Music teachers use some musical instruments in primary school music education. Piano, recorder, baglama, oud, violin, classical guitar and some percussions are only the few among them. The classical guitar is take attention as an instrument having rhytmic, melodic, timbre and harmonic properties. One can do accompaniment to all kinds of music with the classical guitar as well as to play as a soloist instrument. Classical, jazz, folk and popular music can be played by the classical guitar. It is very simple to play the clasical guitar due to its fixed frets and tampered characteristics. It can be used very effectively as an teacher’s instrument because of its polyphonic features. Also it can be provided and carried easily. In this study the properties of the classical guitar as an teacher’s musical instrument was determined and some recommendations about primary music education, music teacher’s education and classical guitar education were given.
Müzik öğretmenleri ilköğretim müzik eğitiminde birçok çalgıdan faydalanırlar. Piyano, org, blok flüt, bağlama, ud, keman, klasik gitar ve vurmalı çalgılar bunlardan birkaçıdır. Bunlar arasında klasik gitar ritimsel, ezgisel, tınısal ve armonisel işlevlerin tümüne sahip bir çalgı olarak dikkat çeker. Klasik gitarla her türden müziğe eşlik yapılabildiği gibi solo olarak da kullanılabilir. Klasik, caz, halk müziği, popüler müzik gibi değişik türden müzikler çalınabilir. Sabit perdeli ve tampere bir çalgı olması kullanım kolaylığı sağlar. Çoksesli olması, kolay temin edilebilmesi ve kolay taşınabilmesi gibi özellikleriyle bir öğretmen çalgısı olarak etkin bir biçimde kullanılabilir. Bu çalışmada klasik gitarın ilköğretim müzik eğitiminde bir öğretmen çalgısı olarak kullanımına yönelik özellikleri belirlenerek ilköğretim müzik eğitimine, müzik öğretmeni yetiştirme sürecine ve klasik gitar eğitimine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 2 |