Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin eğitimde yapılandırmacı (constructivist) öğrenme yaklaşımına ilişkin kullandıkları metaforları ortaya koymaktır. Araştırma; 2013-2014 eğitim öğretim yılında farklı illerde MEB’e bağlı çeşitli okullarda görev yapan; farklı branşlardan 213 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan veri toplamak amacıyla araştırmaya katılan öğretmenlerin yapılandırmacı eğitime ilişkin sahip oldukları düşünceleri ortaya çıkarmak için açık uçlu bir anket formu hazırlanmış; anket formunda öğretmenlerden “Yapılandırmacı öğretmen ……. benzer; çünkü …….” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Öğretmenlerin yapılandırmacı eğitim kavramına ilişkin düşünceleri içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının yapılandırmacı eğitime ilişkin olarak toplam 92 adet metafor ürettikleri görülmüş ve üretilen bu metaforlardan “Rehber olarak öğretmen”, “Bilgi kaynağı olarak öğretmen”, “Biçimlendirici-şekillendirici olarak öğretmen”, “Bilgi yayıcı-aydınlatıcı olarak öğretmen”, “Çözümleyici-keşfedici olarak öğretmen”, “İdareci-koruyucu olarak öğretmen”, “Usta olarak öğretmen”, “Hayat kaynağı olarak öğretmen”, “Çalışkan öğretmen” şeklinde dokuz kategori oluşturulmuştur. Sonuç olarak; farklı branş, kıdem, cinsiyet ve hizmetiçi eğitim alma durumuna göre öğretmenlerin yapılandırmacı eğitime bakış açılarının birbirinden farklı olduğu görülmüştür.
The purpose of this research is to present the metaphors which teachers use for constructivist learning approach in education. The research was carried out with 213 teachers from different branches, working at various schools in different cities under Ministry of National Education in 2013-2014 academic year. In order to collect data, an open-ended questionnaire form was prepared to find out the teachers’ ideas about constructivist education and the teachers were asked to complete this sentence “Constructivist teacher is like .....; because ....”. Teachers’ ideas about constructivist education concept were analyzed with the content analysis technique. Results of the research showed that teachers produced 92 metaphors about constructivist education and nine categories as “Teacher as a guide”, “Teacher as a source of information”, “Formative teacher”, “Teacher as an information distributor-illuminator”, “Teacher as a resolver-explorer”, ”Teacher as an administrator-protector”, “Teacher as a master”, “Teacher as a source of life” and “Hardworking teacher”were generated. In conclusion, teachers’ points of view regarding constructivist education were found to be different from each other with respect to branches, experience, gender and inservice training.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2014 |
Submission Date | January 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 14 Issue: 2 |