Bu
çalışmada Yaratıcı Problem Çözme Özellikleri Envanteri (YPÇÖE)’nin Türkçeye
uyarlama çalışmasını yapmak ve ortaokul öğrencilerinin yaratıcı problem çözme
özelliklerini ortaya çıkarmaya yönelik bir ölçme aracı elde etmek
amaçlanmıştır. Bu çalışma kapsamında
kullanılan YPÇÖE, Lin (2010) tarafından geliştirilmiş ve öğrencilerin yaratıcı
problem çözme özelliklerini ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Özgün envanter, 5’li likert tipinde olup 49
maddeden ve yakınsak düşünme, ıraksak düşünme, motivasyon, çevre, genel bilgi
ve beceriler olmak üzere beş faktörden oluşmaktadır. Yine Lin (2010) tarafından
yapılan modifikasyonlar ile bu ölçek 40 maddeye indirilmiştir. Envanterin
Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışmaları sırasında öncelikle dilsel
eşdeğerlilik çalışması yapılmıştır. Daha sonra geçerlik ve güvenirliği için
sırasıyla Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ve güvenirlik katsayısı Cronbach α
yapılmış ve ölçeğin orijinal ölçekteki gibi beş faktörlü bir yapıya sahip
olduğu belirlenmiştir. Çalışmaya farklı
illerde öğrenim gören 856 tane ortaokul öğrencisi (5., 6., 7. ve 8. sınıf) dahil
edilmiştir. Çalışma sonuçları, Türkçeye uyarlanan 40 maddelik YPÇÖE’nin
ortaokul düzeyindeki öğrencilerin yaratıcı problem çözme özelliklerinin
belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu
ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2018 |
Submission Date | June 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 3 |