Bu araştırmada Bilişsel Tanı
Modellerinden biri olan DINA model ile test geliştirme süreci gerçekleştirilmiş
ve teste ait psikometrik özellikler belirlenmiştir. Geliştirilen test, 7. Sınıf
Fen ve Teknoloji dersine ait Potansiyel ve Kinetik Enerji konu alanını
kapsamaktadır. Bu amaçla belirlenen beş uzman konu alanına ilişkin dört temel
özellik belirlemiştir. Maddeleri hazırlayan uzman grubundan bağımsız alanında
doktora düzeyinde eğitim almış beş uzmandan maddeler ile özellikleri
ilişkilendirmeleri istenmiş ve hazırlanan Q-matrisler karşılaştırılarak hem
fikir olunan 65 madde testin deneme uygulamasına konmuştur. Ölçme aracının deneme uygulaması 504 kişilik
öğrenci grubuna uygulanmıştır. Deneme uygulaması için maddelere ait g
parametrelerinin aritmetik ortalaması 0.42, s parametrelerinin ortalaması 0.30
ve δ parametrelerine ait değerlerinin ortalaması ise 0.28 olarak hesaplanmıştır.
DINA modelde elde edilen g, s ve δ parametrelerine göre 25 maddelik testler
oluşturulmuş ve mevcut veri üzerinden analiz edilmiştir. Testlerin madde
parametreleri ve model veri uyumları karşılaştırıldığında literatürün de
desteklediği gibi nihai testin δ parametresi dikkate alınarak oluşturulmasına
karar verilmiştir. Nihai test 270 kişilik öğrenci grubuna uygulanmıştır. Nihai
teste ilişkin g, s ve δ parametrelerinin
ortalaması ise sırasıyla 0.39, 0.26 ve 0.34 olarak hesaplanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2018 |
Submission Date | October 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 1 |