Bu araştırmanın amacı, öğretmen algılarına göre, ilköğretim kurumlarında görev yapan kadın
öğretmenlerin “ailevi nedenler”, “toplumsal yapı”, “ekonomik durum”, “okul ortamı ve çevre”, “eğitim,
cinsiyet, çalışma saati, yaş ve medeni durum”dan dolayı ne düzeyde kariyer engeli yaşadıklarını ortaya
koymaktır. Araştırmanın evrenini İstanbul ili Bayrampaşa ilçesinde bulunan 25 ilköğretim okulunda görev
yapan 950 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, evrenden Basit Tesadüfî Örnekleme
yöntemiyle seçilen 450 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma nicel bir araştırma olup, verileri toplamak için
Köstek tarafından geliştirilen 31 maddelik bir ölçek kullanılmıştır. Kullanılan ölçeğin maddeleri Likert tipi
olup, değerlendirme beşli skala üzerinden yapılmıştır. Ölçeğin öğretmenlere uygulanması sonucu elde edilen
veriler, yüzde, frekans, ortalama, standart sapma, t testi ve tek yönlü varyans analizi (anova) ile
çözümlenmiştir. Buna göre öğretmenlerin algıları, kadın öğretmenlerin, “ailevi nedenlerden” ve “eğitim,
cinsiyet, çalışma saati, yaş ve medeni durumundan” dolayı “orta” düzeyde; “toplumsal yapıdan”, “okul ortamı
ve çevreden” ve “ekonomik nedenlerden” dolayı da “biraz” düzeyinde kariyer engeli yaşadıkları yönünde
olmuştur. Öğretmenlerin görüşleri arasında, cinsiyet, çocuk sayısı ve mesleki kıdem değişkenlerine göre
anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
The aim of this study is to identify the perceptions of female primary school teachers on carrier
barriers that stem from reasons related to “family”, “social structure”, “economic conditions”, “school
environment and neighborhood”, and “education, gender, working hours, age, and marital status”. The
population in this research consists of 406 teachers who work at 25 primary schools in the Bayrampaşa district
in İstanbul and who were selected through simple random sampling out of 950 teachers working in the same
district. The research is quantitative by nature. A questionnaire that consists of 31 items was used in the
research. The scale was developed by Köstek. The items in the questionnaire were 5-point Likert type. T- test
and Single-sided Variance were used for data analysis and values such as percentage, frequency, medium, and
standard deviation were computed. Based on the data, it was found that female teachers experienced medium
level carrier barriers due to “family”, “education, gender, working hours, age and marital status” and low level
carrier barriers due to “social structure”, “school environment and neighborhood conditions” and “economical
circumstances”. Significant differences in the variables gender, number of children and length of service were
also found.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 10 Issue: 1 |