Sınıf öğretmeni adaylarının “birleştirilmiş
sınıf” ve “birleştirilmiş sınıf öğretmeni” kavramına ilişkin algılarının
metaforlar yoluyla belirlenmesini amaçlayan bu araştırmaya, 2017-2018 Eğitim-Öğretim
yılı Bahar döneminde AİBÜ Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Ana bilim dalı son
sınıfında okuyan 105 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın verileri
“Birleştirilmiş sınıf … benzer/gibidir; çünkü …” ve “Birleştirilmiş sınıf
öğretmeni … benzer/gibidir; çünkü …” biçiminde eksik bırakılmış bir cümlenin
bulunduğu görüşme formuyla toplanmıştır. Veri toplama sürecinde öğretmen
adaylarından birleştirilmiş sınıfa ve birleştirilmiş sınıf öğretmenine ilişkin akıllarına
ilk gelen metaforları gerekçeleriyle birlikte yazmaları istenmiştir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomonoloji) deseni,
toplanan verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışma
sonucunda birleştirilmiş sınıf kavramına ilişkin ileri sürülen 42 adet metafor
3 çeşit kavramsal kategori altında, birleştirilmiş sınıf öğretmenine ilişkin ileri
sürülen 41 adet metafor 5 çeşit kavramsal kategori altında toplanmıştır. Araştırma
sonucunda öğretmen adayları tarafından birleştirilmiş sınıf için; en fazla
bahçe, TBMM,
türlü yemeği, gökkuşağı,
bilgisayar metaforları, birleştirilmiş sınıf öğretmeni için ise bahçıvan, aşçı, çiftçi, aile reisi, orkestra
şefi, çok çocuklu anne, makine, güneş, maden suyu metaforları üretilmiştir. Araştırmadan
elde edilen sonuçlara göre önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2018 |
Submission Date | May 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 3 |