Dışarı oyun alanlarının çocuğun
gelişim alanlarını destekleyici şekilde düzenlenmesine yönelik gerek ülkemizde
gerekse dünyada çeşitli çalışmalar yapılmakta; bu alanların kullanımına yönelik
çocuğa zarar vermeyen malzemelerin kullanılmasına dikkat edilmektedir. Kuşkusuz
bu malzemelerden birisi de çocuğun yaratıcılığını, küçük kas becerilerini,
sosyal ve zihinsel gelişimini destekler nitelikte olan kumdur. Bu çalışmanın
amacı kum havuzlarının önemine dair yapılan çalışmalardan birisi olan ve
yabancı bir dilden Osmanlıcaya çevirisi yapılan Kumlarda Çocuk Oyunları adlı
kitabın incelenmesi ve kumun bir eğitim aracı olarak kullanılması üzerine
değerlendirmeler yapılmasıdır. Nitel bir çalışma olan bu araştırmada veriler
doküman analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular
göstermektedir ki yaklaşık yüz yıl öncesinde Osmanlı aydınlarının çocukluğa
bakışının onların korunma, temiz hava ve oyun haklarına sahip bireyler olduğu;
kumun bir eğitim aracı olarak kullanılması gerektiği, keza kum oyunlarının
çocuğun gelişimi açısından fayda sağladığı ve onun gelişim alanlarını
desteklediği; öte yandan ekonomik bir eğitim aracı olan kumun, oyun alanlarını
yeniden düzenleyerek, kum masaları ve kum havuzları oluşturularak etkili bir
şekilde kullanılabileceği yönündedir. Fakat zamanla kum havuzlarının ortadan kaldırıldığı
ve göz ardı edildiği, bir eğitim aracı olarak verilen önemin azaldığını
görülmektedir. Bu hususta yeni düzenlemeler yapılarak kum oyunlarının eğitimde
daha aktif bir şekilde kullanılması öneriler arasında yer almaktadır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 19, 2017 |
Submission Date | September 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 17 Issue: 3 |