The objective of the services of all of the studies held in the field of counseling and guidance is to promote and enhance the well-being and happiness of the individuals. It would be helpful to identify the factors that enhances well-being of university students. Satisfaction of the needs seems to be an important variable that enhances subjective well-being during university period. While there are many studies held for this purpose in the western cultures, it is very rare in Turkey. That’s why the purpose of this study is to examine the relationships between need satisfaction and subjective well-being on university students. 223 males, 545 females total 768 students who continue their education at various departments of Abant İzzet Baysal University Educational Faculty participated to research. Need Satisfaction Scale and Subjective Well-being Scale were used to collect data. Simple Linear Regression technique was used in analyzing the data. According to research results, need satisfaction predicts subjective well-being at significant degree (R2= .584; FReg= 1075,156; p< .001). Need satisfaction explains %58 of total variance on subjective wellbeing.
Psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanındaki bütün çalışmaların amacı bireyin mutluluğunu ve yaşam kalitesini, dolaylı olarak da öznel iyi oluşunu arttırmaktır. Üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluşlarını etkileyen faktörleri ortaya çıkartmak hem eğitimsel amaçlara ulaşmayı kolaylaştıracaktır hem de öğrencilerin kapasitelerini geliştirmelerinin birer aracı olacaktır. Üniversite öğrencilerinin bu dönemle sağlıklı bir şekilde başa çıkabilmek için temel psikolojik ihtiyaçların doyumunun önemli olduğu izlenmektedir. Batıda temel ihtiyaçlarının doyumunun öznel iyi oluşa etkisinin ortaya konduğu pek çok araştırma mevcut iken ülkemizde bu yöndeki araştırmaların kısıtlı olduğu görülmektedir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde ihtiyaç doyumu ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesinin çeşitli bölümlerinde okuyan 223 erkek, 545 kız toplam 768 öğrenci katılmıştır. Çalışmada Öznel İyi Oluş Ölçeği ve İhtiyaç Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre ihtiyaç doyumu, öznel iyi oluşu önemli derecede yordamaktadır (R2= .584; FReg= 1075,156; p < .001). Analizlere göre ihtiyaç doyumu, öznel iyi oluştaki varyansın %58 'ini açıklamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 2 |