NB Interest and Ability Domains Program, which is applied as a weekend group programs for gifted and talented students, are the initial and unique programs developed to determine and develop the interest and ability domains of gifted and talented students in Türkiye. The aim is to provide a program that observe and assess the personality features, interest and ability domains, interactions and developments of the tatented students in the groups. They are developed to support social and emotional abilities as well as cognitive abilities. The data obtained from the observations show that these programs provide the opportunities to increase creative thinking and problem solving abilities by increasing the learning and interactions. The aim is to get permanent learning by enjoying more than only getting high level learning. Within the scope of this aim, more importance is given to how it is learned rather that what is learned and also to the use of some special teaching methods. In this study, the aims of the programs, grouping methods, content, application process, objectives, diagnose and assessment process, 3-dimensional projects and the effects of these on the learning by enjoying process is stated
gifted and talented interest and ability domains weekend special groups learning by enjoying 3dimenisonal projects
Üstün ve özel yetenekli çocuklar için uygulanan Hafta Sonu Özel Grup Programları, Prof. Dr. Necate Baykoç Üstün Yetenekliler-Dâhiler Enstitüsü ve Merkezi’nde Türkiye’de ilk kez başlatılan üstün yetenekli çocukların ilgi ve yetenek alanlarının belirlenmesi ve geliştirilmesini sağlayan özgün programlar özelliğini taşımaktadır. Programların amacı üstün yetenekli çocukların grup içerisinde gelişimlerini, kişilik ve etkileşim özelliklerini, ilgi, yetenek ve ihtiyaç alanlarının gözlemlenmesini ve değerlendirilmesini sağlayan programları sunmaktır. Bu programlar, çocukların zihinsel becerilerini olduğu kadar sosyal ve duygusal gelişimlerini de desteklemek amacıyla geliştirilmiştir. Gözlemlerden elde edilen bilgiler; üstün yetenekli çocukların öğrenmelerini ve sosyal etkileşimlerini artırarak, yaratıcı düşünmelerini ve problem çözme becerilerini geliştirici olanaklar sağladığıdır. Bu amaç doğrultusunda, programlarda ne öğrenildiğinden çok nasıl öğrenildiğine ve özel öğrenme yöntemlerinin kullanılmasına önem verilmektedir. Bu çalışmada programların amaçları, gruplama yöntemleri, içeriği, uygulama süreci, kazanımlar, tanı ve değerlendirme kapsamı ile 3 boyutlu proje çalışmaları ve deneylerin eğlenerek öğrenme süreçlerindeki etkisi anlatılmaktadır
üstün yetenekli ilgi ve yetenek alanları hafta sonu özel grupları eğlenerek öğrenme 3 boyutlu proje
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Submission Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 15 - Volume 15 Issue Özel |