This article focuses on educational problems of children in orphanages. The study aims to find the causes of their problems in the area of education and in the light of these findings to offer solutions regarding the educational problems of these children. The data of the study were collected through questionnaires and interviews carried out with students, administrators, social workers, psychologists and teachers in Artvin Boys' Orphanage and Sabancı Girls' Orphanage. One of the main objectives of these institutions which have attracted great sensitivity from the state and society is raising individuals that are well-educated and beneficial to the society. However, the rate of educational success of the children in orphanages is not able to meet these expectations. This study underlines the lack of staff, the negative effects of Law No. 3413 that enables children in need of protection to get a job, and most importantly the inadequacy of education and training in values education
Bu makale yetiştirme yurdunda kalan çocukların eğitim problemlerini konu edinmektedir. Araştırmanın temel amacı yetiştirme yurtlarında kalan öğrencilerin eğitim alanında yaşadıkları problemlerin nedenlerini bulmak ve elde edilecek bulgular ışığında eğitim problemlerine yönelik çözüm önerilerinde bulunmaktır. Araştırma, Artvin Erkek ve Sabancı Kız Yetiştirme Yurdundaki öğrenciler, idareciler, sosyal hizmet uzmanları, psikolog ve öğretmenlerle yapılan anket ve mülakat verilerine dayanmaktadır. Devletin ve toplumun büyük hassasiyet gösterdiği bu kurumların temel hedeflerinden biri, hiç şüphesiz bu kurumlarda kalan çocukların iyi bir eğitim alarak topluma faydalı birer birey olarak yetişmeleridir. Ancak yetiştirme yurtlarında kalan çocukların eğitim hayatlarına yönelik başarı oranı bu beklentiyi karşılayabilecek durumda değildir. Araştırma başta personel yetersizliği olmak üzere, korunmaya muhtaç çocukların işe yerleştirilmelerini sağlayan 3413 sayılı Kanun’un olumsuz etkileri ve en önemlisi de değerler eğitimi noktasında yeterli bir eğitim ve öğretimin verilemediğinin altını çizmektedir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 1 |