The purpose of
the current study is to determine the metaphors of university students
regarding the concept of logic. The working group of the study was made up of
118 students attending to Gazi University, Faculty of Education, studying in
the programs of Philosophy, Sociology, Philosophy Group and Social Sciences
teaching in the spring term of 2016-2017. The data of the study was collected
through qualitative research method. The design of the study was arranged as
phenomenology design. The analysis of the data was made through content
analysis. In order to collect the data, each student was given a form and asked
to complete the sentence “Logic is like …; because …” in a written form. At the
end of the study, university students produced 87 valid metaphors with regard
to the concept of logic. In the sense of common characteristics, these
metaphors were listed under 13 categories. These categories and the student
frequencies are as follows respectively: as an object (26), as a guide (20), as
an existence in nature (20), as a process (15), as a tool/means (9), as
something peculiar to man/peculiarity (4), as an act (4), as other courses (4),
as concepts of logic (4), as an organ (4), unclassified category (4), as a
space (3), as an essence/a source (1).
Bu araştırmanın amacı; üniversite öğrencilerinin mantık kavramına
ilişkin metaforlarını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu; 2016-2017
eğitim öğretim yılı bahar döneminde Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi
programlarına devam eden; Felsefe, Sosyoloji, Felsefe Grubu ve Sosyal Bilgiler
öğretmenliği programlarında eğitim gören 118 öğrenci oluşturmuştur.
Araştırmanın verileri nitel araştırma yöntemi ile toplanmıştır.
Çalışmanın deseni ise, olgubilim deseni biçiminde düzenlenmiştir. Verilerin
analizi, içerik analizi tekniğiyle yapılmıştır. Verilerin toplanmasında
öğrencilerin her birine dağıtılan formda yer alan “Mantık…………… gibidir;
çünkü…………” cümlesini yazılı olarak tamamlamaları istenmiştir. Araştırmanın
sonuçlarına göre; üniversite öğrencileri mantık kavramına yönelik olarak
geçerli 87 metafor üretmiştir. Bu metaforlar ortak özellikleri bağlamında 13
kategori altında toplanmıştır. Bu kategoriler ve üretilen öğrenci frekansları
sırasıyla; nesne olarak (26), yol gösterici olarak (20), doğadan varlık olarak
(20), süreç olarak (15), alet/araç olarak (9), insana özgü olarak/özgülük (4),
eylem olarak (4), farklı dersler olarak (4), mantık kavramları olarak (4),
organ olarak (4), sınıflandırma yapılamayan kategori (4), mekân olarak (3),
öz/kaynak olarak (1) şeklindedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2018 |
Submission Date | May 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 3 |