Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının cinsiyet, sınıf
düzeyi ve öğretim türüne göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini tespit etmektir. Araştırma betimsel
bir çalışma olup tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma için gerekli olan veriler,
araştırmacı tarafından hazırlanan “kişisel bilgi formu” ve Yılmaz, Gürçay ve Ekici (2007) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan “Akademik Özyeterlik Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 260
sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veriler; t testi, F testi ve Scheffe testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Analiz sonuçlarına göre, sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının öğretim türü değişkenine
göre anlamlı bir biçimde farklılaşmadığı, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre ise anlamlı bir biçimde
farklılaştığı belirlenmiştir.
The aim of this study is to investigate whether the academic self-efficiency beliefs of elementary
school teacher candidates differ significantly according to their gender, year of study in university, and time of
the day they go to school. The study is descriptive, and survey method was used for data collection. The data
were collected, using the personal information form prepared by the researcher and Academic Self-Efficacy
Scale which was translated into Turkish by Yılmaz, Gürçay and Ekici (2007). The sample of the study is 260
elementary school teacher candidates. The data were analyzed using t-test, F test and Scheffe test. The results
showed that elementary school teacher candidates’ academic self-efficiency beliefs did not change
significantly according to the time of the day they go to school, but they changed siginificantly in accordance
with gender and class level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 10 Issue: 1 |