Research Article
BibTex RIS Cite

THE METAPHORICAL PERCEPTION OF GIFTED STUDENTS IN TERMS THEIR SCHOOL AND THE ART AND SCIENCE CENTERS IN WHICH THEY PARTICIPATE: A COMPARATIVE STUDY

Year 2016, Volume: 16 Issue: 2, 335 - 350, 07.01.2016
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.2-5000194931

Abstract

The aim of this study is to investigate and compare the metaphorical perceptions of gifted students in terms their school and the Art and Science centers in which they participate through their metaphors. The participant group of this study consisted of 47 students participating Art and Science Centers in 2014-2015 education period in Şanlıurfa. The design of this study is a phenomenological research which is a subset of qualitative research. The metaphors of students about schools and Art and Science centers were collected under 6 conceptual categories. This research revealed that the metaphors of all students about both schools and Art and Science centers were different from each others. The gifted students perceived schools as frightening places in which rivalry takes places that is the sign of underdevelopment whereas they perceived Art and Science centers as the exciting and comforting places that is related with development. They produced metaphors according to those views.

ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN DEVAM ETTİKLERİ OKULLARI İLE BİLİM VE SANAT MERKEZİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI: KARŞILAŞTIRMALI DURUM ÇALIŞMASI

Year 2016, Volume: 16 Issue: 2, 335 - 350, 07.01.2016
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.2-5000194931

Abstract

Bu çalışmanın amacı, üstün yetenekli öğrencilerin örgün eğitime devam ettikleri okulları ile ayrıca eğitim gördükleri bilim ve sanat merkezlerini ne olarak algıladıklarını metaforlar yoluyla ortaya çıkarmak ve kıyaslamaktır. Katılımcılar, 2014-2015 eğitim öğretim yılı, Şanlıurfa Bilim ve Sanat Merkezinde eğitim görmekte olan, 47 üstün yetenekli öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada nitel araştırmanın bir çeşidi olan fenomenolojik (olgubilim) desen kullanılmıştır. Araştırmada, katılımcılar tarafından okul kavramı ile ilgili üretilen metaforlar 6 kavramsal kategori, bilim sanat merkezi ile ilgili üretilen metaforlar da 6 kavramsal kategori altında toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre katılımcı 47 öğrencinin gerek okullarına gerekse bilim sanat merkezine ait ürettikleri metaforların her birinin farklı olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Üstün yetenekli öğrenciler okulu yarış ve rekabet, korkutucu ve gelişmemişlik unsuru olarak algılarken, bilim ve sanat merkezini ise rahatlatıcı, heyecan verici ve gelişmişlik ile ilişkilendirerek metaforlar üretmişlerdir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hüseyin Aslan This is me

Ümit Doğan

Publication Date January 7, 2016
Submission Date July 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Aslan, H., & Doğan, Ü. (2016). ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN DEVAM ETTİKLERİ OKULLARI İLE BİLİM VE SANAT MERKEZİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI: KARŞILAŞTIRMALI DURUM ÇALIŞMASI. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 335-350. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.2-5000194931