The aim of this study is to put forth how classrom teachers teach drama and the difficulties and drawbacks they face in the lesson. This study is a qualitative research. The universe of the study consists of teachers working in elementary schools in the city center of Aydın. Sub-structured interview form was used as data gathering technique and teachers were interviewed using these forms. All ten teachers were interviewed. Qualitative data gained from the sub-structured interview forms was written in Microsoft Word for each teacher seperately. The text created was read line by line. First, they were coded and as a result of this stage, themes and categories were created. The results of the study show that half of the teachers included in the study have had no training on this course, there are not enough resources about the drama course, there is not a specially designed classroom for the course, the lessons are not given considering the objectives of the course, teachers report that they feel inadequate while giving the lesson, there are some inadequacies because of the curriculum. In addition, it is concluded that drama course does nothelp students become social and believe in themselves.
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin drama dersini nasıl işlediklerini ve bu dersi işlerken karşılaştıkları güçlükler ve eksikliklerin neler olduğunu ortaya koymaktır. Bu çalışma nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Aydın ili merkezindeki dört ilkokulda bulunan on öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizi, yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen nitel veriler Microsoft Word ortamında yazılarak, elde edilen metin satır satır okuma tekniği ile okunduktan sonra, önce kodlamalar yapılmış ve bu aşama sonucunda temalar ve kategoriler oluşturulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmenlerin yarısı bu dersle ilgili herhangi bir eğitim almamıştır, drama dersiyle ilgili kaynak yetersizliği dikkat çekici boyuttadır, drama dersinin işleneceği özel bir sınıf ihtiyacı bulunmaktadır, derslerin amacına uygun olarak işlenmediği belirlenmiştir, öğretmenlerin çoğunluğu bu dersi işlerken kendilerini yetersiz hissettiklerini vurgulamışlardır, ayrıca drama dersinin öğrencilerin sosyalleşmelerinde ve kendilerine güven duymalarında olumlu katkıları olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 2 |