Personality is all of the components that are different from each other, which are affected by
environmental factors and experiences in life. One part of our personality is reflects genetic heritage and
the other side reflects our experiences in family and society. Children’s relations with their teachers in
early grades affect their peer interactions, behavior problems, school affairs and learning. The purpose of
this study was to analyze the correlation between preschool teacher candidates’ personal traits and
communication skills. Correlation and multiple regression model was used for analyzing process. There
were registered 300 senior students in the early childhood education department in the Yozgat Bozok
University. 289 of these teacher candidates were involved in the study by typical case sampling. Results
indicated that preschool teacher candidates’ traits of self-actualization, social norms, and social norms
were regressing the communication skills statistically significantly but one of the independent variables,
gender, was not regressing the communication skills statistically significantly. There were medium level
correlation between the personal traits of preschool teacher candidates and their communication skills.
Kişilik, bireylerin birbirinden farklı olmasını sağlayan, doğuştan getirilen, çevre faktörlerinden ve
hayattaki kazanımlardan etkilenen bileşenlerin tümüdür. Kişiliğin bir yanı bireydeki genetik özellikleri,
diğer yanı ise aile ve toplum içindeki deneyimleri bir yansıtmaktadır. Çocukların erken dönemde
öğretmenleriyle kurdukları ilişkiler, daha ileri dönemdeki akran ilişkilerini, davranış problemlerini, okul
memnuyetini ve öğrenmelerini etkilemektedir. Çalışmada anaokulu öğretmen adaylarının kişilik
özellikleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Adayların kişilik
özellikleriyle iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla korelasyon ve çoklu regresyon
modeli kullanılmıştır. Bu doğrultuda ilk olarak Yozgat Bozok Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim
gören toplam 300 anaokulu öğretmen adayı çalışmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmanın
örneklemini, tipik örnekleme ile belirlenen 289 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırma
sonucunda; öğretmen adaylarının kendini gerçekleştirme, sosyal ilişkiler ve sosyal normlar kişilik
özelliklerinin iletişim becerileri puanını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yordadığı fakat cinsiyetin
iletişim becerileri toplam puanını istatistiksel olarak anlamlı seviyede yordamadığı görülmüştür. İletişim
becerileri toplam puanı ile kişiliğin duygusal kararlılık alt boyutu hariç diğer tüm alt boyutlarla iletişim
becerileri arasında anlamlı bir ilişki söz konusudur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | April 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 4 |