In this study, Social Studies curricula at primary school level implemented in Turkey, Czech Republic, England, Republic of Ireland, Singapore and New Jersey, USA were examined in terms of elements of ancient history. Some evaluations were also made in order to make Social Studies courses in our country more efficient. Qualitative research method was used in the study. Research data were obtained through document analysis. Descriptive analysis method, which is a qualitative research technique, was used in the analysis of data. It was determined that the curricula in Turkey, Czech Republic and England are more focused on their own lands and environments in terms of civilizations that are subject to research, while in Ireland, Singapore and New Jersey, USA, they have a more universal perspective. Different characteristics that stand out in the curricula of Social Studies implemented in Ireland, Singapore and New Jersey, USA were identified. These differences stem from the items that are focused on. They are the myths,etc., in the curriculum in Ireland, extracurricular activities in Singapore and different world religions in New Jersey, USA
Bu araştırmada Türkiye, Çek
Cumhuriyeti, İngiltere, İrlanda Cumhuriyeti, Singapur ve ABD New Jersey’de
uygulanan ilköğretim düzeyinde ve sosyal bilgiler kapsamındaki öğretim
programları eskiçağ tarihi ögeleri açısından incelenmiştir. Ülkemizde
yürürlükte olan sosyal bilgiler derslerinin daha verimli olması adına da bazı
değerlendirmeler yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmada veriler doküman incelemesi ile elde edilmiştir. Verilerin
analizinde, bir nitel araştırma tekniği olan betimsel analiz yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada ele alınan uygarlıklar açısından Türkiye, Çek
Cumhuriyeti ve İngiltere öğretim programlarının daha çok kendi toprakları ve
çevresine odaklandıkları; İrlanda, Singapur ve ABD’nin New Jersey eyaletinde
ise programların daha evrensel bir bakış açısına sahip oldukları tespit
edilmiştir. Ayrıca İrlanda, Singapur ve ABD’nin Jersey eyaletinde uygulanan
sosyal bilgiler kapsamındaki öğretim programlarında öne çıkan farklı özellikler
belirlenmiştir. Bu farklılıklar İrlanda’ya ait programda mitler vb. ögeler;
Singapur’da sınıf dışı aktiviteler, ABD New Jersey’de ise farklı dünya dinlerinin
ele alınmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2018 |
Submission Date | July 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 3 |