminin hangi amaçlarla
yapıldığına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel ve nicel teknikler
birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunun katılımcılarını, ölçüt örnekleme kullanılarak
ve gönüllük esas alınarak belirlenen 16 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel
verilerin toplanmasında görüşme formu yöntemi; nitel verilerin analizinde ise içerik ve betimsel
analiz yöntemleri kullanılmıştır. Nicel boyutun katılımcıları basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile
belirlenen 104 ilköğretim okulu öğretmeninden oluşmaktadır. Nicel veriler anket aracılığıyla
toplanmış ve verilerin analizinde frekans, yüzde ve ortalamalardan yararlanılmıştır. Araştırmanın
sonunda, öğretmenlerin okul yönetiminin amaçlarına ilişkin görüşlerinin; örgütsel, işlevsel,
toplumsal ve kişisel amaçlar temalarında toplandığı ve öğretmenlerin yönetimin öncelikli
amaçlarını, işlevsel amaçlar olarak düşündükleri belirlenmiştir.
This study aims to determine the opinions of primary school teachers on the aims of
school management. It adopts a Mixed Methods approach, utilizing both qualitative and
quantitative data collection and analysis techniques. The participants of the qualitative phase were
chosen using criterion sampling and consisted of 16 primary school teachers who volunteered to
participate in study. An interview form was used to obtain qualitative data, and content and
descriptive analysis methods were used to analyze the qualitative data. The participants of the
quantitative phase were chosen using random sampling and consisted of 104 primary school
teachers. The quantitative data were obtained from a questionnaire. A descriptive analysis was
carried out on the quantitative data. According to the results, teachers’ opinions on the aims of
school management concentrate under the topics of organizational, functional, social and personal
aims, and teachers think that the primary aims of school management are functional aims.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 9 Issue: 2 |