Sendikaların eğitim örgütlerine
etkileri ya da gösterdikleri fayda-zarar dengesinin hangi yönde ağırlık
kazandığı hem yöneticiler hem de öğretmenler tarafından farklı açılardan dile
getirilmektedir. Bu araştırma ile okul yöneticileri ve öğretmenlerin
görüşlerine göre sendikaların okullardaki olumlu ve olumsuz etkilerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji
deseniyle yürütülen araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşmeler
yoluyla toplanmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt
örnekleme tekniği ile seçilmiş, İstanbul ve Kocaeli illerindeki okullarda görev
yapan 28 öğretmen ve 7 yöneticiden oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda,
katılımcıların sendikalara üye olma nedenleri; baskı, aidiyet ihtiyacı,
örgütlenme isteği, özlük hakları, yasal destek ve siyasi görüş olarak tespit
edilmiştir. Katılımcıların sendikalara üye olmak istememe nedenleri ise
sendikaların etkisiz kalmaları, siyasi yapılanma olarak görülmeleri ve
öğretmenler arasında ayrımcılığa neden olduğu şeklinde sıralanmaktadır. Ayrıca
sendikal faaliyetlerin okullarda, öğretmenlere yasal destek sağlama, özlük
haklarının iyileştirilmesi ve okul yönetimine destek konularında olumlu; etik
dışı davranışlar, öğretmenler arasında siyasi kutuplaşma ve iletişim sorunları
konularında ise olumsuz etkileri olduğu sonucuna varılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 19, 2017 |
Submission Date | September 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 17 Issue: 3 |