Bu çalışmada, tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli davranışlar arası çoklu yoklama
modeli kullanılarak toplama ve çıkarma işlem süreçlerinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği
araştırılmıştır. Aynı zamanda, eşzamanlı ipucuyla öğretimin genelleme (aynı oturumda araç-gereçler arası,
ortamlar arası ve kişiler arası) etkisi ve uygulama sona erdikten 1, 2 ve 4 hafta sonraki izleme etkisi de
incelenmiştir. Araştırma, İstanbul’da Özel İZEV (İstanbul Zihinsel Engelliler Vakfı) Özel Eğitim ve
Rehabilitasyon Merkezinde bireysel eğitime devam eden 9 yaşında, hafif düzeyde zihinsel yetersizlik tanısı
almış bir kız çocuk ile yürütülmüştür. Toplama ve çıkarma işlem süreçlerinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla
öğretimin etkililiğini değerlendirmek üzere toplu yoklama, günlük yoklama, öğretim, izleme ve genelleme
oturumları düzenlenmiştir. Oturumların tümü bire bir öğretim düzenlemesi biçiminde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada gözlemciler arası güvenirlik ve uygulama güvenirliği verisi toplanmış ve eşzamanlı ipucuyla
öğretimin etkililiğini belirlemek üzere grafiksel analiz yapılmıştır. Araştırma bulguları, toplama ve çıkarma
işlem süreçlerinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkili olduğunu göstermektedir. Ayrıca, öğretim
sona erdikten 1, 2 ve 4 hafta sonra da öğrenilenlerin kalıcılığının korunduğu ve öğrenilenlerin aynı oturumda
gerçekleştirilen farklı araç-gereçlere, farklı ortamlara ve farklı kişilere genellenmesinde etkili olduğunu
göstermektedir.
In this study, a multiple probe design across behaviors was used to examine the effectiveness of
simultaneous prompting procedure on teaching addition and subtraction operation. At the same time, the
generalization effect of the simultaneous prompting procedure (between materials, between environments, and
between persons in the same session) was examined. The follow up effect was also examined in weeks 1, 2,
and 4. This study was conducted at İZEV (İstanbul Foundation for the Mentally Handicapped), a Special
Education and Rehabilitation Center which is the Foundation for Mentally Handicapped in Istanbul. The
subject was a 9 year old girl who had mild mental retardation and was receiving individual education at the
center. In order to examine the effectiveness of the simultaneous prompting procedure on teaching addition
and subtraction operations, collective examination, daily examination, instruction, follow up, and
generalization sessions were conducted. All sessions were held individually with the student. In this study,
interobserver reliability and procedural reliability data were collected. Also, to determine the effectiveness of
simultaneous prompting procedure, graphical analysis was done. The results demonstrate that there is a
significant effect of simultaneous prompting procedure on teaching addition and subtraction. Moreover, after
the instruction was over, 1st week, 2nd and 4th week follow up data were collected, and the results showed that
the student still maintained learned skills. Furthermore, the instruction was effective on the generalization of
the learned skills to different instruments, environments, and people.
Teaching academic skill Teaching Mathematics skill Error free Teaching Simultaneous Prompting Procedure
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 10 Issue: 1 |